Tesla ændrede ikke kun, hvordan elbiler ser ud, men også hvordan elbiler opfattes. Derudover forbedrer Tesla hele tiden sin teknologi og sit system. Ikke desto mindre, er Teslas firehjulstrækssystem altid tændt?
Nej, Teslas firehjulstræk aktiveres normalt ved opstart, men når bilen opnår konstant hastighed, skifter den automatisk til tohjulstræk for at spare på batteriet. Uanset hvad sender det dobbelte motorsystem trækkraft til alle hjul. Desuden kan dette system til enhver tid selektivt sende kraft til enten forhjul, baghjul eller alle hjul.
Desuden er Teslas firehjulssystem mere effektivt end de traditionelle firehjulssystemer, der mindsker effektiviteten. Det skyldes primært, at Teslas ingeniører har designet motorstyringssoftwaren til at vælge, hvilken motor der skal bruges på et givet tidspunkt. Normalt vælger motoren de mest effektive hjul.
Desuden er Teslas dual-motoriske firehjulstrækssystem nu standard på alle de nyeste Tesla Model X- og Model S-varianter. Ikke desto mindre betyder det ikke, at Tesla Model Y og Model 3 ikke har dual-motorisk firehjulstræk. Du kan tjekke deres Performance-varianter, hvis du ønsker et dual-motorisk firehjulstrækssystem.
Hvordan fungerer Tesla dual-motorisk firehjulstræk?
Teslas dual-motoriske firehjulstrækssystem har et par motorer, der er placeret foran og bagpå bilen. Derudover er bilen udstyret med to forskellige koblinger og tre gearsæt, der gør det muligt at anvende enten forhjulet, baghjulet eller alle hjulene på samme tid.
Desuden gør det dobbelte motorsystem det muligt for bilen at sætte hurtigere fart på og stoppe næsten pludseligt. Desuden kan en af motorerne bruges til at drive bilen op, mens den anden kan bruges til at oplade batteriet. Som følge heraf kan føreren køre længere uden at skulle bekymre sig om opladning.
Hvad er ulemperne ved at eje en Tesla med et dual-motoriseret firehjulstrækssystem?
På trods af at have mange fordele er der også forskellige ulemper ved det dobbelmotordrevne firehjulssystem. For eksempel er en Tesla med et tomotoret firehjulstræk dyrere end en Tesla med en enkeltmotoret firehjulstræk. En anden ulempe er, at det er en stor udfordring at styre denne software, da den er ret kompleks.
Hvor bliver kraften ledt hen under normale kørselsforhold i en Tesla med tomotoret firehjulstræk?
Under normale kørselsforhold i en Tesla med tomotoret firehjulstrækssystem sendes der lige meget kraft til både for- og baghjul. Det er altså 50/50. Og når du forsøger at trække hurtigere væk, så sendes der mere kraft til baghjulene, som har kortere gear end forhjulene.
Når du har opnået den rette hastighed, eller hvis du vil køre inden for bilens rækkevidde, skal du skifte til frontmotoren, som er roligere og mere effektiv. Ikke desto mindre er det vigtigt at anvende de rigtige hjul, da det er med til at reducere dækslid og forbedre bilens rækkevidde.
Desuden er den bageste motor normalt mindre effektiv, men mere kraftfuld end den forreste motor. Derfor anvendes den normalt under ekstreme eller vanskelige forhold som sne eller på glatte overflader. Hvis du ved, hvor og hvornår du skal aktivere forhjulet, baghjulet eller alle hjulene på et firehjulstræk med dobbeltmotor, vil din kørsel blive smidig og sjov.
Hvorfor vælge en bil med et firehjulstrækssystem med én motor?
Teslas med et enkeltmotoret firehjulstrækssystem er billigere end biler med tomotoret firehjulstrækssystem. Desuden er disse biler de bedste til førstegangs-EV-købere, da de er meget nemmere at styre end biler med dobbeltmotorisk firehjulstræk.
FAQ
Er Teslas tomotorede firehjulstræk det værd?
Det afhænger af, om du bor og dine kørselsvaner. Hvis du elsker fart og ydeevne, er Teslas dobbeltmotor det hele værd. Hvis du desuden bor i et område med forfærdelige forhold, f.eks. glatte overflader eller snedækkede veje, er dette system det værd.
Men hvis du bor i et område med gode forhold og ikke elsker at accelerere meget hurtigt, så giver det ikke mening at betale over 6.000 dollars. Gå blot efter enkeltmotor- eller det normale Tesla FWD-system.
Hvorfor er det ret udfordrende at bugsere en Tesla med et firehjulstrækssystem?
Hovedårsagen til, at det er ret vanskeligt at bugsere en Tesla med et firehjulssystem, er, at elmotorerne hele tiden forbliver forbundet med dækkene. Som følge heraf kan bilen kun transporteres og ikke bugseres, da begge hjul skal være fra jorden. Tesla kommer dog med både “Transporttilstand” og “Neutral” til bugsering.
Hvordan påvirker størrelsen på et hjul rækkevidden på en Tesla?
Hjulstørrelsen er meget vigtig, da den kan reducere eller øge bilens rækkevidde. Typisk vil større hjul have en lavere rækkevidde end mindre hjul. For eksempel vil en Tesla Model 3 Performance-variant med et 18-tommers hjul dække 301 miles, mens den samme bil med et 20-tommers hjul kun vil dække 262 miles.
Det betyder altså, at hvis du øger hjulstørrelsen på en Tesla Model 3 Performance-variant med blot 2 tommer, vil du miste omkring 40 miles. Det skyldes, at da sidevæggen bliver tyk, bliver der kun lidt luft afbrudt. Som følge heraf bliver hjulet tungere, og hastigheden bliver noget kompromitteret under acceleration.
Kan du bruge ikke-Tesla-fælge på en Tesla?
Ja, du kan bruge ikke-Tesla-fælge på en Tesla. Det eneste problem er, at hvis der går noget galt med din bil, skal Tesla bevise, at eftermarkedsfælgene ikke har forårsaget problemet, før de kan tage sig af det. Hvis hjulene er ansvarlige for problemet, er du ikke dækket af Tesla-garantien.
Tesla bruger Goodyear Eagle Touring-dæk som OEM-fabriksdæk. Så hvis du ønsker at udskifte dit punkterede dæk, skal du købe dette dæk for at undgå at annullere garantien. Desuden er disse dæk nogle af de bedste på markedet og er meget holdbare.
Hvorfor er det vigtigt at bruge dæk med støjreduktionsteknologi på elbiler?
Det skyldes, at elbiler er støjsvage, men spørgsmålet om dækstøj er et stort problem. Derfor leveres Tesla og andre BEV’er med støjdæmpende skum inde i dækkene. Dette skum er normalt indsat inde i dækets slidbaneområde. Det gør det imidlertid til en hovedpine at anvende reparationslapper til punkteringer.
Resumé
Nej, Teslas firehjulstræk er ikke altid aktiveret. Det skyldes, at den aktiveres, når bilen starter eller ændrer hastighed, eller når forholdene ændrer sig. Men når tingene er tilbage til det normale, vender dette system tilbage til tohjulstræk for at spare på saften.