Mercedes Benz GLA-klassen er Mercedes’ SUV på begynderniveau, som håber at lokke både ejere af hatchbacks og dem, der ønsker at nyde godt af en hævet SUV-agtig kørestilling. GLA er i bund og grund en A-klasse på stylter, og det er ret tydeligt i det øjeblik, du lægger dine øjne på både det ydre og det indre af GLA’en.
Det var tidligere et problem med den tidligere model, som ikke var helt SUV-agtig, den lignede og føltes som en oppustet hatchback og samtidig ikke var på samme niveau som Audi Q3, BMW X1 og Volvo XC40. Den nye GLA er en helt anden historie, da den er milevidt bedre end den tidligere model og sagtens kan klare sig i selskab med Q3, X1 og XC40.
GLA er virkelig en god bil for dem, der ønsker at eje en crossover/subkompakt SUV med masser af luksuriøse funktioner og en allround komfortabel kørsel. GLA tilbyder det bedste interiør ud af alle sine konkurrenter, og køreoplevelsen er også i topklasse.
Pålidelighedsmæssigt er GLA’en gennemsnitlig, men vi bør vente et par år, før vi kan dømme GLA’en helt. I modsætning til den tidligere GLA er den nye absolut sit premium Mercedes-mærke værd, fordi den tilbyder en ægte Mercedes Benz-oplevelse fra det 21. århundrede.
Mercedes Benz GLA – Den mest luksuriøse subcompact/crossover SUV
I segmentet for luksuriøse subkompakte SUV’er skiller GLA, Audi Q3, BMW X1 og Volvo XC40 sig ud fra flokken som de mest luksuriøse muligheder. GLA tilbyder det mest futuristisk udseende interiørdesign, der ikke kan matches, hvad angår ren æstetik.
Kvalitetsmæssigt er Q3 og XC40 mere eller mindre ens, mens X1 ganske vist er bedre bygget, men den mangler, når det gælder det rene design. Hvis du vil have din GLA til at ligne en ægte Mercedes, skal du dog betale for den, for kun de højt specificerede modeller ser så godt ud, som en Mercedes skal.
GLA får også det lækre Mercedes MB UX-infotainmentsystem, der er placeret bag et stort glaspanel. Komfortable, elektrisk justerbare lædersæder, high-end lydsystem, imponerende ambientebelysning, aluminium, sort pianoplast, panoramartag er alle tilgængelige til GLA, og de får bilen til at virke mere speciel.
Der, hvor GLA også slår sine konkurrenter, er både det ydre design og badgeappellen. GLA ser mere sofistikeret ud, Q3 ser lidt mere ungdommelig ud, X1 er ved at være lidt oppe i årene, og XC40 ser ret ubeslutsom ud.
Mercedes GLA – Værdi og drivliniemuligheder
GLA 250 er den eneste almindelige Mercedes GLA-model, du kan købe lige nu, og den starter ved 36.230 kroner for versionen uden 4MATIC, men hvis du vil have 4MATIC, skal du betale 2.000 kroner mere. GLA 250 leveres med en 4-cylindret 2,0L turboladet 4-cylinder i linje, der yder 221 hk og et drejningsmoment på 258 lb-ft.
Denne motor er også i stand til at levere midt i 20’erne, hvad angår MPG, men dette tal varierer meget afhængigt af, hvordan du kører bilen. Dette gør det muligt for GLA250 at nå 60 mph fra stilstand på omkring 6,6. sekunder, hvis den er udstyret med 4MATIC, og 6,8 uden det.
Hvis dette ikke er nok for dig, og du ønsker at bruge store penge på en Mercedes SUV på entry-level niveau, tilbyder GLA 35 en AMG-forbedret 2,0L turbo 4’er, der yder 302 hk og 295 lb-punkts drejningsmoment. Men hvis du vil have det største og mest baddest, skal du gå efter GLA 45 AMG, som tilbyder en håndlavet 2,0L 4-cylindret AMG-motor med 4 cylindre med 382 hk og 354 lb-ft drejningsmoment.
GLA 35 starter ved 47.550 USD, mens den højeste model, GLA 45, starter ved hele 54.500 USD. I bund og grund tilbyder alle GLA-modeller en 2,0L-motor, og du bør blot holde dig til 4MATIC GLA 250 med 20.000 dollars ekstra i lommen.
Mercedes GLA – Praktiskhed og sikkerhed
Sammenlignet med sine konkurrenter kommer GLA til kort, når det gælder praktisk anvendelighed, da den har det mindste bagagerum af alle andre subkompakte SUV’er i premiumklassen. Hvad angår siddepladser, er GLA heller ikke noget at skrive hjem om, da den tilbyder mindre plads end alle de andre premium executive subcompact SUV’er.
Forskellene her er dog ikke så væsentlige, hvilket betyder, at dette ikke bør påvirke din endelige beslutning så meget. Sikkerhedsmæssigt byder GLA på imponerende resultater både i kategorierne for passiv sikkerhed og aktiv sikkerhed, da alle crash-testorganisationer har tildelt GLA’en den maksimale 5-stjernede rating.
Det er værd at nævne, at mange af de sikkerhedssystemer, som GLA’en tilbyder, er valgfrie, hvilket betyder, at du skal betale flere penge for at være så sikker som muligt.
FAQ-afsnit
Er Mercedes GLA sporty at køre?
Mercedes GLA kører som enhver anden premium executive subcompact SUV derude, men den tilbyder et bedre affjedringssetup sammenlignet med sine konkurrenter. Med hensyn til kørsel med temperamentsfuldhed er GLA’en tilstrækkelig i grundformen, mens AMG-modellerne tager det op i en højere enhed.
Det er dog ret dumt at bruge over 60.000 dollars på en moderat udstyret GLA 45 AMG, da GLA er Mercedes på begynderniveau. For at få lidt kontekst kan man se, at en helt ny mellemstor GLE 350 SUV starter ved 55.700 dollars.
Er Mercedes GLA en ønskværdig bil?
Enhver bil, der bærer den trepunktede stjerne, er ønskværdig, uanset hvilket segment den tilhører. GLA kan dog ikke matche nogen anden større Mercedes SUV med hensyn til begærlighed. Det er trods alt en subkompakt SUV, der ikke vender nogen hoveder.
Alligevel er GLA en yderst populær bil, fordi crossover/små SUV-segmentet nu er det mest populære bilsegment på planeten.
Er Mercedes GLA det værd?
Mercedes GLA er bestemt det værd, hvis du er ude efter en lille luksus-SUV, der kan klare sig både i byen og på motorvejen. GLA tilbyder det flotteste interiørdesign fra sin klasse, og køreegenskaberne i GLA er også førende i klassen.
GLA koster mere end nogle af sine konkurrenter, når du skruer op for ekstraudstyrslisten, men GLA er en Mercedes, og XC40 er en Volvo, uanset hvordan du ser på det. Q3 er vel nok den nærmeste konkurrent til GLA, fordi den er lige så luksuriøs og ønskværdig, men mærkeloyalitet vil sandsynligvis påvirke dig på den ene eller anden måde.