Citroën ë-C4 er en lille familie crossover, der er designet til at tilbyde plads, teknologi og sikkerhed i hele serien. ë-C4 er den elektriske variant af C4 og er langsomt ved at blive den mest populære af dem alle. I denne artikel vil vi gennemgå alle de almindelige problemer med Citroën ë-C4 og fortælle dig, hvad du skal holde øje med, hvis du er interesseret i at købe en.
Til at starte med er ë-C4 alt for ny til, at vi kan vurdere ordentligt, om det er en pålidelig bil eller ej. Ejerne er dog begyndt at komme ud med visse problemer, som vi alle vil diskutere i netop denne artikel. Til at begynde med tilbagekaldte Citroën næsten 9.000 køretøjer, herunder ë-C4, på grund af visse problemer med det bageste ophængssystem.
Andre problemer omfatter problemer med styresystemet, sikkerhedsselerne og klimaanlægget. Vi er også nødt til at nævne visse udstyrsproblemer, som kan hæmme din samlede ejeroplevelse. Alt i alt må vi vente et stykke tid, før der er nok information om ë-C4, og først da vil vi kunne fortælle mere.
Uanset hvad, så er ë-C4 en elbil, og elbiler har tendens til at være mere pålidelige end deres modstykker med forbrændingsmotor. Derfor kan vi forvente, at ë-C4 bliver en rigtig god bil generelt, som det er tilfældet med alle de andre Stellantis-baserede elbiler.
Citroën ë-C4 – Problemer med baghjulsaffjedringen
Ifølge Citroën har ë-C4 en fabrikationsfejl, hvor de bageste spiralfjedre og deres beslag kan løsne sig og falde helt af bilen. Dette har fået Citroën til at tilbagekalde mere end 9.000 ë-C4-modeller, da disse problemer potentielt kan medføre ulykker. Tilbagekaldelsen bestod i, at bilen skulle bringes tilbage til forhandleren, hvor de vil udskifte spiralerne og deres beslag på ca. 30 minutter.
Dette er ikke så overraskende, da mange nye biler gennemgår en lang række tilbagekaldelser, før de er 100 % klar til at køre på vejene. Faktum er, at ë-C4 kun har haft en enkelt tilbagekaldelse indtil nu, hvilket er bedre end de fleste biler fra dette segment.
Citroën ë-C4 – Problemer med styresystemet
Hvis du opdager, at din styring bliver rigtig tung, men der er ingen advarselslamper, der følger med, er der gode chancer for, at det er din elektriske servostyring, der er skyld i det. Disse problemer er virkelig almindelige på almindelige Citroën C4-modeller, og det ser ud til, at ë-C4 også er afhængig af det samme styresystem.
Den elektriske motor, der styrer systemet, er ikke den mest pålidelige og er derfor virkelig udtømmelig. Desuden kan servostyringssystemet i mange nyere modeller let blive påvirket af forskellige ydre forureninger som f.eks. snavs, snavs og vejrester.
Citroën ë-C4 – Problemer med sikkerhedsseler
Citroën ë-C4 synes at lide af visse sikkerhedssele-relaterede problemer, hvoraf nogle kan resultere i betydelige sikkerhedsrisici. Nogle få ejere har klaget over, at sikkerhedsselerne nægter at låse sig fast, mens de kører fremad, hvilket betyder, at sikkerhedsselerne ikke holder dig på plads i tilfælde af en ulykke.
Dette er naturligvis et løbende problem, så vi må vente og se, om der kommer noget ud af det. Under alle omstændigheder har problemer med sikkerhedsseler en tendens til at medføre tilbagekaldelser for de fleste mærker.
Citroën ë-C4 – Problemer med klimaanlægget
A/C-systemet på ë-C4 og C4 generelt er kendt for at lide under, at det ikke kan vælge en bestemt temperatur og holde den der. Ejere har fortalt, at det at slå maksimal køling til ikke resulterede i, at bilen blev kølet så effektivt ned, som den burde være.
Det er den samme historie, når det drejer sig om maksimal opvarmning, da bilen tager lang tid, før den rent faktisk bliver varmet op. Hvorom alting er, så skyldes problemer som disse normalt problemer med termostaten eller problemer med visse sensorer, som ikke sender de rigtige data til bilens hjerne.
Citroën ë-C4 – Udstyrsproblemer
Vi er alle klar over, at ë-C4 ikke er en luksusbil, men den oplever nogle gange problemer, som ikke er almindelige på nogen type bil. Til at starte med er viskerne tilbøjelige til at gå i stykker, hvilket kan reducere dit udsyn betydeligt, mens det regner. Ifølge en ejer sker disse problemer både med for- og bagviskerne.
Den lillebitte kontakt, der bruges til at åbne bagagerummet, er også tilbøjelig til at gå i stykker, hvilket betyder, at den skal udskiftes. Der er også rapporteret om visse knirken fra fordørene, men det skyldes sandsynligvis slidte dørtætninger.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe en Citroën ë-C4?
Hvis du er interesseret i at købe en elbil til en forholdsvis overkommelig pris, der alligevel er en kompetent og komfortabel familiebil, er Citroën ë-C4 et godt valg. Takket være et flot udvendigt og indvendigt design følger ë-C4 en velkendt moderne coupé-agtig SUV-styling, som helt sikkert vil tiltrække købere fra alle kategorier.
Men ë-C4 koster mere end det, man forventer, at en Citroën-familiebil koster. Det skyldes, at ë-C4 virkelig er en meget bedre bil end tidligere Citroën-familiebiler fra dette segment, og fordi den drives af en elmotor og et batteri.
Er Citroën ë-C4 en god familiebil?
Citroën har designet ë-C4 til først og fremmest at være en rigtig god familiebil, og det er ret tydeligt, så snart man træder ind i en. Til at begynde med er det en 5-stjernet sikkerhedsklassificeret bil, hvilket betyder, at den tilbyder en betydelig beskyttelse mod kollisioner fra både hardware- og softwarefronten.
Desuden skal vi også nævne, at den kommer med masser af familievenlige funktioner som f.eks. nem indstigning, masser af opbevaringsplads, IsoFix-monteringspunkter, der er nemme at nå, og USB-stik til hele familien.
Kan jeg købe Citroën ë-C4 i USA?
Citroën forlod det amerikanske marked tilbage i 1970’erne, fordi de ikke kunne konkurrere med de amerikanske bilproducenter på hjemmemarkedet, da europæiske biler har højere priser i USA på grund af afgifter og andre omkostninger i forbindelse hermed. Derfor forlod Citroën landet, og de har ikke planer om at komme tilbage foreløbig.
Derfor kan man ikke købe ë-C4 i USA, fordi man slet ikke kan købe en ny Citroën i USA, da der ikke sælges nye Citroën-modeller i USA.