Renault Laguna er en stor familiesedan, der kom på markedet tilbage i 1994 og efterfølgende blev udfaset i begyndelsen af 2016. Renault Laguna er en af de mere interessante moderne Renault-biler, da den forsøgte at gøre Renault lidt mere interessant, især når man tænker på, at Laguna fås som en 2-dørs coupé. Så er Renault Laguna en god bil?
Renault Laguna kan ikke engang hamle op med biler, der er ældre end 2020, men i sin kategori er den faktisk en overraskende god bil. For det første har den masser af valgmuligheder, når det gælder motor, karrosseri og udstyrsniveau. Den er relativt praktisk i forhold til sin størrelse, samtidig med at den er økonomisk og bemærkelsesværdigt billig at købe.
Når det er sagt, kræver det en overraskende stor sum penge at købe et godt eksemplar af Laguna, da eksemplarer med et højt kilometertal kan købes for så lidt som et par tusinde euro. Køreoplevelsen ser ud til at være mere underholdende med coupéen, som har en wow-faktor, især for en Renault.
Pålideligheden kan være mere end god nok, hvis du går efter et eksemplar, der er blevet holdt i god stand. Alt i alt er Renault Laguna virkelig en god bil, fordi den stadig formår at dække alt det grundlæggende, selv efter 30 år siden den oprindeligt blev lanceret.
Drivlinjen
For at holde denne artikel overskuelig, vil vi kun diskutere Renault Laguna-modeller fremstillet efter 2007. I dette område kan du vælge mellem 8-10 benzinmotorer og mere end 20 forskellige dieselvarianter. De 4-cylindrede benzinmotorer på 1,6 liter yder 111 hk, mens de 4-cylindrede på 2,0 liter yder mellem 140 hk og 210 hk.
Dieselvarianterne er endnu flere, og de omfatter for det meste 4-cylindrede enheder som 1.6L 110 hk 4-cylindrede eller et væld af 2.0L 4-cylindrede med 130 hk, 150 hk, 170 hk eller 180 hk. Du vil blive overrasket over at høre, at Laguna Coupé endda fås med en 3,0 liters 6-cylindret diesel med 240 hk, som er topmotoren af dem alle.
De fleste af disse er forhjulstrukne manuelle modeller, men nogle, såsom den førnævnte 3.0L coupé, leveres med automatgear fra fabrikken, men er også forhjulstrukne. De bedste MPG-tal, man kan forvente, er over 50MPG for dieselvarianter og over 30MPG for benzinvarianter.
Design og køreoplevelse
Når det gælder det udvendige design, er Renault Laguna bestemt ikke en bil, der er værd at begære. Men de nyeste coupé-modeller kan fås i virkelig flotte farvekombinationer med cool accentfarver og virkelig flotte hjul. Interiøret ser desværre ret gammeldags ud, men det er forventeligt for en så gammel bil.
Køreoplevelsen er mere eller mindre den samme som med designet, da den normale Laguna sedan kører som enhver anden normal sedan, men Coupe-modellerne tilføjer en smule flammer i blandingen og føles derfor lidt mere livlige og underholdende.
Pålidelighed og almindelige problemer
Pålidelighed var virkelig ikke Renaults stærke side tilbage i begyndelsen af 2010’erne, men det lykkedes dem at gøre Laguna bedre hen mod slutningen af produktionscyklussen. Det betyder, at du kan nyde en relativt problemfri oplevelse, hvis du går efter et let brugt eksemplar med lav kilometerstand.
De mest almindelige problemer med Renault Laguna er relateret til affjedringsbøsninger og støddæmpere, forskellige elektriske problemer, problemer med klimaanlægget, motorproblemer og problemer med gearkassens kobling og hele systemet, der er ret rykvist og ujævnt.
Priser og praktisk anvendelighed
Som nævnt i begyndelsen er Renault Laguna langt fra en dyr bil, men det er heller ikke den billigste bil derude. Hvis du vil have en BOGO-standardmodel med mange kilometer, kommer du ikke til at betale meget, relativt set selvfølgelig. Men hvis du vil have en nyere Coupe-model med lavt kilometertal og godt udstyr, skal du betale det dobbelte.
De praktiske egenskaber er på linje med de fleste andre biler i segmentet, hvilket betyder, at Laguna nemt kan rumme fire voksne. Sandheden er, at disse biler er mere end nok for dem, der ikke kører store voksne ofte. Udsynet er ret godt, og det er også rigtig nemt at komme ind og ud af bilen.
FAQ-sektion
Er Renault Laguna en luksusbil?
Renault Laguna er ikke en typisk Renault, da mærket ønskede at lave en bil med et mere distinkt udseende, som endda kunne konkurrere med nogle af de mere eksklusive mærker. Det lykkedes dem at gøre nogle forargede, men Laguna er ikke en luksusbil på nogen måde, og dens alder har vist, at forskellene er ret store.
Selv om en 3.0L 6-cylindret diesel med 240 hk, coupé-styling, lavprofilfælge og metalliske farver antyder, at Laguna Coupe kan konkurrere med Audi A5 eller BMW F36, men kun på papiret, da disse to tyske coupéer er helt forskellige historier.
Laver Renault stadig sedaner?
For et par år siden havde Renault et pænt antal sedaner i sortimentet, som omfattede den største Renault Talisman, Renault Laguna og Renault Megane sedan. Men Talisman blev skrottet efter blot et par år på markedet, mens Laguna forsvandt meget hurtigere end det.
Den eneste sedan, du kan købe med et Renault-badge, er Renault Megane sedan, som kun er tilgængelig på nogle få markeder globalt, hvilket betyder, at Megane sedan sandsynligvis også vil blive fyret i de kommende år, når Renault bliver et sedan-løst mærke.
Kommer der en højtydende Renault Laguna?
Renault Laguna GT er en 2-dørs coupé-version af den normale Renault Laguna sedan, og den bygger bro mellem en normal prisbillig Renault 4-dørs sedan og en mere stilfuld 2-dørs performance tourer. GT kan fås med 205 hk fra en 2,0 liters 4-cylindret benzinmotor, men den kunne også fås med en diesel 3,0 liters V6 med 240 hk.
Det er den kraftigste Laguna-model, der nogensinde er blevet lanceret, især når man tænker på, at den har et drejningsmoment på 450 Nm, hvilket er mere end en Audi S5 fra 2005, en Ford GT F40, en Hertz 2006 V8 Mustang og mere end en 3,0L Supra med biturbo fra 1993.