I en verden af store MPV’er (Multi-Purpose Vehicles) er Renault Espape bestemt et fristende valg. Den har været på markedet i et godt stykke tid nu, og den har også altid været en ret populær bil. Den tilbyder masser af plads, ret sofistikerede motorer, et smart design og masser af sikkerhedsfunktioner, der holder dig og din familie i sikkerhed. Så, er Renault Espace en god bil?
Renault Espace kan være en god bil, hvis den passer til det, du ønsker af en bil, og hvis du ikke går efter en ældre model med et højt kilometertal, der har set en del misbrug og manglende vedligeholdelse i sin levetid. Alle motorvarianter er fornuftige, hvilket betyder, at de prioriterer effektivitet, lave driftsomkostninger og ordentlige ydelser.
Designet er relativt smart, da Espace ligner en blanding af en traditionel minivan, en sedan og en SUV, hvilket gør den ret futuristisk i det hele taget. Interiøret ser også ret moderne ud, men er ikke på højde med en luksusbil. Køreoplevelsen er ret føjelig og afslappet, præcis hvad man ønsker af en bil som denne.
Med hensyn til pålidelighed har Espace sin rimelige andel af problemer, men den klarer sig fint, hvis du passer ordentligt på den. Praktiskheden er rigtig god, da Espace kan rumme op til syv personer ad gangen, men den har mindre plads end en tilsvarende fuld størrelse SUV med syv sæder.
Drivlinjen
Den nyeste Renault Espace-model fås med to forskellige motorer, en benzinmotor og en dieselmotor. Benzinvarianten er en 1,8L 4-cylindret turbomotor med 4-cylindrede linjer, der yder 225 hk og leveres med en 7-trins DCT-gearkasse. Dieselvarianten måler 2,0L i slagvolumen og er også en 4-cylindret turbomotor med en effekt på 190 hk.
Dieselmotoren er koblet til en 6-trins DCT-gearkasse. Begge modeller driver kun forhjulene og er ret støjsvage. Med hensyn til effektivitet kan du forvente at få omkring 31 MPG kombineret fra benzinmotoren, mens dieselvarianten kan give omkring 36 MPG.
Modellen før faceliftet har også en mindre 1,7L 4-cylindret motor med 200 hk, som er blevet opgivet i modellen efter faceliftet. Pre-facelift-modellen havde også en 1,6L dieselmotor med 130-160 hk, men den er også blevet opgivet til den seneste model på grund af emissionsreglerne.
Design og køreoplevelse
Renault Espace ser ret futuristisk ud og er en af de mere interessant udseende minibusser, der findes. Det store Renault-badge dominerer fronten, mens slanke LED-lys og flotte hjul får den til at se ret førsteklasses ud. Interiøret er også virkelig luftigt takket være et stort panoramatag, farvestrålende beklædning og slanke sæder, som får den til at se virkelig moderne og smart ud.
Køreoplevelsen er på niveau med det, man kan forvente af en minibus, hvilket betyder, at Espace kører køligt og behændigt. Den forsøger ikke at være dynamisk, og den forsøger heller ikke at være andet end en komfortabel familiecruiser.
Pålidelighed og almindelige problemer
De første par generationer af Espace har haft deres andel af problemer gennem årene, men da Renault har formået at øge sin pålidelighed i det seneste årti, er den seneste model meget bedre. Alligevel lider den af et par bemærkelsesværdige problemer, som vi vil nævne nu.
De mest almindelige Renault Espace-problemer omfatter defekt elektronik som f.eks. klimaanlæg, varmeapparatet eller speedometeret på instrumentbrættet. EGR-ventilen er kendt for at svigte og skubbe til olieforbruget, mens selve olien er kendt for at lække fra oliekarsprængningspakningen.
Pris og praktisk anvendelighed
Du kan forvente at betale mellem 50.000 og 60.000 euro for en helt ny Espace, mens de brugte modeller tog et betydeligt dyk efter 5 års brug, hvilket bragte brugtprisen ned på omkring 30.000 euro for de fleste relativt let brugte modeller. Alt i alt er Espace ret dyr for en bil på økonominiveau, men den er sin pris værd.
Praktiskheden er fremragende, da Espace har plads til op til syv personer, men folk på tredje række bagi kan føle sig lidt ubehagelige på grund af det lave loft. Bagagerummet er fremragende, ind- og udstigning er virkelig let, og udsynet er godt for bilens størrelse.
FAQ-afsnit
Hvor sikker er Renault Espace?
Som forventet nyder Renault Espace en fremragende sikkerhedsvurdering på 5 ud af 5 stjerner. Den tilbyder branchens førende resultater i forhold til børnebeskyttelse, hvilket er forventeligt, da Espace trods alt er en minibus til familier. Safety Assist-funktionerne er også ret anstændige, da Espace tilbyder næsten alt, hvad du kan få fra en moderne bil minus de allernyeste og mest avancerede ting.
Alt i alt, hvis sikkerhed er en stor bekymring, behøver du ikke at bekymre dig om Espace, da det er en stor og virkelig sikker bil for alle indeni. Vi er nødt til at nævne, at dens resultater for fodgængersikkerhed kunne være bedre, men de er ikke så relevante som voksen- og børnebeskyttelse, som begge er gode over hele linjen.
Hvilke biler kan konkurrere med Renault Espace?
Renault Espace konkurrerer med Volkswagen Tiguan Allspace, som læner sig mere op ad SUV-segmentet, Peugeot 5008, som er en direkte konkurrent, Nissan X-Trail, som er en fuldgyldig SUV, og Mitsubishi Outlander, som også er en fuldgyldig SUV.
Som sådan kan vi se, at de to virkelige konkurrenter er Espace og Peugeot 5008, da de begge har et lignende designsprog.
Er Renault ved at afvikle Espace?
Renault er netop gået ud og har sagt, at Espace stopper produktionen i marts 2023, fordi den i sidste ende vil blive erstattet af en Espace-efterfølger, som bliver en fuldgyldig SUV. Vi kan også forvente, at den næste generation af Espace også vil indeholde et væld af hybridmotorer, som vil gøre Espace meget mere effektiv og populær blandt moderne købere.
Alt i alt har denne version af Espace haft en rigtig god udvikling, men den mangler EV-drivlinjer og hybridmotorer. Hvis man kombinerer det med det faktum, at minibusser langsomt er ved at gå af mode, og at den nuværende Espace er ude i et stykke tid, giver det god mening at afslutte den.