Er det værd at undervognsbehandle en brugt bil?

Undervognsbehandling af en bil sikrer, at bilen er beskyttet mod rust. En nyere bil er nogle gange dækket af specifikke garantier direkte fra fabrikken, hvilket betyder, at der ikke er behov for yderligere rustbeskyttelse, så længe garantien stadig er intakt.

Undervognsbehandling af en brugt bil virker derimod som en mere logisk idé. Især hvis du har planer om at beholde bilen i et stykke tid. Hvis du bor i et klima med mange ugunstige vejrforhold, eller hvis der er meget salt på vejene, kan rustbeskyttelse stærkt anbefales.

Men mange mener, at Undervognsbehandling bør være en proaktiv foranstaltning, ikke en aktiv foranstaltning. Det betyder, at du bør overfladebehandle din bil, før den overhovedet forlader forhandlerens parkeringsplads, og undercoating af brugte biler giver mindre mening, fordi en brugt bil allerede er påvirket af rust i en vis grad.

Uanset om du ejer en helt ny bil eller en brugt bil, giver Undervognsbehandling den et ekstra lag af meget velkommen beskyttelse. Du kan med succes overfladebehandle en brugt bil, hvis du sliber og sliber alle rustpletterne ud, inden du påfører underlakken. Hvis det gøres rigtigt, er der ingen forskel på at lakere en ny eller brugt bil.

Hvad er Undervognsbehandling?

Undercoating forhindrer i det væsentlige ilt og fugt i at reagere med det blotte metal for ikke at forårsage korrosion eller rustpletter. Det er en jævnt og grundigt påført beskyttelsesfilm, der lægges på bilens undervogn, og som beskytter undervognen i lang tid.

En underside af en bil er en ret sårbar del af en bil på grund af den konstante fugtpåvirkning. Hvis man kombinerer dette med konstant stenslag og en undermålig vejbelægningskvalitet, kan bilens undervogn efter nogle få år blive alvorligt slidt, hvilket resulterer i rust og korrosion.

  Best used BMW 5 Series to buy

Der findes et par forskellige metoder til rustbeskyttelse, og undercoating er en af de mest almindelige. Undervognsbehandling består ud af at påføre et tjærebaseret stof på de sårbare områder. Drip/Drippeless Oil sprays er også en ret almindelig måde at rustbeskytte en bil på.

Alle tre koster fra 100-200 dollars, og de skal gentages hvert år. Alle tre anvender stoffer, der hærder, efter at de er blevet påført i et forsøg på at forsegle alle de sårbare områder. Det er af afgørende betydning, at de påføres på en klar overflade, ellers kan de endda forværre problemet.

Undervognsbehandling af en brugt bil

Det er ikke sandt, at alle brugte biler allerede er hårdt ramt af rust, som ikke kan repareres. Sådanne områder skal slibes ud, slibes med et fint sandpapir, affedtes, grundes ind og males, før undercoatingsløsningen påføres.

Undercoating beskytter ikke kun din bil mod rust og korrosion, men beskytter også de allerede beskadigede områder. Og det ekstra beskyttelseslag for en brugt bil giver mere mening i forhold til en nyere bil, især hvis man tænker på, at de fleste nyere biler faktisk er dækket af en eller anden form for garanti.

Nogle dele af verden er mere ramt af korrosion end andre, og hvis du anvender coatingen som anbefalet, kan du måske endda sænke dine forsikringspræmier. Hvis din bil er beskyttet, kan den desuden også bevare mere værdi, hvilket er yderst fordelagtigt, når det er tid til at sælge den.

  Bedste sted at købe en brugt Mercedes

Forskelle mellem bekæmpelse af rust og rustbeskyttelse

Ikke mange mennesker ved, at disse to udtryk ikke er det samme. Rustbeskyttelse består ud af at påføre et lag af for det meste gummibelagte tætningsprodukter eller en anden rustafvisende belægning på specifikke overflader, der anses for sårbare.

Rustbeskyttelse er på den anden side en proces, hvor en producent indgyder specifikke rusthæmmende egenskaber i selve panelet. Og det er forskellen mellem moderne biler og ældre biler. Nyere biler anvender mere aluminium og galvaniseret stål, som begge er kendt for rustafvisende egenskaber.

Disse materialer er i sagens natur mindre tilbøjelige til at ruste, især hvis de er belagt med en sofistikeret e-coat, der består af elektrisk opladning af bilens karrosseripaneler i et forsøg på at gøre panelet mindre tilbøjeligt til at reagere med fugt og ilt.

Nogle former for rustbeskyttelse som f.eks. et strategisk placeret elektronisk modul, der udsender en konstant elektronisk strøm, er lavet til at give de samme resultater som en fabriks e-coat. Alle disse rustbeskyttelsesforanstaltninger er forholdsvis nye, hvilket betyder, at mange brugte biler ikke har sådanne egenskaber.

FAQ-afsnit

Er Undervognsbehandling giftigt?

Ligesom mange andre produkter med mange kemikalier er undervognsbehandling opløsninger faktisk giftige, især når de er i uhærdet tilstand. Det betyder, at du altid bør bruge beskyttelsesudstyr, som minimum beskyttelsesbriller og handsker.

Nogle undersøgelser har vist, at giftighedsniveauerne er utroligt høje, hvilket betyder, at du altid skal være meget forsigtig, når du håndterer disse produkter. Dette er også en grund til, at du bør overlade sådanne ting til en erfaren professionel.

  Den værste BMW at købe brugt

Hvor godt virker de elektroniske rustbeskyttelsesmoduler?

Strategisk placerede elektroniske moduler, der sender en konstant elektrisk strøm ud gennem bilens paneler, virker space age-agtige, men denne teknologi har eksisteret i et stykke tid nu. Metaloverflader, der findes på underjordiske tanke og både, er beskyttet af disse moduler i årtier.

Men forskellen er, at disse overflader næsten altid er våde. Det betyder, at signalledningen altid er kraftig, men bilens karrosseripaneler er ikke altid våde, hvilket betyder, at denne beskyttelsesmetode ikke nødvendigvis er det bedste valg, når det drejer sig om biler.

Hvor længe holder en Undervognsbehandling?

De fleste undervognsbehandling løsninger holder et år eller to. Nogle af dem kan holde endnu længere, men generelt bør du inspicere dem efter et par måneder eller deromkring. Hvis du betaler mere på forhånd, og hvis du har gjort alle de nødvendige ting, inden du påfører den, kan den måske endda holde i et par år.

Det afhænger alt sammen af, hvor ofte bilen køres, vejrforholdene, saltophobning, kvaliteten af underlakken og påføringen af lakken. Du skal bare sørge for at inspicere påføringen med nogle få måneders mellemrum, og hvis du støder på revner, skal du sørge for at fjerne belægningen og påføre en ny.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z