Skal du købe en brugt bil med automatgear?

For nogle var det aldrig en mulighed at købe nyt. Når du køber en brugt bil, er den allerede blevet betydeligt nedskrevet, og det gælder især, hvis du køber en bil, der er mere end 5 år gammel. Biler har en tendens til at miste værdi med svimlende hastighed, og det ser nogle gange ud til, at det ikke er en god økonomisk beslutning at købe en ny bil uden videre.

Men der er fordele ved at købe en ny bil, da mange forhandlere ofte tilbyder nedsatte priser, servicepakker, garantier og ekstra udstyr. Desuden kan du også finansiere din bil på en måde, der tager højde for afskrivningen.

Når det er sagt, vælger jeg altid at købe en brugt bil, og grunden er ret enkel. Du får simpelthen mere for pengene. Det tager lidt tid og besvær at finde en passende bil og at inspicere den fuldstændigt, men hvis man gør det, er værdien umiskendelig.

Hvad angår automatgear, er der virkelig ikke den store forskel i dag. Kun hvis du køber en ældre brugt bil, bør du måske undgå automatgear, da de ikke var så gode som de er i dag. Ellers er det mere eller mindre den samme historie.

Fordele ved automatik

Før du køber en automatgear, skal du sætte dig ind i alle de særlige forhold ved hver enkelt transmissionsmulighed. Automatikgear har tendens til at være lidt billigere, når du køber brugt, da de kan være lidt dyrere at vedligeholde senere hen.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***

Automatikgear er mere bekvemt, mere støjsvagt og mere afslappende at køre. Automatikgear kan konfigureres på mange forskellige måder for at maksimere komfort eller sportslighed og responstider. Når du aktiverer komfort, bliver transmissionen smidig, men den skifter langsommere.

  Kan man reparere rust under en bil?

Hvis du aktiverer de dedikerede dynamiske tilstande, eller hvis du bare træder på speederen, bliver gearkassen meget mere responsiv, og den giver dig skiftetider, som ikke kan matches af en manuel gearkasse. Desuden er automatiske gearkasser også betydeligt mere støjsvage, da de ofte har tendens til at tilbyde flere gear for at maksimere effektiviteten.

I stop-and-go-trafik er automatikgear langt lettere at leve med, og stort set alle bykørselsmiljøer egner sig bedre til et automatgear. Desuden bevæger hele bilindustrien sig langsomt i retning af automatgear, og om nogle få år eller deromkring kan automatgear måske endda blive den nye norm i alle lande.

Ulemper ved automatikgear

Men automatik er ikke perfekt, og der er masser af tvivlsomme aspekter, der er værd at overveje. Et af disse er pålidelighed. Rigtig gamle automatiske gearkasser er ikke så robuste, og efter at bilen har akkumuleret et rimeligt antal kilometer, går de oftere i stykker end manuelle gearkasser.

Derudover er automatikgear også tungere og mindre effektive. Så hvis du f.eks. sætter pris på lette sportsvogne, kan en moderne dan dobbeltkoblingsgearkasse øge bilens vægt drastisk og forstyrre bilens balance.

Desuden, hvis du lægger vægt på effektivitet, kan automatik stadig ikke sammenlignes med manuelt gear, og brændstofforbruget er forskelligt nok til, at det kan få dig til at svinge den ene eller den anden vej. Der findes forskellige typer automatik derude, og kun momentomformerne/dualkoblingerne i de sidste 10-15 er gode nok til at blive anbefalet.

Hvis du kigger på en dobbeltkoblingsgearkasse, er der sandsynligvis tale om en nyere bil, og dobbeltkoblingsgearkasser er faktisk mere sofistikerede og mere pålidelige sammenlignet med ældre automatikgear eller automatiserede manuelle gearkasser.

  Hvad er den værste Audi at købe brugt?

Dig og virkeligheden

Men det vigtigste spørgsmål er, hvad du vil have? Ældre automatiske gearkasser kræver ganske vist mere vedligeholdelse og øm kærlighed og pleje, men de er nogle gange din eneste mulighed for visse biler, og du bør ikke gå på kompromis med din drømmebil.

Der findes en myte om, at sande bilentusiaster foretrækker manuelle biler alle dage, men i virkeligheden er det intet andet end en ubegrundet myte. Statistikker viser, at selv de mere manuelt orienterede biler som Porsche 911 GT3’er og BMW M2/M3’er er alle normalt udstyret med automatiske bokse.

Selv om alt fungerer efter hensigten, er automatik bare meget nemmere at leve med. Når det er sagt, hvis noget går galt, vil det sandsynligvis være en automat. Men det er mere tilfældet med ældre brugte biler, nyere automatikker er langt mere pålidelige.

Som tidligere nævnt er bilindustrien på vej mod automatik. Nogle mærker som Mercedes tilbyder ikke engang nogen manuelt gear i USA i mere end et årti nu. Manuelt betjente biler er fantastiske, og der er mange fordele ved en god manuel boks, men en automat er bare bedre som daglig chauffør.

FAQ-afsnit

Hvilke biler er bedre med en manuel?

Nogle sportsvogne, der mest fokuserer på den rene køreglæde, har mest gavn af en god manuel gearkasse. Biler som Porsche 911R tilbydes kun med manuel gearkasse, fordi den sande karakter af en sådan bil ikke fuldt ud kan komme til udtryk, selv ikke gennem Porsches egen brancheførende PDK-gearkasse.

  Bedste SUV'er som første bil

Men den mere banefokuserede sports/superbil er nu for det meste en automatgear, og der er ikke mange sports/superbiler derude, der stadig tilbydes med en manuel gearkasse. De er bare ikke så hurtige på en bane, og omgangstider er blevet en topprioritet for mange kunder.

Hvilke automatikgear er de bedste?

Ikke alle automatiske gearkasser er lige gode, og nogle af dem er bedre end andre. F.eks. er en traditionel momentomformerautomat nu utroligt avanceret, og mange topmoderne sportsedaner som Audi RS6 og BMW M5 bruger en sådan.

Dobbeltkoblingsgearkassen er også en variant af automatgearet, og en dobbeltkobling er den mest avancerede automatgearkasse i dag. Porsche, Ferrari og Lamborghini er dem, der tilbyder de mest sofistikerede dobbeltkoblinger på markedet lige nu.

Er transmissioner ved at uddø med forbrændingsmotoren?

I dag er elbiler det hotteste inden for bilindustrien, og alle producenter udvikler hurtigt mange nye elbiler. Og der er en udbredt misforståelse om, at ALLE elbiler kommer uden gearkasse.

Nogle elbiler som Audi e-Tron GT, Porsche Taycan eller den helt nye Rimac Nevera udnytter alle en 2-trins gearkasse, da denne opsætning gør det muligt for bilen at accelerere hurtigere og også at have en højere topfart.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z