Er undervognsbehandling værd at få på en ny bil

Moderne biler er korrosionsbeskyttede direkte fra fabrikken, og der er virkelig ikke behov for yderligere korrosionsbehandlinger. En forhandler vil måske fortælle dig noget andet, men alle nyere biler er rustbeskyttede. BMW tilbyder f.eks. en 12-årig rustbeskyttelsesgaranti.

Hvis du beslutter dig for at maksimere beskyttelsen og vælger en undervognsbehandling, kan det desuden, hvis arbejdet ikke udføres korrekt, endda øge risikoen for korrosion. Hvis du allerede får rustbeskyttelse med garanti, kan det desuden være, at hvis du foretager en eftermarkedsbeskyttelse, kan din garanti endda blive ugyldig.

Når du køber en bil i disse dage, tilbyder forhandlerne dig tonsvis af forskellige tjenester som f.eks. undervognsbehandle eller forskellige stofbeskyttelser. De fleste af disse er blot måder, hvorpå sælgeren tjener en ekstra dollar eller to, og de er ikke så nødvendige.

Undercoating af en brugt bil giver dog mere mening, især hvis bilen er mere end 10-15 år gammel. Ugunstige vejrforhold, saltophobning, hvor længe du har planer om at beholde bilen, er alle grunde til at overveje, når du taler om undervognsbelægning.

Undercoating af en ny/brugt bil

Der er nogle fordele og ulemper ved at underlakere en helt ny bil. Undervognen på en ny bil er sandsynligvis så ren, som den nogensinde vil blive, og det er et godt tidspunkt at påføre rustbeskyttelse. Hvis du har planer om at beholde bilen i årtier fremover, så gå videre og bed om at få påført undervognsbehandling.

Hvis du ønsker at undervognsbehandle en brugt bil, er der masser af snavs og snavspartikler på bilens undervogn, som er svære at rense helt ud. Uanset hvor godt du renser bilen, vil den aldrig blive så ren, som da den forlod fabrikken.

  Er undervognsbehandling det værd på en BMW

Forskellige måder at undervognsbehandle/rustbehandle på

Der findes masser af forskellige undervognsbehandle/rustbeskyttelse-teknikker, man kan vælge imellem. Uanset om det er en dryp-/dryp-/tjærespray til 120-150 dollars eller en elektronisk modulmetode til 500-1000 dollars, vil det hjælpe dig med at beslutte, hvilken metode der er bedst for dig, hvis du kender detaljerne i alle disse metoder.

Den nyeste og mest lovende teknologi ud af alle disse er et strategisk placeret elektronisk modul, der sender en svag strøm gennem bilens karrosseripaneler, hvilket i teorien skulle forhindre metallet i at reagere med fugt og ilt. Denne teknologi er dog stadig helt ny, og anmeldelserne er ret blandede.

En af de mest almindelige måder at beskytte din bil mod rust på er undercoating. Denne teknik består i at sprøjte en tjærebaseret opløsning på alle de udsatte karrosseripaneler. Disse typer overfladebehandlinger påføres normalt på bilens undervogn, men de kræver en grundig påføring. Hvis det ikke gøres korrekt, kan de revne, og der kan trænge fugt ind.

Drip Oil Spray og Dripless Oil Spray er de to mest almindelige midler til rustbeskyttelse. Drip oil spray er nok en bedre idé, fordi denne teknik er i stand til at nå alle kroge og sprækker mere effektivt, og den drypfrie kræver, at du borer i specifikke karrosseripaneler, og det er aldrig en god idé.

Påføring og fjernelse af rustbeskyttelse

Når du har overvejet alle mulighederne, har du måske endda lyst til at prøve påføringsprocessen selv. Du får brug for alle de rette materialer på forhånd som f.eks. en dedikeret affedtningsmiddel, masser af mikrofiberhåndklæder, mørk autolak, pensler, underlakmateriale, underlakfjernelsesmateriale, slibemaskine, primer og masser af sandpapir.

  Kan man reparere rust under en bil?

Du bør starte med at rengøre bilens undervogn grundigt. Det anbefales, at du bruger et hejseværk på dette punkt. Påfør først affedtningsmidlet og rens overfladen, hvorefter du skal slibe alle synlige rustpletter ud, hvis der er nogen. Det anbefales at bruge et par dedikerede beskyttelsesbriller. Slib eventuel resterende rust med sandpapir med korn 220+.

Tør alt støv væk, grundmal alle de områder, du har slebet, og mal alle de grundmalede områder med dedikeret sort autolak. Vent, til malingen er helt tørret ud, og påfør underlaget på alle de udsatte områder. En gummibelagt underlak er altid en god idé, da den beskytter undervognen en smule bedre.

Det er forholdsvis let at fjerne disse typer underbelægningsløsninger. Det eneste, du skal gøre, er at købe en dedikeret spray til fjernelse af underbelægning, sprøjte den på overfladen og vente, indtil underbelægningen begynder at blive blødgjort. På dette tidspunkt skal du bare tage en skraber og skrabe alle de resterende belægninger af, indtil du har en ren overflade.

FAQ-afsnit

Hvilken rustbeskyttelsesteknik er den bedste?

Den bedste måde at beskytte din bil mod rust på er gennem drypoliespray. De største fordele ved denne teknik er primært prisen, da den kun koster 100-150 USD, og den nemme påføring. Desuden giver denne teknik dig mulighed for at nå alle de tætte sprækker uden at skulle bore eller afmontere noget.

Når du har påført drypoliedåsen, tager det normalt op til 48 timer, før belægningen drypper ind i alle de udpegede områder. Herefter hærder drypolien og giver en ordentlig rustbeskyttelse.

  Skal jeg rustbeskytte min nye bil?

Kan jeg selv udfører undervognsbehandling?

Det anbefales, at du overlader det til en professionel, men hvis du elsker at arbejde på din bil, bør du give det et forsøg. Men sørg for, at du har alle de nødvendige materialer, især alle et hejseværk og et par øjenbeskyttelsesbriller.

Når du har anvendt det, skal du vente et par dage, før du tager bilen til eftersyn. Det er altid en god idé, at en erfaren professionel tager et kig på den, bare for at sikre sig, at alt er som det skal være.

Hvor ofte skal jeg undervognsbehandle min bil?

Når du først har påført underlakken, skal du også gentage denne proces mindst en gang om året. Og det er altafgørende at gøre det, for hvis du ikke gør det, kan den ældre underlak slippe af og lade fugt komme ind mellem lakken og de sårbare områder, hvilket er meget værre end slet ingen underlak.

Hvis du vælger en førsteklasses undervognsbehandling, er et år normalt tidsrammen, men mange billigere undervognsbehandlinger holder kun et par måneder. Så sørg for, at du er velinformeret om alle detaljerne i den ønskede undercoatingløsning.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z