Volvo har produceret en lang række sikre og pålidelige biler i årenes løb, og de udgiver endnu mere avancerede modeller i dag. Der er dog noget ved en solidt bygget gammel Volvo, som ikke kan overgås.
Den bedste gamle Volvo at købe afhænger af køberens behov og af, hvor godt bilen er vedligeholdt. Der findes mange gode gamle Volvo’er, men ikke alle vil passe til det, du har brug for den til. Her er en liste over gode gamle Volvo’er at købe baseret på ydeevne, pris og pålidelighed.
Fordelen ved at købe en ældre Volvo-model er, at de er meget billigere end nye modeller, men de er stadig fremragende kørende, og du kan stole på, at de fleste af dem ikke svigter dig. Før du køber, bør du dog overveje, hvorfor du har brug for den, dens ydeevne, pålidelighedsklassificeringer og ikke mindst dit budget.
Her er nogle gode ældre modeller, som du kan vælge imellem.
Volvo 700/900 turboserie (1985-1995-version)
Når man taler om exceptionel ydeevne, kan man ikke undgå at nævne 700- og 900-serien. Deres ydeevne var fremragende takket være den firecylindrede turboladede interkølede motor, som de benyttede, og som leverede op til 162 hk og et drejningsmoment på 195 ft-lb.
De tidlige modeller havde 9 mm stænger, bionedbrydelige trådremme sammen med LH2.2-brændstofindsprøjtning. I 1989 opgraderede Volvo dog disse modeller til at bruge 13 mm-stænger, en bedre wire, der ikke ødelægges i biler, og LH2.4-brændstofindsprøjtning.
700/900-serien kører på 7 Psi, men kan tåle op til 15 Psi, hvis den boostes manuelt. De manuelle gearkasser og M46 4-elektroniske overgear på nogle modeller var svage, så de kunne ikke klare meget tryk. AW71-autotransmissionen er imidlertid stærk og kan klare ethvert vejtryk eller ekstra kraft.
For at få AW71 til at yde bedre kan du blot tilføje et akkumulatormod. Dette vil gøre transmissionen mere stabil og mere ubesværet at skifte. Hvad angår affjedring, kan du måske ikke se dele på markedet, der understøtter disse biler, men du kan stadig opnå stram styring med et sæt støddæmpere og store svingbænke.
Endelig er det ydre ikke alt for tiltalende, og du får ikke alle de moderne interiørfunktioner, der findes i nyere biler. Men hvis du er bekymret for ydeevne og pris, kan du måske få en Volvo 700/900-serie, da prisen varierer fra så lavt som 500 $ og op til 4500 $.
Volvo 850 T5 (1994 -1998-version)
850 T5 er stilfuld, yder utroligt godt og er også ret komfortabel. Den benyttede en femcylindret, 2,3-liters turbomotor med turbolader. Med en opgraderet 19T-turbolader, en d088-intercooler, raffinerede intercoolerrør og eftermarkedsudstødning med en tuning kan du forvandle denne bil til en højere præsterende maskine.
Volvo 850 T5 havde en speciel baghjulsaffjedring kaldet delta-link, som giver et godt baghjørneresultat. Denne affjedring kan dog nogle gange vise sig at være vanskelig, når man kører i sving bagfra på grund af slitage. Hvis du oplever dette, skal du få denne del udskiftet.
850 T5 er ikke særlig svær at finde, og den er budgetvenlig. Den nyeste model, du kan finde, vil dog være 1998-versionen, fordi S70 og V70 senere erstattede 850’eren i 1998. De fleste komponenter var de samme, bortset fra nogle få justeringer, der blev foretaget på det udvendige og indvendige redesign. Du kan finde disse modeller omkring 1.200 til 4.500 dollars
Volvo S60 T5 (2006-2009 version)
Med et stilfuldt ydre og et sofistikeret interiør byder Volvo S60 T5 på utrolige præstationer. Den anvender den mest eftertragtede motor med hvid blok med en 81 mm boring. Dette gør, at motoren sjældent oplever blokrevner – et bemærkelsesværdigt problem, som man kender fra S60 med R-design.
T5-motoren udnytter ikke en AWD-mekanisme eller 4C-ophæng, hvilket gør den let, mindre kompleks, pålidelig og billig. Dele til at gøre ydeevnen bedre er tilgængelige på markedet, så du kan forny bilen efter din smag. Du vil kunne finde disse modeller inden for prisklassen $3000-6000.
