Skal jeg rustbeskytte min nye bil?

Biler er lavet med mange dele, der indeholder jern. Hvis man blander ubehandlet jern, ilt og vand, opstår der korrosion, som kan nedbryde selve delene. Det betyder, at rust enten bare kan se slemt ud, men også kan forårsage alvorlige strukturelle problemer, hvis den ikke behandles på et tidligt tidspunkt.

Du kan tænke på rust som en bilsygdom. Nyere biler, som ikke har brugt meget tid på vejen, er ikke så udsat for rust som en ældre bil. Når biler bliver ældre, bliver de normalt ikke vedligeholdt så godt, hvilket ofte betyder, at der opstår rust og begynder at forringe bilens karrosseri og strukturelle paneler.

De fleste nyere biler er rustbeskyttede direkte fra fabrikken, hvilket betyder, at det ikke er så nødvendigt at rustbeskytte din nye bil. Men hvis du vil have den højest mulige beskyttelse, bør du gå videre og rustbeskytte bilen, især hvis du planlægger at eje den i lang tid.

Hvis du f.eks. bruger bilen som en del af en treårig leasingaftale, er der ikke behov for yderligere rustbeskyttelse. Du skal blot foretage al den almindelige vedligeholdelse af bilen, som f.eks. at vaske bilen og forsøge at undgå at ridse lakken. Du bør også beskytte de sårbare områder af din bil med PPF eller en/og en keramisk belægning.

Rustbeskyttelse af en ny bil

Nyere biler er bygget langt bedre sammenlignet med ældre biler. Nyere sammeteknikker sikrer præcise karrosserispalter og en præcis justering, som begge sikrer, at pakningerne er langt stærkere og mere tætpakket. Hvis du parrer det med en bredspektret galvaniseret stålkonstruktion, er det ikke så nødvendigt med yderligere rustbeskyttelse.

Rustbeskyttelse af din nye bil afhænger også af dit specifikke brugsscenarie. Hvis du kun kører din bil om vinteren, og du støder på masser af fugt, er rustbeskyttelse værd at overveje for at være så sikker, som man kan være.

  Hvad er den mest rummelige sedan?

Nogle bilmærker som BMW og mange andre laver omfattende rustbeskyttelsesløsninger, inden bilerne overhovedet bliver malet. Det betyder, at nyere biler gennemgår en omfattende rustbeskyttelse, som sikrer, at bilerne er beskyttet selv på det subatomare niveau. Specifikke 10-12 år lange garantier er også inkluderet i prisen på den nye bil.

Hvis du planlægger at eje bilen i lang tid, og du ofte kører din bil i klimaer med ugunstige vejrforhold rustbeskytter du din bil. Hvis du også kører længere ture, hvor stenslag er mere almindeligt, og dit land bruger salt som isafskræmmer om vinteren, bør du helt sikkert rustbeskytte din helt nye bil.

Rustbeskyttelse af en brugt bil

Det virker mere logisk at rustbeskytte en brugt bil, men hvis din bil ikke er værd at redde, er det temmelig nytteløst at bruge ekstra $ på dedikeret rustbeskyttelse. Din brugte bil kan allerede have været offer for rust, så du må hellere tage bilen til et erfarent karrosseriværksted for at inspicere alle de sårbare karrosseripaneler.

Det er værd at nævne, at langt de fleste bilejere aldrig tager deres biler til en dedikeret rustbeskyttelse. Rustbeskyttelse udføres for det meste af entusiaster, der har til formål at bevare så meget af bilens værdi som muligt, og din almindelige Honda Civic fra 2003 med 180k miles på uret er ikke en sandsynlig kandidat.

Rustbeskyttelse giver helt sikkert en bedre all-round beskyttelse, uanset om bilen er brugt eller ny. Hvis du vælger dedikerede teknikker til dryp-/dryp-/tjæreoliesprøjtning eller rumalderlige rustbeskyttelsesløsninger med elektroniske moduler, skal du være sikker på, at det giver mening rent økonomisk.

Når det er sagt, er en bils restværdi ofte højere, hvis bilen har været rustbeskyttet i størstedelen af sin levetid. Det er også værd at nævne, at nogle teknikker som f.eks. dryp/løstløbende oliesprøjter kræver, at du borer i bilens karrosseripaneler, hvilket endda kan forværre rustopbygningen, hvis det ikke udføres af en erfaren professionel.

  Hvilken bil har den bedste parkeringsassistent?

Tips til en rustfri biloplevelse

Der er virkelig ikke behov for en dedikeret rustbeskyttelse, hvis du bare udfører al den almindelige, overkommelige daglige/ugentlige/månedlige vedligeholdelse til overkommelige priser. Først og fremmest skal du sørge for at vaske bilen regelmæssigt for at fjerne alle de forureninger, der kan ridse bilens lak med tiden.

Det er også en god idé at påføre lakbeskyttelsesfilm og/eller dedikerede keramiske belægninger på bilens karrosseripaneler for at holde lakken i god stand. Det beskytter dig også mod stenslag og ridser, som kan resultere i korrosion efter et stykke tid.

Du bør vaske din bil endnu oftere, hvis dit land bruger salt som isafskræmmer om vinteren, da salt kan fremme korrosionen ganske betydeligt. Inspicer din undervogn fra tid til anden, og prøv selv at kigge efter tegn på korrosion.

Sørg desuden for, at dit interiør også er rent, og at alle vandpropper omkring din bil ikke er tilstoppet. Bare gør alle disse regelmæssige krav til bilens vedligeholdelse, og der er ærlig talt ikke behov for yderligere rustbeskyttelse for helt nye biler, især ikke hvis rust er dækket af garantien.

FAQ-afsnit

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg finder rust i min bil?

Hvis din bil er dækket af en garanti, der også dækker rust, skal du gå i gang og kontakte din forhandler så hurtigt som muligt. Prøv at afhjælpe rusten så hurtigt som muligt, fordi rust kan sprede sig hurtigt, og hvis den gør det, står du over for en reparationsregning, der bare ikke giver økonomisk mening.

Hvis du ejer en værdifuld bil, bør du gøre dette med endnu større hast, fordi det hurtigt kan devaluere bilen. Rust sker, og det er en selvfølge, men der er måder, man kan reparere det på, hvis man handler i tide.

  Hvad er de sværeste biler at reparere?

Ruster klassiske biler oftere?

Ja, det gør de, klassiske biler ruster langt mere sammenlignet med nyere biler. Og det er især problemet, hvis du kigger på en klassisk bil, som koster mange penge, men priserne var ikke så høje som de er nu for et par år siden.

Der er masser af dyre klassikere derude, som ikke var så dyre i et stykke tid. Det betyder, at mange af disse var plaget af korrosion, og de blev repareret, så snart bilens værdi gjorde det muligt at gøre det. Så vær altid forsigtig, når du køber en ældre bil, og inspicer den grundigt.

Skal jeg nogensinde købe en bil, der er plaget af korrosion?

Hvis du støder på et fristende tilbud, der indebærer en bil med let korrosion, er det ikke nødvendigvis en dealbreaker. Det tager tid og kræfter at reparere en bil med masser af korrosion, men for nogle modeller er det faktisk en god idé.
Det gælder primært for værdifulde klassikere og sportsvogne i begrænset oplag og sportsvogne. Disse typer af biler findes ofte i forfærdelige forhold, men bliver senere restaureret til deres tidligere pragt. Hvis reparationsarbejdet er udført korrekt, påvirkes bilens værdi ikke i samme grad.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z