Skal jeg rustbeskytte min Porsche

Hvis du ejer en Porsche, er det en topprioritet at beskytte den så godt som muligt. Da rust og korrosion faktisk er en af de største faldgruber i bilarkitekturen, har mange producenter, herunder Porsche, opgraderet deres spil betydeligt med masser af rustbeskyttelsesløsninger fra fabrikken.

Når det er sagt, var Porsche en af de banebrydende producenter, der har indarbejdet galvaniseret stål i bilens paneler tilbage i 1978. Galvaniseret stål er et fantastisk rustbeskyttende middel, da det i høj grad mindsker risikoen for korrosionsdannelse.

Desuden bruger Porsche reaktive metaller som zink, parret det med en bestemt stålisoleringsteknik for yderligere at mindske risikoen for korrosion. Udover dette anvender Porsche også en dedikeret e-coat, der oplader bilens karrosseripaneler elektrisk, og de bruger også en særlig plastbelægning på nogle af de mere sårbare områder.

Hvis du tager alle disse tiltag og en karrosserigaranti oveni i købet med i betragtning, er der ikke behov for yderligere rustbeskyttelse. Hvis du ejer en ældre Porsche-model, som ikke er konstrueret efter disse rustbeskyttelsesløsninger, bør du kigge på yderligere rustbeskyttelse.

Rustbeskyttelse af en brugt Porsche

Det er ikke nødvendigt at rustbeskytte en ny, moderne Porsche, men en brugt Porsche kan endda kræve, at du tager det ekstra skridt for at sikre bilens levetid, især hvis garantien er udløbet. Der er et par forskellige rustbeskyttelsesmetoder at vælge imellem, og du skal være godt klar over alle fordele og ulemper ved hver enkelt.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***

Den nok mest populære er en bestemt underlak, der påføres på bilens underside. En bils underside er det mest sårbare område, når det kommer til korrosion, og denne underlak koster omkring 100-200 USD. Denne form for beskyttelse bør holde så meget som et par år i overkanten, hvis den er anvendt korrekt, hvis ikke, kan den endda forværre situationen.

  Vil en 996 Turbo stige i værdi?

En anden ret populær måde at rustbeskytte på er en udpeget dryp- eller drypfri oliespray. Forskellene mellem disse to er ganske vist nævneværdige. Hvis du vælger den drypfrie version, skal du sandsynligvis bore i bilens paneler, men hvis du vælger den drypfrie version, vil du i et godt stykke tid skulle stå med masser af lækagepletter på din indkørsel.
Den tredje og mest interessante mulighed er et dedikeret elektronisk modul, der er placeret strategisk på din bil. Dette modul sender en konstant elektrisk strøm ud gennem bilens karrosseripaneler, hvilket i teorien skulle stoppe korrosion. Men disse moduler er ikke helt så effektive, fordi de fungerer bedst, hvis der er masser af fugt året rundt.

Påføring og fjernelse af undercoating

Det er ikke så svært at påføre en underlak på din elskede Porsche. Før du begynder at gøre noget, skal du først sikre dig, at du har alt det nødvendige udstyr som f.eks. en bilhøj, fint sandpapir, en slibemaskine, masser af primer, en dåse sort autolak og et sæt beskyttelsesbriller og handsker.

Du bør sætte bilen op på en hejseværk og begynde med at rengøre bilens underside så grundigt som muligt. Hertil skal du bruge masser af affedtningsmiddel, og sørg for at rense alt skidt og snavs ud. Find alle rustpletterne, og slib dem så meget som muligt ud. Herefter bør du slibe overfladen ned, indtil den bliver glat.

Grundmal overfladen jævnt, vent til grundingen er tør, og mal derefter overfladen med sort autolak. Når malingen er tørret op, kan du påføre underlakken langsomt og jævnt. Når du har fået påført underlakken med succes, er det også altid en god idé at få en mere erfaren person til at inspicere bilens underside.

  Er Porscher dyre at vedligeholde?

Det bør tage ca. 2 dage, før underlakken er helt tørret af. Hvis du ønsker at fjerne underlakken, er det ret enkelt. Først skal du købe en spray til fjernelse af underlak, som er lavet til at blødgøre belægningen, og herefter skal du blot slibe belægningen af.

Classic Porsche rustbeskyttelse

Hvis du ejer en concourse-ready klassisk luftkølet 911 eller en restaureringsklar luftkølet 911 udpeget rustbeskyttelse er afgørende. Disse biler er langt mere værdifulde end de fleste andre ældre biler på vejene. Og på grund af dette fortjener klassiske 911’ere lidt mere ømhed, kærlighed og pleje.

Der findes masser af karrosseriværksteder derude, der specialiserer sig i grundrestaureringer af klassiske biler. De fleste af disse værksteder tilbyder også særlige behandlinger til ældre 911’ere. Forskellen her er, at mange ældre 911’ere kræver omfattende karrosseriarbejde, svejsning og panellimning, hvilket du aldrig ville gøre på en anden mindre værdifuld bil.

Disse restaureringer koster mange penge, men der er noget utroligt tilfredsstillende ved at redde en ældre 911 fra en for tidlig død. Når alt kommer til alt, presser nogle af disse restaureringer med bolte og møtrikker normalt bilens værdi til ukendelighed, så du kan måske endda tjene nogle penge i processen.

FAQ-afsnit

Hvor godt virker disse rustbeskyttende foranstaltninger?

Det afhænger alt sammen af, hvor godt beskyttelsen er blevet påført. Men det er ret sikkert at sige, at intet kan matche fabrikkens rustbeskyttelsesbehandling, især fordi alle disse beskyttelsesløsninger normalt ikke kommer med masser af uønskede bivirkninger.

Og det gør de fleste eftermarkedsløsninger. Drypfri sprays kræver, at du borer i eller endda afmonterer nogle karrosseripaneler, drypfri løsninger kommer ind i alle mulige kroge og hjørner, som drypper ud af bilen i lang tid. Elektroniske moduler koster meget, men de beskytter ikke din bil så godt, og undercoating af din bil annullerer normalt din Porsche-karrosserigaranti.

  Er en brugt Porsche Cayenne pålidelig?

Kan almindelig vedligeholdelse af bilen virke mod korrosion?

Ja, det kan det. Hvis du vasker din bil regelmæssigt, især om vinteren, hvor der er masser af salt, er der langt mindre sandsynlighed for, at der opstår korrosion. Hvis du passer godt på din lak, er du også mindre tilbøjelig til at opleve, at der dannes korrosion.

Det er også en god idé at bruge lakbeskyttelsesfilm eller specifikke keramiske belægninger på nogle sårbare områder. Rengør dit interiør, mens du er i gang, for det indvendige snavs kan også trænge ind i alle hulrummene i dit karrosseri.

Er rust og korrosion det samme?

Rust er blot en enkelt form for korrosion, der opstår, når der sker jernoxidationer. Når oxidationen begynder at ske, forvandler fugten jernet til en brunlig/rødlig rest, også kendt som rust. Rust spreder sig let, så du bør regelmæssigt kontrollere din bil for rustpletter.

Rust spreder sig ikke kun, men bliver også meget mere koncentreret, hvilket kan ende med strukturelle problemer, som måske endda kan ødelægge bilen helt. Rust er faktisk bilernes kræftsygdom, og jo hurtigere du handler, jo bedre.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z