Hvilken lille bil har den bedste frihøjde?

Hvis du er på udkig efter en kompakt bil, der stadig har en god frihøjde, er det sandsynligvis bedst at vælge en lille SUV. Disse biler kaldes trods alt SUV’er, hvilket betyder, at de teoretisk set bør kunne klare lettere offroadkørsel.

De fleste kompakte SUV’er har også firehjulstræk, hvilket også er praktisk, når vejret er fugtigt og glat. Men disse biler skal også være gode i byen, og de bør i den forbindelse byde på en ordentlig mængde moderne teknologi.

Der er ingen grund til at springe komforten over, hvis du ønsker høj frihøjde, da de fleste kompakte SUV’er i dag forsøger at tilbyde en perfekt blanding af overlegne egenskaber både på og uden for vejene. Sædevarme, aircondition, plyssede materialer og infotainmentsystemer med storskærm er alle tilgængelige på 99 % af SUV’erne i dag.

Suzuki Jimny, Fiat Panda, Subaru XV og Dacia Duster er alle overkommelige, rimeligt veludstyrede og har stor frihøjde. Hvis du ønsker en mere luksuriøs løsning, kan du vælge en Range Rover Evoque, Jaguar E Pace eller Volvo XC40, som giver dig den bedste blanding af kapacitet og luksus.

Suzuki Jimny

Suzuki Jimny har 210 mm frihøjde, hvilket er mere end nok til selv nogle mere seriøse offroad-eventyr. Jimny nyder også godt af overlegne til- og frakørselsvinkler, hvilket i høj grad øger dens offroad-egenskaber.
Som en almindelig bil er Jimny anstændigt udstyret og leveres med en masse udstyr som standard. Suzuki har først for nylig opfrisket Jimny, og nu er det et lige så godt tidspunkt som noget andet at overveje en Jimny som din “gør-alting”-type bil. Egenskaberne på vejen er anstændige, men Jimny er ikke nogen Mercedes Benz G-klasse, selv om den gerne vil være det.

  Hvilken hatchback-bil har den bedste frihøjde?

Fiat Panda

Fiat Panda er lidt af en legende, når det kommer til offroadkørsel. En kompakt 4×4, der er i stand til et bemærkelsesværdigt offroad-tempo, men som stadig holder trit med udviklingen i dagens bilindustri. Det variable firehjulstræk er primært tohjulstræk, indtil bilen mærker tab af trækkraft, og først da er bilen virkelig AWD.

Ud over offroad-egenskaberne og en ikke så imponerende 150 mm frihøjde klarer Panda’en terrænet, som biler med dobbelt så stor frihøjde nogle gange ikke kan klare. Det skyldes især dens tynde dæk og en letvægtskasse. Hvad angår snekørsel, er Panda’en på højde med de store.

Subaru XV

Med en frihøjde på 220 mm er Subaru XV kongen, når det gælder tallene. XV er nok en af de bedste offroadere, man kan købe for penge i dette segment, takket være en overlegen frihøjde og et permanent firehjulstræk.

På vejen formår Subaru at skjule sin offroad-identitet med en moderne automatgearkasse, relativt anstændige materialer og masser af praktiske funktioner. Subaru er også en fantastisk familiebil, da den tilbyder masser af indvendig plads til alle passagerer om bord.

Dacia Duster

Dacia-mærket har generelt til formål at tilbyde utroligt prisvenlige biler, og startprisen på Dacia Duster er netop dette. Duster har en frihøjde på 210 mm, hvilket placerer den helt i toppen af segmentet af kompakte SUV’er, når det gælder frihøjde.

Men hvis vi graver ned i Duster, indser vi, at Renault har indgået mange kompromiser med Duster, da den ikke rigtig har nogen følelse af luksus eller state-of-the-art teknologi. Dacia Duster er en no-nonsense, ligefrem billig og praktisk bil til folk på et budget.

  Bedste sportsvogn til en første bil

Range Rover Evoque

Hvis du ønsker en mere eksklusiv oplevelse, men stadig en anstændig frihøjde, tilbyder Range Rover Evoque en perfekt blanding af umiskendelig Land Rover-nyttevenlighed og den lige så umiskendelige Range Rover-luksus.

Evoque har en frihøjde på 212 mm og en række dedikerede offroad-tilstande, som gør Evoque til en leg at køre i ujævnt terræn. Ud over sine offroad-muskler byder Evoque på et stilfuldt interiør og eksteriør med masser af lækre materialer og topmoderne funktioner og teknologier.

Jaguar E Pace

Hvis du synes, at Range Rover Evoque er lidt for almindelig eller “feminin”, bør du også tjekke Jaguar E Pace ud. E Pace har samme frihøjde, fordi de to er baseret på det samme chassis under Jaguar Land Rover-paraplyen.

Men forskellen her er stort set alt andet. E Pace er mere en biltype til landevejskørsel, og den tilbyder ikke så mange offroad-specifikke funktioner, men E Pace er sjovere at køre. Uanset forskellene er disse to ret ens, og de er begge fantastiske til det, de gør.

Volvo XC40

Volvo XC40 tilbyder 210 mm frihøjde, hvilket gør Volvo’en ret interessant. Det er meget velkendt, at Volvo ikke er så interesseret i at lave ægte off-roadere, men vi ved alle, at de kunne gøre det, hvis de ville.

XC40 er den voksne udgave af Evoque og E Pace, og det kan man bestemt se. XC40 byder på et mere behersket og konservativt design, der forsøger at falde ind i mængden snarere end at skille sig ud. XC40 er en ægte luksusbil med masser af komfort- og sikkerhedsfaciliteter, som man kan forvente af en sådan bil.

  Hvorfor har alle biler den samme farve?

FAQ

Hvilken tysk kompakt SUV har den højeste frihøjde?

De fleste tyske kompakte SUV’er har en frihøjde på op til 180 mm (BMW X1/X2), men mange af dem har en frihøjde på helt ned til 140 mm (Audi Q2). Disse biler er ikke lavet til nogen form for offroadkørsel, og det kan ses, da nogle af dem er lige så lave som nogle sedler.

Er kompakte SUV’er rigtige SUV’er?

Kompakte SUV’er/Crossovers er ægte SUV’er på samme måde som en Audi A3 sedan er en ægte sedan. Der er nogle aspekter, som man forventer af en SUV, og det er tilgængeligheden af et AWD-system, øget frihøjde og et højere tyngdepunkt.

Nogle SUV’er som Volvo XC90 leveres ikke som standard med AWD på alle markeder, selv om man aldrig ville argumentere for, at en XC90 er en ægte SUV. Når det er sagt, så giver mange ting i dag ingen mening, og derfor har vi en 4-dørs Coupe SUV med fire døre og 190 km/t med Lamborghini-badge.

Hvor vigtig er frihøjden?

En ordentlig frihøjde er vigtig, hvis du vil bruge din bil på flere forskellige typer terræn. Men frihøjde er ikke den eneste vigtige egenskab ved en ægte offroader. Nogle biler som Suzuki Jimny og Fiat Panda fungerer anstændigt godt i terrænet takket være mange andre aspekter.
Sådanne aspekter er et letvægtshus, tynde dæk og store ind- og udkørselsvinkler. Det er grunden til, at du almindeligvis ser en Fiat Panda køre steder, hvor selv en Toyota Land Cruiser ikke kan, og det er den type tryghed, du kun får fra legendariske biler.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z