BMW er bredt anerkendt som et af de luksuriøse mærker, der også leverer en fantastisk køreevne. Men er BMW’er virkelig pålidelige efter at være kørt i mere end 100.000 km? Nogle modeller som BMW E46 og E90 er kendt for at køre i mere end 300.000 km. Men det afhænger af en masse faktorer.
Hvilke BMW’er er pålidelige efter 100k?
Mange mennesker har rapporteret, at de har kørt mere end 100.000 kilometer i en BMW E90. Sådanne biler kører stadig godt uden nogen større problemer.
BMW-biler produceret efter 2006 er sjældent så pålidelige som modellerne produceret før 2000, fordi nyere biler bruger nedbrydeligt plastik i deres motorer, som et regalement af Den Europæiske Union for bæredygtig udvikling.
Pålidelige BMW-modeller efter 2000
● BMW 2006 – 2010 3-serie (E90)
● BMW 2004 – 2010 5-serie E60 og E61
● BMW 2002 – 2008 7-serie
● BMW 318i, efter 2000, eller E46 før 2000
● BMW 325i
Uanset hvor godt du vedligeholder dit køretøj, er nogle modeller lavet til at holde mere end andre.
Hvordan holder du din BMW i mere end 100k kilometer?
Nogle BMW-modeller er kendt for at køre i mere end 300.000 km. Men det afhænger af en masse faktorer. Hvis du f.eks. ikke skifter olie regelmæssigt og vedligeholder din motor ordentligt, er det sandsynligt, at din bil vil have brug for større reparationer efter 100.000 km.
BMW-køretøjer er designet til at være nemme at vedligeholde og reparere. Men for at få den bedste ydelse er det vigtigt, at du følger disse retningslinjer for vedligeholdelse:
Skift olie og filtre
Skift regelmæssigt din BMW’s olie og filter en gang om året eller hver 10.000 km () (ca. to års kørsel, afhængigt af hvor ofte du kører). Skift luftfiltre regelmæssigt, og tag fat i en mekaniker for at få et hurtigt eftersyn en gang om året. (Hvis du har planer om at køre bilen i et stykke tid).
Kør med omtanke
Aggressiv kørsel kan også forårsage skader på din BMW’s motor. Tag jævnligt let på speederen, og undgå kraftig acceleration samt bratte opbremsninger, når det er muligt. Aggressiv kørsel kan ikke kun skade motoren, bilens bremser og affjedring, men den kan også bringe din og dine nærmeste personers sikkerhed i fare.
Inspicér dit køretøj
Kontroller regelmæssigt væsker, remme, slanger og andre komponenter for slitage, og udskift dem om nødvendigt. For eksempel: Udskift bremseklodser, der er slidt mere end 30 % ned i forhold til deres standardtilstand.
Nye tyske biler, der går i stykker efter garantien, er dog ikke en myte.
Ældre BMW-modeller er kendt for at være pålidelige og holde i lang tid. Mange mennesker har dog haft problemer med nyere BMW’er efter 100k eller endda 75k miles, lige efter garantien er udløbet.
Hvorfor går nye BMW’er i stykker efter 100.000?
Det er en kendsgerning, at enhver bil går i stykker, når den når slutningen af sin levetid. BMW’er er ikke en undtagelse fra denne regel, og de er bygget med kompleks teknologi, som i sidste ende har brug for vedligeholdelse eller reparation.
Nyere BMW-motorer er ikke kun fulde af nedbrydeligt plastmateriale, der let smelter ned, men er også fulde af ny teknologi, der let kan fungere dårligt.
Programmeret forældelse spiller en stor rolle i hvorfor nye BMW’er ikke kører over 100.000
Programmeret forældelse er ideen om, at en bils design gør den forældet før tid. Det kan ske, når producenterne designer nye modeller og ønsker at skille sig af med deres gamle modeller, eller når de bruger billigere dele for at skære ned på produktionsomkostningerne og spare penge til sig selv.
Et godt eksempel på programmeret forældelse er Apple, der udsender en softwareopdatering på deres iPhones for at bremse ældre telefoner, så brugerne køber nye. Selv om dette ikke sker med biler på samme måde, begrænser de fleste tyske producenter bevidst spændvidden på deres biler i modsætning til japanske og koreanske.
Grundlæggende bruges programmeret forældelse til at få mere salg over tid. Hvis producenterne kan få deres ældre modeller til at virke forældede, kan de sælge flere biler på lang sigt.
At fremstille en bil, der kan køre mere end 100.000 km, er måske ikke den bedste strategi for en virksomhed, der forsøger at holde trit med salget. Du vil sikkert opdage, at der er mange mennesker, der har kørt BMW’er over 200k miles eller 300k miles.
FAQ
Er brugte BMW-biler med et højt kilometertal værd at købe?
Om du bør købe en BMW med et højt kilometertal afhænger i høj grad af, hvor godt den er blevet vedligeholdt, dens servicejournaler, og hvordan den er blevet kørt. Desuden er det virkelig vigtigt, hvilken type BMW du køber. Forskellige modeller har forskellige levetider. For nyere BMW’er gælder det som tommelfingerregel, at du skal forsøge at købe en bil med mindre end 60.000 km på registret. For ældre BMW’er, der er fremstillet før 2006, skal du søge efter biler under 100.000 km.
Hvor mange kilometer kan en BMW holde i bedste fald?
Der er registreret BMW’er, der kører over 300.000 km. Sådanne tilfælde er naturligvis outliers og er ikke lette at nå. De fleste BMW’er holder normalt mellem 100.000 og 200.000 km med god service og vedligeholdelse. På den anden side undgår de fleste bilforhandlere at sælge BMW’er med over 80.000 km, da de normalt kræver en masse service og større reparationer.
Hvornår begynder BMW-biler at få problemer og større problemer?
De fleste nyere BMW-modeller begynder at få alvorlige problemer omkring et år efter garantiens udløb eller normalt ved 80.000 eller 100.000 km. Alt dette afhænger i høj grad af, hvor godt du har vedligeholdt køretøjet, men uanset din pleje har disse køretøjer en begrænset levetid, og jo ældre en BMW bliver, jo dyrere er det i det lange løb at holde den funktionsdygtig.