Volvo C30 T5 (2008-2013 version)
Helt anderledes end andre Volvo’er er C30 T5. Den henter sin designinspiration fra den tidlige Volvo P1800ES. Den blev bygget med Ford P1-komponenter – de samme komponenter, som Ford Focus og Mazda Speed 3 benyttede. Det gør det nemt at få adgang til reservedele til eftermarkedet. Tilgængeligheden af disse komponenter gør det lettere at ændre denne bil.
C30 T5 har en femcylindret turbomotor med turbolader, FWD og en M66 6-trins gearkasse med 6 gear. Der blev ikke foretaget mange ændringer på C30, og den kom i to versioner -1 og 2. Det, der adskiller 1 og 2, er, at version 2 ser mere sportslig ud. Priserne ligger fra 3500 – 7500 dollars.
S80 og XC90 V8 (2005-2013 version)
S80 sedan og XC90 SUV er sportslige Volvo’er, der benytter en kraftig V8-motor, som nyere Volvo’er ikke har. Den kraftige motorstøj gør disse biler til et fremragende valg. Den omdrejninger er søde og gør kørslen sjov; sørg blot for, at udstødningen ikke er tilstoppet.
V8-motoren kan holde længe, hvis den vedligeholdes korrekt. Det eneste problem, der er forbundet med den, er akselsvigt, og det skyldes, at folk fylder vand i motoren. Motorreparationer er dyre, så de har brug for ordentlig pleje.
På lange strækninger kan du stole på begge, da de har komfortable, rummelige sæder. Men hvis du lægger vægt på stil og ydeevne, er S80 et godt valg. Hvis du har brug for en lækker, rummelig bil til en familietur, er XC90 din fangst. Disse biler sælges omkring 3.000 – 7.000 dollars.
Ting at bemærke
Det er svært at vælge den “bedste” Volvo, for det, der virker bedst for dig, kan virke forfærdeligt for en anden person. Det hele koger ned til, hvad du leder efter i en bil. Du kan ikke finde det hele i én bil.
Hvis du har brug for en bil med skønhed, plads og ydeevne, skal du tjekke Volvo XC90 ud. Er du kun interesseret i ydeevne? Kig på 700/900-serien. Hvad med biler, du kan forny? Tjek C30-serien.
FAQ
Hvad skal man kigge efter, når man køber gamle Volvo’er?
Nogle gamle biler kom sunde fra fabrikken. Men hvis de tidligere ejere ikke har vedligeholdt bilen tilstrækkeligt, kan det se ud som om, at problemet stammer fra den pågældende model. Vedligeholdelse er afgørende. Derfor er det tilrådeligt at købe en gammel Volvo, der kun har haft én tidligere ejer, som har passet godt på den.
Tjek det tilbagelagte antal kilometer. Hvis de tidligere ejere har vedligeholdt bilen, hvor længe holder delene så, før de skal serviceres? Adgang til reservedele og reparationsfagfolk er også vigtigt. Frem for alt skal du få alle optegnelser om bilen. Du ønsker aldrig at købe en stjålet bil.
Hvilke gamle Volvo’er skal jeg undgå?
Mens XC60 er en fantastisk bil, er nogle versioner forfærdelige. Undgå XC60 fra 2010, 2015 og 2019. 2010-versionen er forbundet med problemer med motor og brændstofpumpe, 2015-modellen er kendt for motorlækage, og 2019-modellen har haft hjulproblemer. XC90 fra 2002 og 2008 er også kendt for transmissionsproblemer.
Er der nogen problemfri gamle Volvo’er?
Alle Volvo’er har, ligesom alle andre biler, problemer. Ingen bil er nogensinde lavet perfekt. Men nogle modeller har flere fremherskende problemer end andre. Så før du overhovedet taler om vedligeholdelse, skal du undersøge, hvilke problemer der er almindelige med den pågældende model. Vælg modeller, der ligger tæt på dine bilbehov med mindre fremstillingsproblemer.
Hvem sælger gamle Volvo’er?
Du kan købe gamle Volvo’er hos Volvo-forhandlere og tier-two-sælgere. De fleste forhandlere går dog gerne efter de store gevinster, de kan få ved at sælge nye biler frem for gamle biler. De flytter derfor gamle biler til tier to-sælgere.