Renault Symbol, også kendt som Thalia eller Clio på nogle markeder, er en subkompakt sedan på økonominiveau, der først blev introduceret i modelåret 1999 og er blevet holdt kontinuerligt indtil 2021, hvor den uofficielt blev udfaset. Symbol er ikke en særlig velkendt model i Europa, hvor Dacia Logan tager dens plads.
Så er Renault Symbol en god bil? Tja, det afhænger af, hvad du ønsker af en bil. Hvis du vil have en lille bypendler, der har plads nok til dine venner og er billig i drift, er Renault Symbol faktisk en fantastisk bil. På den anden side, hvis du vil have noget større og mere luksuriøst, er Symbol ikke rigtig den bedste.
Symbol fås også med en hel del forskellige motorer, herunder både diesel og benzin. De er alle små og relativt effektive, men ikke særligt spændende på nogen måde. Det er mere eller mindre det samme med designet, da Symbol er lille, men endnu mindre spændende.
Pålideligheden er middelmådig, men nyere modeller er meget bedre end ældre modeller. Priserne er virkelig attraktive, især på brugtmarkedet, mens de praktiske egenskaber er lige så gode som de fleste biler i dette segment, hvilket i bedste fald er okay.
Drivlinjen
Renault Symbol fås med en række benzin- og dieselmotorer, der tilbyder en række forskellige effekt- og effektivitetsmuligheder, der passer til forskellige kørselsbehov. Benzinmotorerne omfatter en 1,2-liters D4F/D4FT I4, en 1,4-liters K4J I4 og en 1,6-liters K4M I4. Den 1,2-liters motor har en maksimal effekt på 75 hk, mens den 1,4-liters motor yder op til 98 hk. 1,6-liters motoren er den kraftigste med 110 hk.
For bilister, der foretrækker dieselmotorer, er Renault Symbol udstyret med en 1,5-liters K9K I4, som yder op til 85 hk og har en god brændstoføkonomi. Dieselmotoren er kendt for sin holdbarhed og pålidelighed, hvilket gør den til et populært valg for bilister, der sætter pris på effektivitet og lave driftsomkostninger.
Alle motorvarianter er som standard parret med en 5-trins manuel gearkasse, der giver jævne og effektive gearskift. En 4-trins automatgearkasse fås også som ekstraudstyr til bilister, der foretrækker automatisk gearskift.
Design og kørsel
Bilens ydre har skarpe linjer og et moderne designsprog, der er i overensstemmelse med andre Renault-modeller. Fronten er kendetegnet ved en fed kølergrill og kantede forlygter, mens bagenden har en slank og aerodynamisk form. Interiøret er lidt skrabet, men det byder på nogle ret stilfulde pyntegenstande.
Symbol er på ingen måde en spændende bil at køre, og det er ret tydeligt i det øjeblik, man drejer på rattet. Den er ikke dynamisk, den er ikke overdådig, og den er så kedelig, som kedelige biler kan blive. Men de fleste, der køber Symbol, er vant til det og forventer, at det er sådan, det er.
Pålidelighed og almindelige problemer
Pålidelighedsmæssigt er Renault Symbol middelmådig, men nyere modeller er faktisk bedre sammenlignet med ældre. Der er nogle problemer, der er værd at kigge nærmere på, men overordnet set er Symbol en rimelig pålidelig bil, der burde være relativt problemfri, hvis man passer ordentligt på den.
De mest almindelige problemer med Renault Symbol omfatter problemer med motoren, transmissionen, affjedringen, det elektriske system og muligvis også bremserne.
Læs mere om Renault Symbol-problemer og Renault Clio-problemer.
Priser og praktisk anvendelighed
Bilen er konkurrencedygtigt prissat og giver god værdi for pengene med en række funktioner og muligheder, der gør den til et praktisk valg til hverdagskørsel. Generelt set er bilen billigere end mange andre sedaner i sin klasse, hvilket gør den til en attraktiv mulighed for købere, der er på udkig efter en prisbillig og praktisk bil.
Når det gælder praktiske egenskaber, byder Renault Symbol på et rummeligt og veldesignet interiør, der komfortabelt kan rumme op til fem passagerer. Bagagerummet er også generøst og giver rigelig plads til bagage, indkøb eller andet gods. Bilens brændstofeffektivitet er også bemærkelsesværdig, idet de fleste motorvarianter kører langt på literen, hvilket kan hjælpe føreren med at spare penge på benzinen.
FAQ-sektion
Hvad er forskellen på Renault Clio, Thalia og Symbol?
For det første er Renault Clio en hatchback-bil, mens Thalia og Symbol begge er sedaner. Clio er kendt for sit sporty og dynamiske design med et stilfuldt og moderne ydre, der har en skrånende taglinje og skarpe linjer. Thalia og Symbol har derimod et mere traditionelt sedan-design med en længere akselafstand og et større bagagerum.
Clio fås som hybrid, mens de to andre ikke gør. Det er også vigtigt at bemærke, at Clio ser ud til at være dyrere end Thalia og Symbol, men de nøjagtige priser kan variere meget. Sammenfattende kan man sige, at selvom Renault Clio, Thalia og Symbol har nogle ligheder, er der også nogle vigtige forskelle mellem disse modeller.
Er Renault Symbol rummelig for voksne?
Ja, Renault Symbol er rummelig nok til at rumme voksne på både for- og bagsædet. Bilen har et rummeligt og veldesignet interiør med rigelig benplads og hovedhøjde til passagerer af forskellig højde. Uanset om du tager på en lang tur eller løber ærinder rundt i byen, er Renault Symbol en pålidelig og komfortabel bil, der kan opfylde dine behov.
Men hvis der er tale om meget høje personer, eller hvis du vil transportere 4-5 personer ad gangen, vil de ikke have det så godt med Symbol. Det er trods alt en kompakt bil, selv om den er en af de mere rummelige kompakte biler på markedet.
Kommer der en elektrisk version af Renault Symbol?
Det er muligt, at en elektrisk version af Renault Symbol kan blive introduceret i fremtiden som en del af Renaults bestræbelser på at overgå til mere bæredygtige transportmuligheder. Men på nuværende tidspunkt er der ingen information tilgængelig om, hvornår eller om en elektrisk version af Renault Symbol vil blive lanceret.
Renault er kendt for at genintroducere sine tidligere udgåede biler, især i elbilernes æra, som vi snart kommer til at se den helt nye Renault 5 EV.