Hvad er der dårligt ved elbiler?

Elbiler er langsomt men sikkert ved at vinde indpas, og derfor er det kun rimeligt, at vi kritiserer dem for at forbedre teknologien yderligere. Når alt kommer til alt, er det smart at stille spørgsmål, og det burde hjælpe os med at få de rigtige svar i sidste ende.

Når det er sagt, så er elbiler dyre, og der er kun et par relativt overkommelige elbiler på markedet. For det andet lider elbiler under lange opladningstider, og mange regioner rundt om i verden har stadig en underlegen opladningsinfrastruktur.

En anden stor ulempe er rækkeviddeangst, da man aldrig kan være helt sikker på, hvor længe man kan køre, før batteriet løber tør. Nogle byer er ikke i stand til at støtte en revolution af elbiler på grund af alvorlig mangel på strøm. Det betyder, at hele elnettet skal være langt mere avanceret, hvis vi skal kunne gå helt over.

Endelig er elbiler, selv om præstationsniveauet kan være helt vanvittigt, alt for robotiserede og sanseløse, så det giver ligesom ingen mening at købe en ”performance”-elbil. Selvfølgelig vil du kunne nå 60mph fra stilstand på under 2 sekunder, men det er stort set det hele.

Elbiler koster stadig alt for mange penge

Mange lande rundt om i verden tilbyder offentlige tilskud til dem, der ønsker at investere i en elbil. Disse tilskud er dog yderst begrænsede og vil sandsynligvis forsvinde, når folk begynder at købe elbiler i større omfang. Desuden plejede lande at tilbyde skattelettelser til dem, der køber elbiler, men mange lande gør det ikke længere.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***
  Hvilken lille bil har den bedste frihøjde?

Uanset hvad koster elbiler stadig alt for mange penge, og mange mennesker mener, at nogle mærker som Tesla ikke engang opfylder et minimum af kvalitetskontrolstandarder. Brugte elbiler er også ekstremt begrænsede i kvantitet. Hvis du blot ønsker en brugt bil til en forholdsvis overkommelig pris, er du stadig tvunget til at vælge biler med en traditionel forbrændingsmotor eller en hybrid.

Underordnede opladningstider og opladningsinfrastruktur

Det værste aspekt ved at eje en elbil er vel nok det faktum, at du nogle gange skal oplade et par gange, før du ankommer til din destination et par hundrede kilometer væk. Ja, du burde gøre det samme med en almindelig bil med forbrændingsmotor, men et kort tankstop tager et par minutter, hvis alt går efter planen.

På den anden side kan det nogle gange tage op til 3 timer at oplade en elbil. Desuden er elopladere langt fra så udbredte som almindelige benzinstationer. En gennemsnitlig tankstation har omkring 4-8 pumper, og et almindeligt opladningssted har op til højst 4 pladser.

Mangel på elnet

Mange store byer og bycentre rundt om i verden står over for alvorlig strømsvigt, så meget, at de nogle gange er nødt til at være afhængige af at importere energi fra nærliggende lande, som også kan opleve strømsvigt. Hvis vi går over til elbiler for tidligt, kan vi komme ud for alarmerende strømsvigt.

Det er stadig uklart, hvordan mange regeringer rundt om i verden har planer om at håndtere dette problem, men man kan roligt sige, at en massiv revolution inden for elbiler kræver en lige så massiv ændring af den elektriske energiinfrastruktur. Chancerne er, at vi sandsynligvis går i retning af atomkraft i større omfang, hvilket er en god ting og en dårlig ting på samme tid.

  De mest pålidelige europæiske biler gennem tiderne

Elektriske præstationsbiler er hurtige, men livløse

Rimac Nevera og Tesla Model S Plaid er de to hurtigste serieproducerede biler i menneskehedens historie. 0-60 mph på omkring eller endda mindre end 2 sekunder, kvart-mile-tider på 8,5 for Nevera eller 9 sekunder for Tesla er helt vanvittige.

Det kræver dog kun et par hjernevridende accelerationer at indse, at elbiler ikke er lige så spændende som almindelige præstationsbiler er. Selv om Nevera absolut kan ødelægge Ferrari LaFerrari i næsten alle henseender, vil jeg hellere tage Ferrari’en ved næsten enhver lejlighed.

FAQ-afsnit

Er elbiler værd at overveje?

Svaret på dette spørgsmål afhænger i høj grad af, hvor du bor, og hvad du bruger din bil til. Hvis du er i stand til at udnytte EV-platformen fuldt ud, og du har masser af avancerede ladestationer i nærheden, skal du helt sikkert overveje en EV. Hvis du heller ikke regelmæssigt tager på længere ture, er en EV et skridt i den rigtige retning.

Men hvis du ikke kan drage fordel af et avanceret netværk af ladestationer, er det bedre at springe over at købe en EV på nuværende tidspunkt. Du bør leje en EV i en kort periode for at se, hvordan det føles at eje en EV, for det er aldrig en god idé at forhaste sig med noget.

Hvorfor er elbiler så tunge?

Elbiler er tunge, fordi de har batterier, der i gennemsnit vejer op til 1000 pund. Det gode ved denne vægt er, at den altid er placeret helt nede i bunden af bilen, hvilket til gengæld sænker tyngdepunktet og får bilen til at føles lettere, end den faktisk er.

  Hvad er den mest støjsvage og roligste bil at køre i?

Den øgede vægt medfører dog et par nævneværdige forbehold. Tunge biler har normalt bedre vejgreb og er mere sikre i tilfælde af en ulykke. På den anden side har disse biler en tendens til at bremse langsommere og er nogle gange sværere at kontrollere, hvis de mister vejgrebet.

Skal jeg købe en hybridbil eller en elbil?

Elbiler har mange fordele i forhold til hybridbiler, f.eks. øget miljøbevidsthed, de bruger slet ikke brændstof, de er angiveligt mere pålidelige, og de nyder godt af mange af de næste generationers teknologier, som stadig ikke er tilgængelige med almindelige biler med forbrændingsmotor og hybridbiler.

Men hvis du ønsker at maksimere din rækkevidde, bør du vælge en hybrid, fordi en hybrid er afhængig af elmotoren og forbrændingsmotoren. Det er altid værd at nævne, at der findes et begrænset antal hybridbiler, da interessen for dem ikke er lige så stor som for elbiler.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z