Er en parkeringsassistent det værd?

Parkeringsassistent er et system, der ofte er pakket sammen med en masse forskellige avancerede førerassistentsystemer, som har til formål at gøre parkeringen meget nemmere og mere smidig. Nødvendigheden af disse systemer afhænger i høj grad af den pågældende fører og af selve bilen.

Hvis du er en forholdsvis uerfaren bilist, eller hvis du bare mangler tilstrækkelig selvtillid, når det gælder komplekse parkeringsmanøvrer som f.eks. parallelparkering, kan disse systemer være til stor nytte for dig. Måske bor du i overfyldte byer, og du ønsker blot det ekstra lag beskyttelse.

Det kan være fordi din bil er ekstremt stor eller begrænset af manglende synlighed, eller fordi du ikke har tilstrækkelig selvtillid, kan disse systemer være til gavn for dig, hvis du bruger dem korrekt. Når det er sagt, bruger langt de fleste kunder, der får monteret disse systemer på deres biler, dem ikke så ofte.

Så det er virkelig op til dig at afgøre, om disse systemer er noget, der er værd at overveje, men du skal være opmærksom på, at du altid er den skyldige, uanset hvordan en eventuel ulykke måtte ske. Hvis du vælger disse systemer, skal du sørge for at holde et vågent øje, mens du parkerer hele tiden.

Hvordan virker parkeringsassistent?

Disse systemer består normalt af radarer, parkeringssensorer og et sæt kameraer. Der findes forskellige niveauer af disse systemer, lige fra de mere grundlæggende systemer, der kun hjælper dig med input fra styretøjet, til de mest avancerede systemer, der formår at parkere bilen helt uden nogen form for input fra føreren overhovedet.

Når du aktiverer parkeringsassistenten, begynder din bil aktivt at lede efter parkeringspladser i nærheden. Systemet scanner den tilgængelige plads og opfordrer dig til at parkere, hvis systemet vurderer, at pladsen er egnet. Når du har fundet pladsen, skal du stille bilen på en passende linje og aktivere systemet.

  Hvad er der dårligt ved elbiler?

På dette tidspunkt får du enten til opgave at skifte fra for- til bakgear eller blot at holde en knap nede. Sørg for at følge alle instruktionerne efter hensigten, og vær altid opmærksom på dine omgivelser. Du bør især være opmærksom på al kørende trafik og fodgængere i nærheden.

Bilen vil fortælle dig, hvornår du skal gøre noget, og før du accepterer det, skal du sikre dig, at det faktisk er sikkert at gøre det. Denne proces tager normalt lidt kortere tid, end den ellers ville vare uden disse systemer aktiveret. Når du har parkeret bilen, vil systemet blive frakoblet, og du kan forlade bilen.

Park Assist pålidelighed

Hvad angår pålidelighed, er disse systemer faktisk nyttige, og det er blevet bevist af en omfattende undersøgelse, som AAA UK har gennemført. Denne undersøgelse konkluderede, at parkeringsassistenten reducerer risikoen for hjulstop med op til 81 %, hvilket bestemt er imponerende.

Undersøgelsen konkluderede også, at den tid, det tager at parkere en bil med disse systemer, reduceres med op til 11 %, og at effektiviteten og antallet af manøvrer også forbedres betydeligt af disse systemer.

Men disse systemer er ikke perfekte, og selv om de reducerer risikoen for hjulkrængning betydeligt, øger de risikoen for hjulkrængning, når man kommer ud af en parkeringsplads, da disse systemer nogle gange har tendens til at parkere alt for tæt på kantstenen.

  Hvad er de dyreste tyske biler?

Uanset hvor pålidelige disse systemer kan være, kan de aldrig være perfekte. Så det er bydende nødvendigt, at du altid holder et følsomt øje med processen og sørger for, at alle sikkerhedsstandarder er opfyldt. For hvis der sker noget, er det juridisk set din skyld og ikke systemets skyld.

Den pågældende bil og det pågældende system

Hvis vi tager føreren ud af ligningen, er selve bilen det eneste objektive perspektiv på nødvendigheden af parkeringsassistenten. Nogle biler som f.eks. Nissan Micra er små, utrolig nemme at se ud af, og venderadiusen er også mere end passende.

Andre som en 7-sæders SUV, en sportsvogn eller en Mercedes Benz S-klasse med lang hjulbase er betydeligt større og dermed langt sværere at se ud af. Nogle sportsvogne er konstrueret med særlige lameller på bagruden, som fuldstændig hindrer udsynet bagud.

Disse systemer giver langt mere mening på sådanne køretøjer, da de kompenserer for manglen på de generelle ingredienser, der er nødvendige for nem parkering, og især i betragtning af værdien af nogle af disse biler. Hvis du ikke er en erfaren chauffør, føles en S-Klasse med lang akselafstand som et hangarskib på vejen.
Men selve systemet er også en stor del af ligningen, da der findes forskellige niveauer af raffinement. Den nyligt lancerede Mercedes S-klasse kan autonomt nærme sig en parkeringsplads, køre ud af den og ankomme til et udpeget afsætningssted, mens mere grundlæggende systemer kun kan styre, når du selv finder det sikkert nok.

FAQ-afsnit

Er parkeringsassistentsystemer standard?

Oftest er disse systemer en del af de dyre førerassistentsystemers ekstraudstyrslister. Selv om nogle producenter måske endda tilbyder de grundlæggende niveauer som standard, bruges disse niveauer ikke så ofte.

  Kan fede mennesker køre sportsvogne?

Hvis du ønsker den avancerede parkeringsassistentfunktion, skal du regne med en regningsforhøjelse på mindst 500 dollars, og nogle gange kan disse pakker koste flere tusinde dollars.

Hvor ofte bruger folk parkeringsassistance?

Ikke så ofte, som du måske tror. Antallet af solgte biler med disse systemer kunne tyde på, at folk bruger disse systemer ofte, men det er ganske enkelt ikke tilfældet. Grunden til, at mange nyere biler købes med parkeringsassistance, er, at man er nødt til at købe parkeringsassistance for at få mere nyttige funktioner som f.eks. et 360-kamera.

I de fleste tilfælde parkerer folk bare selv, og der er ikke behov for yderligere parkeringsassistentsystemer. Desuden er parallelparkering ikke så almindelig, da masser af mennesker ikke bor i byen.

Er parkeringsassistent sikkert?

Det burde det være, men det kan man ikke med sikkerhed sige. Nogle gange fejlfortolker disse systemer den virkelige verden, hvilket kan føre til alvorlige skader og erstatningskrav. Hvis du ønsker at maksimere sikkerhedsniveauet, skal du altid holde et vågent øje med, hvad systemet gør, og sørge for at slå bremserne i bund, hvis noget går galt.

Disse systemer bliver ofte portrætteret som systemer, der tager besværet ud af den daglige pendling, men det er ikke tilfældet, da dit opmærksomhedsniveau bør være betydeligt højere, når du bruger disse systemer. Stol aldrig på, at nogen form for assistentsystem skal erstatte dig, og sikkerhedsniveauet vil være betydeligt højere.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z