Er EQA det samme som GLA?

Den elektriske subkompakte SUV Mercedes Benz EQA er grundlæggende en Mercedes Benz GLA under alt det metal, hvilket betyder, at Mercedes kun har tilpasset GLA’en til en elektrisk drivlinje. EQA er ikke designet på et separat chassis af omkostningsmæssige årsager, og den eneste ægte standalone chassis EV Mercedes tilbyder er EQS.

EQA er positioneret som Mercedes EV på indgangsniveau for dem, der primært kører i byen. Det betyder ikke, at EQA ikke er i stand til at køre på motorvej, men snarere at den langt fra er den bedste motorvejskrydser, som Mercedes tilbyder.

EQA er ganske vist baseret på GLA’en, men Mercedes har givet den en helt ny front- og bagstyling, som også omfatter en lysbøjle bagtil. EQA er dog ikke alt for praktisk, både sammenlignet med sin benzindrevne fætter og alle de andre elektriske SUV’er på markedet.

EQA synes at være en smule kedelig at køre, fordi Mercedes ikke rigtig har lagt så meget vægt på køreoplevelsen. EQA fås i et par forskellige trimmuligheder, men den mest populære vil sandsynligvis være EQA 250.

Mercedes EQA – Den elektriske side af tingene

Den største forskel mellem GLA og EQA er drivlinjen, da EQA tilbyder en elmotor og et batteri, mens GLA tilbyder en forbrændingsmotor og en brændstoftank. EQA 250 på begynderniveau tilbyder 255 miles rækkevidde, EQA 300 4MATIC tilbyder en smule mere, og EQA 350 4MATIC, som har den højeste rækkevidde, er mere eller mindre det samme som 300’eren.

EQA ligger et sted i midten, hvad angår den rene rækkevidde, men det er sikkert at sige, at EQA tilbyder en anstændig rækkevidde for pengene. EQA oplader med maksimalt 100 kW, hvilket langt fra er klassens førende, men ret konkurrencedygtigt.

  Hvilke biler minder om Mercedes A-Klasse?

Det tager ca. 37 minutter at oplade EQA fra 10 % til 80 %, hvis du støder på en hurtig 100 kW-oplader. Nogle af konkurrenterne som XC40 Recharge P8 lader hurtigere op, men ikke nok til at gøre en reel forskel. Hvis du oplader din EQA derhjemme via en 7 kWh vægoplader, når du den samme opladningstilstand på 10-11 timer.

På den anden side tilbydes den benzindrevne GLA kun med en 2,0L 4-cylindret motor, der yder mere end 200 hk, mens AMG-modellerne med den højeste rækkevidde yder næsten dobbelt så meget.

Mercedes EQA – Køreoplevelsen

EQA 250 i indgangsversionen yder 187 hk fra sin enkelt elmotor, mens EQA 300 yder 225 hk. Den højere EQA 350-model yder hele 288 hk, hvilket er ret hurtigt for en så lille bil, især fra stilstand.

EQA føles sammensat og sofistikeret, men ikke på samme niveau som sin storebror, EQC. Dobbeltglas er kun forbeholdt Mercedes-modeller i den højere ende, hvilket betyder, at du ikke kan få det både i EQA og GLA.

Da EQA er elektrisk, er der ingen forbrændingsmotorbrummen i baggrunden, hvilket betyder, at vindstøj og dækstøj er meget mere mærkbar. En nævneværdig forskel mellem GLA og EQA er det faktum, at EQA vejer 2000 pund mere.

Det gør, at EQA føles meget mere kraftig både i sving og på lige linje, især i forhold til GLA AMG-modellerne.

Mercedes EQA – Praktiskhed og luksus

EQA er positioneret som Mercedes luksus-EV’en på entry-level, hvilket betyder, at den bør tilbyde en Mercedes-værdig oplevelse til en startpris på 55.300 dollars, hvilket er næsten 20.000 dollars mere end GLA’en. Du får det samme interiør som GLA’en med nogle få EQA-specifikke detaljer.

  Ruster Mercedes?

EQA er ganske vist luksuriøs, men for 55.300 dollars kan du få en mere luksuriøs ICE Mercedes SUV som f.eks. den mellemstore GLE. Praktisk set har EQA mindre plads end GLA takket være alle batterierne. Siddepladsen er også en smule begrænset takket være et hævet gulv, hvor batterierne er placeret.

De fleste EV’er, der er bygget på et separat EV-chassis, har også et bagagerum foran, men da EQA er baseret på GLA’en, er der ikke noget opbevaringsrum foran. Alt i alt er EQA ikke klasseledende, når det gælder praktisk anvendelighed, ligesom GLA’en.

FAQ-afsnit

Skal jeg købe Mercedes GLA eller EQA?

Mercedes Benz EQA er en god måde at introducere dig selv til elbilernes verden på, men startprisen betyder, at du skal betale GLE-penge for en elektrisk GLA. Dette er naturligvis et rødt flag for mange potentielle købere, og derfor vurderer de fleste online forretninger EQA til at være middelmådig i bedste fald.

Elektriske luksusbiler er stadig lidt for dyre til, at de giver mening på et lavere niveau. Mercedes Benz GLA giver dig den samme oplevelse til langt færre penge. Desuden tager det ca. 5 minutter at tanke GLA’en op, og det er bare virkeligheden.

Hvilken Mercedes EV er den bedste?

Den bedste Mercedes EV er uden tvivl luksus-sedanen EQS. EQS koster op over 100.000 dollars, hvilket placerer den direkte i toppen af EV-branchen. Mange mennesker anser EQS for at være den mest luksuriøse EV på markedet, og det er ret rigtigt.

  Den mest luksuriøse Mercedes SUV?

EQS er den eneste Mercedes EV, der er udviklet på et separat EV-chassis, hvilket betyder, at den nyder godt af en mere autentisk køreoplevelse, hvilket ikke er tilfældet for alle de andre Mercedes EV’er.

Er Volvo XC40 Recharge en bedre bil end EQA?

Rivaliseringen mellem GLA og XC40 findes både i ICE-verdenen og EV-verdenen. XC40 har et større batteri på 78 kWh, mens EQA har et batteri på 67 kWh, men begge kan i bedste fald køre omkring 260 miles.

XC40 har dog 400 hk, hvilket gør den meget bedre, når det gælder overhaling. Pladsmæssigt er XC40 også meget bedre både til passagerer og last. XC40 er dog lidt for dyr uden ekstraudstyr, mens den heller ikke er lige så sofistikeret som EQA.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z