undervognsbehandling af en bil giver mening, hvis din bil kun har lidt eller slet ingen rustbeskyttelse. Desuden giver det mening at undercoate en bil, hvis din bil er lidt ældre og værdifuld, da nogle ældre biler er mere tilbøjelige til at være plaget af korrosion.
For det andet giver det mening at undervognsbehandle en bil, hvis du bor i et klima med meget fugt, salt og ubefæstede veje. Hvad angår BMW’er, er det en god idé at underlakere en BMW, hvis fabriksgarantien for rustbeskyttelse er udløbet eller bortfaldet.
BMW gør meget ud af at sikre, at rustbeskyttelsen er så god som muligt, og derfor tilbyder BMW en 12-årig rustbeskyttelsesgaranti for biler bygget efter 2004. Udover dette er BMW ikke anderledes end alle andre biler derude, og det er en god idé at anvende undercoating korrekt på enhver bil.
Der er et par forskellige måder, man kan beskytte en bil mod rust på, og det er altafgørende at lære hver af dem at kende. Drypoliespray virker som den første mulighed, men tjæreundercoating og elektroniske modulløsninger er også ret almindelige.
Undercoating på en ny BMW
Hvis du har købt dig en helt ny BMW, skal du først og fremmest sige tillykke! For det andet, nej, der er ikke behov for yderligere undervognsbehandling på en helt ny BMW. Som tidligere nævnt tilbyder BMW en dedikeret 12-årig rustbeskyttelsesgaranti for alle biler, der har forladt fabrikken efter 2004.
BMW rustbeskytter deres biler i stor udstrækning. Processen begynder med at dyppe hele chassiset og karrosseripanelerne i et særligt kemisk bad, som består af mangan, fosfatzink og nikkel. Dette renser også panelerne grundigt, og derefter oplader BMW hele bilen elektrisk, hvilket i teorien skulle gøre det umuligt for rust at opstå.
Når den såkaldte e-coat er helt tør, påfører et sæt sofistikerede robotter en masse forseglingsløsninger i alle kroge og sprækker. BMW påfører også et tykt beskyttende lag på bilens underside for at sikre, at der ikke er nogen chance for, at der opstår rustpletter.
Hvis man tager alt dette i betragtning, er der ingen grund til at rustbeskytte en ny BMW, især ikke, hvis det endda også kan medføre, at fabriksgarantien bortfalder i processen.
undervognsbehandling af en brugt BMW
Undervognsbehandling af en brugt BMW, som ikke længere er beskyttet af den 12-årige garanti, kan virke som en mere fornuftig idé. Især hvis du bor i et klima med ugunstige vejrforhold, masser af salt, ubefæstede veje, eller hvis du har planer om at beholde bilen i mange år fremover.
Bilen skal rengøres grundigt, før underlakken påføres. Et undervognsbehandlings-arbejde koster normalt mindre end 160 $, men hvis du bruger en førsteklasses undervognsbehandlingløsning, og arbejdet udføres af uddannede fagfolk, kan det endda koste lidt mere.
Det er altafgørende, at underlakken påføres af en professionel på en ren overflade, for hvis man ikke gør det, kan det endda forværre situationen. Det betyder, at hvis underpelsen ikke påføres korrekt, kan den revne for tidligt og samle fugt mellem pelsen og de sårbare dele af kroppen.
Du bør også overveje dryp/løstørrende oliesprøjter og dedikerede elektroniske moduler. Dryp- og drypfri sprays er ret ens, men drypversionen er bedre, fordi den ikke kræver nogen boring eller demontering. Et elektronisk modul er en lille enhed, der sender en konstant strøm gennem hele bilen og skulle teoretisk set kunne forhindre bilen i at reagere med ilt og fugt.
Ting du skal huske på, når du beslutter dig for at undervognsbehandle din BMW
For det første skal du ikke undervognsbehandle din BMW, hvis den er omfattet af garantien, for det andet skal du ikke gøre det, hvis du ikke har planer om at beholde bilen i lang tid, eller med andre ord, gør det, hvis du har planer om at beholde bilen i lang tid. Hvis du bor i et land, hvor der er meget fugt i løbet af året, så gør det og påfør en eller anden form for rustbeskyttelse.
Hvis dit land desuden oplever masser af is om vinteren, og dit land også bruger salt som isafskræmmer, skal du sørge for at vaske bilen regelmæssigt, da saltophobning er kendt for at forårsage rustpletter. Hvis du renser din bil indvendigt, bliver det også meget sværere for rust at opstå.
Hvis du også vælger lakbeskyttelsesfilm eller en dedikeret keramisk belægning, er der også mindre sandsynlighed for, at der opstår rust. Hvis du gør alle disse ting og ikke har planer om at beholde bilen i meget lang tid, er der ikke behov for yderligere rustbeskyttelse, men hvis du vil have ro i sindet, skal du gøre det.
FAQ-afsnit
Hvornår kan jeg vaske min bil, efter at underlakken er blevet påført?
Det anbefales kraftigt, at du venter mindst 48 timer, før du begynder at vaske din nyligt rustbeskyttede bil. Selv efter 48 timer bør du ikke bruge nogen affedtningsmidler på bilens undervogn, og prøv ikke at stænke det overfladebehandlede område for meget med varmt vand.
Du bør også undgå at bruge en dedikeret højtryksrenser på bilens underside i et par dage. Nogle belægninger tager længere tid end andre at hærde, så sørg for at læse etiketten, før du forsøger at vaske din bil.
Hvor ofte skal jeg undervognsbehandle min bil?
Det perfekte tidspunkt for påføring af underlak er foråret, og du bør gentage processen hvert år. Nogle undervognsbehandling løsninger kan endda holde lidt længere, nogle af dem kan kun give beskyttelse i et par måneder.
Sørg for at indsamle alle relevante oplysninger om den belægning, du bruger, før du beslutter, hvornår du skal lave den om. En åbnet premium dåse med underlak har en holdbarhed på op til et år, og nogle prisbillige holder kun en måned eller to.
Skal jeg vaske min bil, før jeg rustbeskytter den?
Ja, det skal du. Det kan anbefales, at du vasker hele din undervogn grundigt med en højtryksrenser. Du bør også bruge en masse affedtningsmidler for at rense så meget snavs som muligt fuldstændigt ud.
Hvis du ikke gør det, kan snavset sætte sig fast mellem belægningen og panelet, hvilket endda kan resultere i uønskede revner i belægningen. Dette er især vigtigt, hvis du har saltrester på undersiden af din bil.