Elbiler er kendt for at tilbyde mere brugbar last- og indvendig plads, et perfekt eksempel på en sådan bil er Tesla Model X, fordi den har plads til 7 personer og to lastrum. Hvis du parrer det med banebrydende teknologi, virker Model X som en fantastisk elbil.
Og Model X er helt sikkert imponerende, men Model S er den bedste Tesla til en højere fører. Men den bedste sedan til en højere fører er nok den nyligt udkomne Mercedes EQS. Audi e-Tron GT, Porsche Taycan og den førnævnte Model S er også mere end rigeligt til de fleste mennesker.
Hvis du vil have en lynhurtig, lille EV til byen, er Smart Electric Drive, VW e-UP eller BMW i3 dem, du skal overveje. Både Smart og i3 er baseret på en lignende platform, men i3 virker som en mere eksklusiv model, og det afspejler prisskiltet bestemt også.
Hvis du vil have en SUV, er Model X, Ford Mustang Mach-E eller Audi e-Tron alle gode muligheder for næsten alle. Selv om de fleste EV’er placerer deres batterier under sæderne, hvilket burde gå ud over hovedpladsen, ser det ud til, at disse EV’er ikke er påvirket af dette.
Bedste elektriske sedans til høje personer
Selv om sedan-segmentet er i et stadigt fald de seneste år på grund af SUV-platformens genopblussen, er der en masse elektriske sedaner på tilbud. Og de fleste af de større er rigeligt rummelige til større førere.
Mercedes EQS er højere end flagskibet Mercedes S-klasse sedan, det betyder, at EQS tilbyder masser af hovedplads, og førerens benplads er også mere end rigeligt for 99 % af alle mennesker. EQS er spækket med en masse luksus- og komfortfunktioner, og lige nu kan ingen anden luksus-sedan matche den.
Men hvis du vil have en mere sportslig elektrisk sedan, bør du overveje Audi e-Tron GT eller Porsche Macan. Disse to er baseret på det samme chassis, og det indvendige rum er næsten identisk. Begge tilbyder rigeligt med plads til større førere, men gå efter Porsche, hvis du vil have den mest sportslige elektriske sedan på markedet.
Tesla Model S er på den anden side lidt for provinsiel i forhold til EQS, men den nyligt redesignede Model S er lige rundt om hjørnet. Tesla hævder, at den nye Model S vil tilbyde en længere rækkevidde før opladning end nogen anden sedan på planeten, og den indvendige plads er ikke langt fra EQS.
Bedste elektriske kompaktbil til høje personer
Kompaktbiler er ikke lavet til højere førere, men det 21. århundredes niveau af sofistikerede rumforbrug står helt sikkert i kontrast til dette. Det betyder, at selv en Smart Electric Drive er i stand til at passe til en virkelig høj fører, med milde klaustrofobiske effekter i processen.
BMW i3 er mere eller mindre den samme historie, men i3 tilbyder mere af det hele sammenlignet med Smart. Der er et par forskellige muligheder derude som Fiat 500e eller Nissan Leaf, men begge disse er for små til større førere.
Den sidste klaustrofobiske mulighed for kompakt hatchback-mulighed er VW e-UP. e-UP tilbyder det samme chassis som det, der findes i den almindelige VW UP, hvilket betyder, at den indvendige plads er overraskende brugbar, og de fleste større bilister kan nyde en komfortabel tur.
Segmentet for kompakte elektriske hatchbacks giver god mening, hvis du planlægger at bruge bilen til bykørsel, men hvis du vil have mest plads, som en elbil kan tilbyde, skal du vælge en sedan eller en SUV.
Bedste elektriske SUV’er til høje personer
Som tidligere nævnt er SUV’er morgendagens standardbiler, og det er ret indlysende, hvorfor folk elsker SUV’er så meget. Den hævede kørestilling får dig til at føle dig som kongen af vejen, og det øger også udsynet og offroad-egenskaberne.
Men du skal ikke forvente at tage en Tesla Model X med på terrænkørsel, for Model X befinder sig et sted mellem en bil og en SUV. Tesla har gjort dette for at øge aerodynamikken i Model X og for at øge anvendeligheden af det indvendige rum. Og virkningerne er faktisk fantastiske, fordi Model X tilbyder masser af plads på hver række.
Audi e-Tron er Audis indtræden på EV-markedet, og det ser ud til, at e-Tron ticker stort set alle kasser. Men e-Tron tilbyder ikke den samme mængde plads som Model X gør, selv om pladsen på hånden er mere end rigeligt. Sammen med et slankere interiør og ydre design virker e-Tron som en bedre bil generelt set.
FAQ-afsnit
Er Tesla den bedste EV-producent på planeten?
Det, som Tesla har gjort i de seneste år, er uden fortilfælde. En ret håbløs start-up, der i begyndelsen var ret håbløs, har formået at blive planetens mest værdifulde bilfirma, og det virker som om Elon Musk egenhændigt har skubbet hele bilindustrien i retning af elektrificering i større skala.
Men bilerne i sig selv er ikke helt så perfekte. Selv om de måske tilbyder mere rækkevidde, tilbyder de ikke samme grad af raffinement som nogle Audi-, Porsche- eller Mercedes-modeller. Og det kommer ikke som nogen overraskelse, da disse tre er på markedet for at bygge biler årtier eller århundreder længere end Tesla.
Er det værd at købe en EV?
Logikken bag at købe en EV er afhængig af et par aspekter. Infrastrukturmæssigt er de fleste byer ikke klar. Selv om nogle få udviklede lande gør sig store anstrengelser for at sikre et ordentligt udviklet opladningsnetværk, er det stadig ikke nær så nemt at oplade en EV sammenlignet med at lade en ICE-bil op med det gode gamle beskidte brændstof.
EV’er er heller ikke så pålidelige til længere ture, men hvis du holder af miljøet og også sætter pris på at være på forkant med omstillingen, kan en EV være en god idé. Men vær forberedt på en række kompromiser, som du aldrig har oplevet med en ICE-bil.
Skal jeg vente et par år, før jeg køber en elbil?
I de fleste tilfælde ja. Kun hvis du bor i et land, der er tilstrækkeligt udviklet, og hvis du er villig til at gøre nogle få ofre for at redde miljøet, kan du overveje at skifte til en elbil med det samme. Men infrastrukturen og brugervenligheden er der simpelthen ikke endnu.
Hvis man ejer et par ICE-biler, og man planlægger også at købe en EV, så giver det mere mening. Men én ting er sikkert, nemlig at EV-teknologien og rækkevidden vokser hurtigt, så en bil med en maksimal rækkevidde på 300 miles kan virke latterlig i 2030.