Renault Clio er en lille familiebil med hatchback, der først kom på markedet tilbage i 1990 og siden da har haft fem forskellige generationer. Stort set alle generationer af Clio kan stadig ses på masser af europæiske veje, hvilket rejser spørgsmålet: Er Renault Clio en god bil?
Renault Clio er en af de bedste biler, som Renault i øjeblikket fremstiller, da den er relativt billig at købe, billig at holde i drift, rummelig, flot og veludstyret. Derfor kan vi ikke rigtig kalde den andet end en god bil, hvilket giver god mening, da Renault altid har været opsat på at lave nogle af de mest økonomiske biler på det europæiske marked.
Renault Clio leveres med et bredt udvalg af diesel- og benzinmotorer, som alle er ret føjelige og sofistikerede. Det udvendige design er virkelig velproportioneret og stilfuldt, mens interiøret ikke er så spændende. Pålideligheden kunne være bedre, men Clio har formået at forbedre sin generelle pålidelighed gennem årene.
Prissætningen er virkelig god og er en af hovedårsagerne til Clio’s succes. Praktisk er på niveau med, hvad du kan forvente af alle andre biler i dette segment med plads nok til fire personer og et bagagerum af anstændig størrelse.
Tjek mere i dybden om de problemer, som Renault Clio har her.
Drivlinjen
Renault Clio leveres med et udvalg af fire benzinmotorer. Den mindste er den 1.0L 3-cylindrede rækkemotor på 1,0 liter med enten 91 hk eller 100 hk. Den næste i rækken er 1,4L inline 4-cylinderen med 130 hk. Du kan også få Clio med en 1,6L inline 4-cylindret hybridmotor med en samlet effekt på 150 hk.
Dieselmotorprogrammet byder i øjeblikket kun på den 1,5L 4-cylindrede med 85 hk, mens Clio også kan fås med en særlig Bi-Fuel-drivlinjekonfiguration, der yder 100 hk. Alle disse er koblet til enten en 5-trins manuel eller en 6-trins automatgear, mens kraften altid kun sendes til forhjulene.
Brændstoføkonomien er vurderet til omkring 45 MPG for benzinvarianterne, omkring 60 MPG for hybridbilen og 65 MPG for dieselvarianten. Den særlige Bi-Fuel-model kan køre omkring 41 MPG og kan køre på enten LPG eller benzin. Alt i alt er alle drivlinemuligheder med Clio effektive og sofistikerede, men kunne godt bruge lidt mere kraft.
Design og køreoplevelse
Clio’s ydre er domineret af store LED-forlygter og -baglygter, mens frontgrillen er domineret af et stort Renault-emblem, der sidder stolt i midten. Med funky farver og flotte hjul kan Clio se rigtig flot ud. Interiøret er ikke så specielt, da det er ved at være ved at være lidt på efterhånden og bør udskiftes om et år eller to.
Køreoplevelsen er ret beroligende, som man kan forvente af en bil som denne. Clio kan også fås i den særlige RS-trim, som gør bilen meget mere dynamisk og sjov at køre. Alt i alt er det en komfortabel dagligdags familiebilist, som bør tilfredsstille dine behov uden at være overdrevent ophidset.
Pålidelighed og almindelige problemer
Når det kommer til pålidelighed, formår den nye Renault Clio at bevare et ret godt udsyn, hvilket ikke er tilfældet med alle de tidligere generationer. Clio har haft sin del af problemer gennem årene og er nu langt bedre end tidligere.
De mest almindelige Renault Clio problemer er defekt elektronik, problemer med tændspoler, problemer med transmissionen, bremser der ikke reagerer og problemer med servostyringen. Ideen bag Clio er, at den skal vedligeholdes og plejes ordentligt, hvis du ønsker, at den skal holde i en rimelig tid uden at fejle.
Pris og praktisk anvendelighed
Prisen på Renault Clio ligger mellem £18.995 og £23.995 i Storbritannien, mens de europæiske priser starter fra omkring €15.000 som billigst. Alt i alt er Clio en rigtig almindelig bil, hvilket betyder, at den sælger rigtig godt. Den er dog også kendt for at tabe enormt meget i værdi i løbet af 3-5 år, hvilket er det tidspunkt, hvor Clio bliver et virkelig attraktivt tilbud.
Praktiskheden er på niveau med resten af segmentet, hvilket betyder, at Clio kan rumme op til fire personer uden alt for mange problemer. Bagagerummet er stort og nok til en weekendtur, mens det generelle udsyn er anstændigt. Der er mange indvendige rum og familievenlige funktioner, som løfter den praktiske oplevelse endnu mere.
FAQ-afsnit
Er Renault Clio sikker?
Stort set alle nyere Renault-biler er 5-stjernede sikkerhedsklassificerede biler, og Renault Clio er ikke anderledes. Med en score på 96 % for beskyttelse af voksne passagerer ligger Clio faktisk helt i toppen af segmentet og sætter standarden for mange biler, der følger efter. Beskyttelsen af børn i bilen på 89 % er også rigtig god, især fordi der er tale om en kompakt hatchback.
Der, hvor Clio kommer lidt til kort, er, at den ikke har alle de moderne aktive sikkerhedsfunktioner, som er standard i hele branchen i dag. Det giver mening, da denne generation af Clio har eksisteret i et stykke tid nu og snart skal udskiftes.
Hvilke biler kan konkurrere med Renault Clio?
Renault Clio er udsat for hård konkurrence, da Europa er fyldt med hatchbacks. Det drejer sig bl.a. om modeller som Kia Rio, Citroen C3, Peugeot 208, Honda Jazz (Fit), Mazda 2, Opel Corsa, Hyundai i20, VW Polo, Ford Fiesta, Skoda Fabia og Seat Ibiza.
Med så mange konkurrenter er Clio nødt til at skille sig ud, og det gør den mest ved sit udseende og takket være den spændende Clio RS-variant.
Er der en elektrisk Renault Clio?
I øjeblikket tilbydes Clio ikke som elektrisk bil og har heller aldrig været tilbudt som elektrisk bil. Det tætteste, der kommer på en EV, er den førnævnte hybrid, som kan køre på el alene på kortere strækninger. Men Clio vil sandsynligvis få en komplet EV-model, når den næste generation kommer om hjørnet.
Selv om nogle har sagt, at Clio vil blive udgået, ser det ud til, at det endnu ikke bliver tilfældet.