Bedste elbiler til en første bil

Elbiler er langsomt ved at blive det mest populære nye bilsegment derude. Efter lanceringen af Tesla Model S har markedet for elbiler oplevet et betydeligt løft i forskning og udvikling.

Hvis du bor i et område, hvor du kan udnytte et ordentligt opladningsnetværk, er en elbil som første bil et godt tilbud. De bedste mindre, kompakte elbiler er Peugeot e-208, Mini Electric, Honda E, BMW i3S, VW e-UP og Renault Zoe.

Hvis du vil have en større, men stadig ret kompakt EV, er de bedste muligheder Tesla Model 3 eller Model Y, VW ID.4, Kia Niro EV eller Audi e-Tron SUV’en. Dette er nok det mest populære EV-segment derude og er snart nok det mest konkurrencedygtige af alle.

Men hvis du vil have en fuld luksus-elbilsoplevelse, er det Porsche Taycan, Tesla Model S, Mercedes EQS og Audi e-Tron GT, du skal overveje. Dette er det EV-segment, der laver al larm i dag, og stort set alle disse biler er på forkant med teknologien for hvert enkelt mærke.

Bedste lille EV som din første bil

En lille hatchback EV er nok den bedste løsning til bykørsel, fordi disse typer biler er små, adrætte, nemme at manøvrere og parkere, og de koster heller ikke så meget. At navigere en Taycan eller en Model S gennem overfyldte bygader kan nogle gange føles lidt frustrerende, men det er her, at disse lommeraketter udmærker sig.

Peugeot e-208 byder på et flot interiør og eksteriør, en overkommelig pris og en anstændig brugbar rækkevidde, hvilket bringer denne Peugeot helt til tops på listen over hatchback EV-biler. Mini Electric og BMW i3 er ret ens, fordi de tilbyder den samme drivlinje.

  Hvad er de bedste elbiler med hensyn til sikkerhed og pålidelighed?

Men det er der, hvor lighederne slutter, for Mini er mere positioneret som en almindelig bil med en EV-drivlinje, mens BMW i3 ser ud og føles som en ægte EV. I3 koster ganske vist mere end Mini og de fleste af de biler, der er nævnt her, men den tilbyder ikke så meget mere til gengæld.

Honda E ser fantastisk ud både indvendigt og udvendigt, VW Up ser underlig ud, og Renault Zoe ligger et sted midt imellem. De ligner alle tre, men Honda E er den, der ser mest lovende ud.

Bedste kompakte EV’er som din første bil

Kompakte EV’er er først lige begyndt at indhente os, men om et par år vil vi sandsynligvis opleve, at netop dette EV-segment vil tilbyde flest muligheder. Kompakte EV’er er den perfekte mellemvej mellem de alt for små EV-bybiler og de alt for store elektriske SUV’er og sedaner.

Og Tesla Model 3 synes at være det bedste valg af slagsen. Model 3 udnytter Teslas avancerede opladningsnetværk, og så ser den også godt ud indvendigt. Model Y er mere eller mindre den samme bil som Model 3, og disse to er sandsynligvis de to bedste kompakte EV-muligheder derude.

VW ID.4 laver også en del larm på det seneste, fordi det ser ud til, at VW endelig har bygget en fuldt ud konkurrencedygtig EV. Og det er faktisk sandt, fordi ID.4 tilbyder masser af nyttige teknologiske funktioner fra VAG-familien, som får ID.4 til at virke som en opskaleret model sammenlignet med en almindelig VW Golf.

  Hvad er de bedste SUV'er med hensyn til sikkerhed og pålidelighed?

Audi e-Tron SUV’en er også en ret populær mulighed. e-Tron SUV’erne og Mercedes EQC er EV-versionerne af Audi Q5 og Mercedes GLC. Begge disse er fantastiske både indvendigt og udvendigt, men lige nu kan de ikke matche Tesla.

Bedste luksus-EV’er

Luksus-EV’er boomer lige nu, og det virker som om, at der hver måned er en ny konkurrent i byen. Disse biler tilbyder rumalderteknologi kombineret med godt gammelt læder og klaversorte/træindlæg. De er det allerbedste, som EV-markedet kan tilbyde, og hvis du vælger en af disse som din første bil, er du helt i top.

Den bedste luksus-EV derude lige nu er sandsynligvis Porsche Taycan, fordi Taycan tilbyder et fantastisk design både indvendigt og udvendigt, en ægte Porsche-køreoplevelse og en fantastisk forudsagt pålidelighedsscore. Porsche siger, at Taycan er 100 % en ægte Porsche, og det ser ud til, at de fleste Porsche-entusiaster har en tendens til at være enige.

Model S kan på den anden side ikke matche Taycan, Mercedes eller Audi med hensyn til luksus, sportlighed, komfort eller byggekvalitet. Men Tesla tilbyder et langt mere avanceret opladningsnetværk, hvilket gør Model S til en langt nemmere bil at leve i inden for områder, hvor der ikke er så mange opladningsstationer.

Audi e-Tron GT er vel nok den flotteste EV på planeten, og e-Tron RS GT-modellen er også en af de hurtigste. Mercedes EQS er tiltænkt at være S-klassen af EV’er, hvilket gør EQS til den mest luksuriøse EV på markedet lige nu.

  Er hybridbiler gode til langdistancekørsel?

FAQ-afsnit

Er en EV en god mulighed for første bil?

Det afhænger af flere forskellige aspekter. Først og fremmest skal du kunne drage fordel af infrastruktur til hurtig opladning, hvis du ønsker en virkelig problemfri EV-ejerskabsoplevelse. Og sandheden er, at det meste af verden stadig ikke tilbyder ikke nær så mange ladestationer, at dette er muligt.

Det er meget nemmere og mindre stressende at købe, eje, servicere og sælge en almindelig bil med forbrændingsmotor. Du bør nok vælge en almindelig ICE/hybridbil, hvis du kun har planer om at eje en enkelt bil.

Hvilken EV er den mest sportslige?

Den mest sportslige EV derude er Taycan. Men hvis du ser på den allerhøjeste ende af EV-markedet, laver mærker som Rimac, Pininfarina og Lotus biler, der kan nå 60 mph fra stilstand på mindre end 2 sekunder.

Men lige nu er Taycan den mest sportslige. Tesla Model S Plaid kommer snart på markedet, og den vil tilbyde en bedre 0-60 mph-tid, men køreegenskaberne vil sandsynligvis stadig ikke kunne matche Taycan’en.

Hvor meget tager det at oplade en EV fuldt op?

Et typisk bilbatteri er et sted omkring 60 kWh, og det tager ca. 8 at lade det op gennem en almindelig 7 kW stikkontakt. Hvis du bruger en almindelig biloplader, som man oftest finder på motorveje, skal du regne med ca. 40 minutter for en 80 % opladning.
Hvis du kan finde en hurtigoplader, kan du let få 80 % opladning efter 20-30 minutter.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.