Den helt nye 2022 Mercedes EQS er en topmoderne Mercedes-elbil, og mange anser den for at være den mest luksuriøse elbil på planeten. EQS er enorm, både fordi den efterlader et enormt fodaftryk, og fordi den vejer som et mellemstort bjerg, men Mercedes har aldrig haft til hensigt, at EQS skulle være andet end en luksuriøs fæstning på hjul.
Hvad angår luksus, kan ingen anden bil på markedet konkurrere med EQS, ikke engang Porsche Taycan eller Audi e-Tron GT. Med et så stort chassis tilbyder EQS et enormt bagagerum med mere end 22 kubikmeter plads, hvilket er langt over alt, hvad selv den mægtige S-klasse kan tilbyde.
Derfor er der næppe noget behov for, at EQS også tilbyder et frontbagagerum, og derfor fås EQS ikke med et frontbagagerum. Der er dog ikke tale om en klassisk forspildt mulighed, for Mercedes har i EQS indbygget et futuristisk luftrensningssystem, der konstant renser den indvendige luftkvalitet.
Mercedes har positioneret EQS som en helt igennem luksusbil uden at forsøge at gøre den sportslig. AMG EQS er det sportslige valg i flokken, men selv EQS AMG er tung og er mest skræddersyet til uhæmmet komfort, stilhed og brugervenlighed.
Mercedes EQS – Praktiskhed
Som nævnt i begyndelsen har EQS ikke noget bagagerum foran, fordi den plads er reserveret til Mercedes Air Balance-systemet, der konstant forbedrer din indvendige luftkvalitet. EQS tilbyder masser af hoved- og benplads både til de forreste og de bageste passagerer. Du kan nemt transportere op til fem personer i EQS, selv på længere ture.
Dette skader ikke EQS’ praktiske egenskaber for meget, da den allerede har 22 kubikfod bagagerum. For at sætte det hele lidt på plads i en kontekst: S-klassen tilbyder maksimalt 14 kubikfod bagagerum, men nogle modeller tilbyder endnu mindre end det. Tesla Model tilbyder 28 kubikfod opbevaringsplads uden at tage højde for det forreste bagagerum.
Du kan sænke den anden sæderække ned i EQS, hvis du ønsker at maksimere lastrummet i EQS til forbløffende 68 kubikfod, mens Model S maksimalt tilbyder 58 kubikfod med bagsæderne nedklappet. Model S tilbyder dog også et bagagerum på 5,3 kubikfod foran.
Alt i alt tilbyder EQS nok lastrum til 99 % af alle mennesker, og de fleste mennesker, der har tendens til at købe biler som EQS, er alligevel ikke så interesserede i lastrum. EQS tilbyder også masser af plads til alle passagererne, men det er ikke på samme niveau som S-klassen.
Mercedes Air Balance – Et futuristisk luftrensningssystem placeret i det forreste bagagerum på EQS
Det er ikke perfekt ikke at have et forreste bagagerum i EQS, men at have et topmoderne luftrensningssystem er nok meget bedre, især når man tænker på, at EQS i forvejen tilbyder meget plads til at begynde med. Air Balance-systemet anvender en kombination af trækul og ionisator til at befri interiøret for dårlig luftkvalitet.
Dette system sender også konstant en elektrisk ladning ud, som eliminerer dårlige lugte. Dette system fungerer bedst, hvis du parrer det med Mercedes’ luftduftsystem, som konstant udsender Mercedes-fremstillede dufte for yderligere at forbedre den indvendige atmosfære i EQS’en.
Dette system er placeret, hvor det forreste bagagerum ellers ville være, og det er stort nok til, at Mercedes helt har opgivet tanken om at inkorporere et forreste bagagerum i EQS. Men i betragtning af at EQS allerede tilbyder mere end nok plads bagi, vil man ikke komme til at savne et frontbagagerum.
Mercedes EQS – Den mest luksuriøse EV på planeten
Premium EV-markedet er fyldt med utallige fantastiske muligheder såsom Porsche Taycan, den nye Model S, Audi e-Tron GT, den nye Lucid Air og alle de andre kommende luksus-EV’er. Selv om alle disse er virkelig imponerende, kan de simpelthen ikke matche EQS, hvad angår luksus.
EQS kan prale af funktioner som den fantastiske Hyperscreen, der udnytter et 56″ tommer stort glaspanel, som rummer et par forskellige skærme, der styrer stort set alt i bilen. De materialer, der er brugt i EQS, er uovertrufne, og affjedringen er i stand til at kontrollere den enorme vægt.
Det mest luksuriøse aspekt af EQS er nok kalibreringen af det elektriske fremdriftssystem, fordi det er så godt kalibreret, at det føles mere jævnt end selv den mest jævne V12. Næsten alle tænkelige funktioner findes i EQS, og der er virkelig ingen konkurrence her.
FAQ-afsnit
Hvad er den mest praktiske elbil på planeten?
Den mest praktiske elbil på planeten er den helt nye Rivian R1T, fordi den har mere bagagerum end alle andre elbiler derude. Det skyldes, at Rivian har en ægte lastbilseng, der kan låses, og den har også et bagagerum foran, mens den også har et særligt opbevaringsrum bag anden sæderække.
Den nye Ford F150 Lightning er også en ret praktisk bil, og det samme er Tesla Model X. Hvad angår passagerplads, tager Model X kagen, men EQS er ikke langt bagefter, i hvert fald hvad angår de to første rækker.
Er Mercedes EQS det værd?
Mercedes Benz EQS er bestemt det værd, hvis du er på markedet for en EV, der komfortabelt kan køre dig længere end nogen anden EV. EQS formåede at køre mere end 400 miles på en enkelt opladning, hvilket gjorde den til den rekordholdige EV på det tidspunkt.
EQS tilbyder overlegen komfort, overlegen teknologi og endda overlegen ønskværdighed. Det bedste valg i flokken er EQS 350, fordi den koster mindre end sin storebror, EQS 580, og samtidig er den rigeligt kraftfuld.
Hvorfor har elbiler så meget opbevaringsplads?
Elbiler er udstyret med færre bevægelige dele af drivaggregatet, hvilket betyder, at der er mere plads til din bagage. Elbiler bruger ikke store og tunge motorer, fordi elmotorerne er meget mindre og normalt er placeret direkte oven på eller i nærheden af hjulene.
Dette gør EV’er perfekte til dem, der har brug for meget plads, fordi de fleste EV’er derude har meget mere opbevaringsplads sammenlignet med en tilsvarende ICE-bilvariant.