Den elektriske Citroën e-Berlingo blev først introduceret tilbage i 2017 og er siden blevet solgt side om side med Citroëns Berlingo varianter med forbrændingsmotor. e-Berlingo lover at tilbyde det samme niveau af funktionalitet og anvendelighed, men med den ekstra fordel, at den ikke ødelægger miljøet undervejs. Som sådan ligner e-Berlingo i virkeligheden den almindelige Berlingo, men med den tilføjede EV-drivlinje.
I denne artikel vil vi nævne almindelige problemer med Citroën ë-Berlingo og fortælle dig, hvad du skal holde øje med, hvis du er interesseret i at købe en. Det er værd at nævne, at elbiler kommer med langt færre mekaniske dele i modsætning til biler med forbrændingsmotor, hvorfor e-Berlingo også skulle være den mere pålidelige model.
De mest almindelige problemer med e-Berlingo omfatter problemer med den forreste affjedring, problemer med klimaanlægget, problemer med skydedørene, problemer med bremserne og potentielt endda problemer med rækkevidden. Alt i alt er de fleste af disse problemer overført fra almindelige Berlingo-modeller og er som sådan virkelig nemme at tage sig af.
Uanset hvad, så er e-Berlingo udstyret med en betydelig præmie i forhold til den almindelige Berlingo. Nogle vil måske endda diskutere logikken bag at købe et elektrisk køretøj til erhvervskøretøjer, men det ser ud til, at e-Berlingo sælger meget godt.
Citroen e-Berlingo – Problemer med forhjulsophæng
Citroen Berlingo er kendt for at have problemer med forhjulsophæng, uanset om det er modellen med forbrændingsmotor eller den elektriske model. Men i betragtning af at den elektriske model tilføjer et ton vægt oven på den almindelige Berlingo, kan disse problemer blive endnu mere tydelige, især hvis du tilføjer masser af vægt gennem last.
Hvis du hører raslende lyde fra det forreste ophæng, er der stor sandsynlighed for, at dine fjederbensophæng er ved at svigte. Støjen bliver endnu mere mærkbar, når du kører over vejbølger som f.eks. fartbump eller huller. Den eneste måde at løse dette på korrekt er at udskifte de forreste fjederben helt og holdent.
Citroen e-Berlingo – A/C-problemer
A/C-blæseren i Citroen Berlingo, der pumper kold luft gennem luftventilerne, er et kendt fejlpunkt på mange Citroen-modeller, og e-Berlingo er ikke anderledes. For at teste dette, skal du sørge for at indstille A/C’en på den koldeste indstilling og vente lidt. Hvis den luft, der kommer ud af ventilationsåbningerne, ikke er særlig kold, er det sandsynligvis en defekt ventilator, der er gået i stykker.
Ejerne har dog også rapporteret, at dette problem nogle gange kan løses ved at gasse systemet på ny. Hvis det ikke hjælper, skal du sandsynligvis investere i en helt ny A/C-ventilator.
Citroen e-Berlingo – Problemer med skydedørene
Et af de mest beklagede aspekter af Berlingo er forbundet med skydedørene, som nogle gange kan svigte. Problemet er sandsynligvis forårsaget af en ødelagt skydedørslås, som skal udskiftes for at løse problemet. Hvis dine døre nægter at holde sig åbne, er der stor sandsynlighed for, at det er dørfanget, der er skyld i det.
Nogle få ejere har dog også rapporteret om problemer med det indvendige dørgreb. Hvis dine døre ikke åbner problemfrit, eller hvis de hænger fast, mens de åbnes, skal du sørge for at inspicere dit indvendige dørgrebsmekanisme. Hvis det virkelig er problemet, bør du udskifte det, før det forårsager flere problemer.
Citroen e-Berlingo – Problemer med bremserne
Ifølge en del rapporter lider alle Berlingo-modeller af svage bremser. Dette skyldes typisk, at et materiale løsner sig fra tandremmen og dermed påvirker bremsernes vakuumpumpe. Citroen har erkendt dette problem og har endda indbygget en softwareenhed, der er designet til at opdage dette problem, før det opstår.
Desværre er den eneste måde at løse dette problem fuldstændigt på at udskifte bremsevakuumpumpen, tandremmen og ved at opdatere/genstarte detektionssoftwaren. Du skal huske på, at en fuldt pakket e-Berlingo vejer meget, og du har brug for effektive bremser for at få bilen til at standse helt.
Citroen e-Berlingo – Rækkeviddeangst
En rækkevidde på 183 miles er ikke noget at prale af, men visse rapporter har vist, at e-Berlingo’s maksimale rækkevidde faktisk er tættere på 130 miles. Hvis du parrer dette med masser af last, kan rækkevidden falde med en snes eller to miles yderligere.
Endelig, hvis man tilføjer koldt vejr til ligningen, kan e-Berlingo måske ikke engang nå 160 km på en fuld opladning, hvilket er virkelig frustrerende, især hvis man bruger den til kommercielle formål.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe Citroen e-Berlingo?
Hvis du er ude efter en velafbalanceret familie MPV/van, og du ønsker at skåne miljøet, er e-Berlingo slet ikke et dårligt valg. Men e-Berlingo kommer med en heftig præmie i forhold til den almindelige Berlingo og er derfor langt mindre økonomisk fornuftig. Hvis du har en tendens til at bruge den til langdistancerejser, bliver den elektriske drivlinje et problem.
Virkeligheden er, at den almindelige Berlingo med benzin/dieselmotor er et langt bedre valg til alt undtagen måske til bypendling. Ja, man kan få store rabatter og tilskud, hvis man køber disse biler som flådebiler, men disse fordele vil hurtigt blive mindre, når man begynder at bruge dem til langdistanceture.
Er elektriske varevogne en god idé?
Elektriske varevogne er både gode og dårlige på samme tid. Det gode ved dem er, at de gavner miljøet, de er hurtige, de kommer med alle mulige tilskud, skattelettelser og andre fordele for virksomheder af alle størrelser. Desuden skal du ikke betale trængselsafgifter i visse byer, og du kan typisk nyde godt af billigere parkering.
På den anden side har elektriske varevogne ikke nær den samme rækkevidde som en tilsvarende dieselvariant, og de er også meget dyrere. Langdistanceture er ikke det, de er skabt til, og du har ikke tillid til, at du altid vil kunne oplade den i tide, mens du er på farten.
Er Citroen e-Berlingo en god familiebil?
Citroen e-Berlingo er faktisk en rigtig god familiebil er tilbyder masser af plads, en ret velindrettet kabine og er relativt komfortabel. Desuden er det en 5-stjernet bil, når det kommer til kollisionsbeskyttelse, og den får en lang række familievenlige funktioner.