Volvo C70 er en svensk cabriolet/coupe i luksusklassen, der havde to generationer, før produktionen stoppede i 2013. Den første generation af C70 blev produceret mellem 1997 og 2005 og fås enten som coupé eller softtop cabriolet. Den anden generation af C70 var i produktion mellem 2005 og 2013 og fås kun som cabriolet med hård tag.
C70 synes at være ret problematisk på grund af dens komplekse cabrioletkonstruktion, og fordi ikke alle så mange mennesker er villige til at vedligeholde den godt nok. De mest almindelige problemer i forbindelse med C70 er problemer med tagmekanismen, turboladeren, køleproblemer, olielækager og elektronik.
Den første generation af C70 er nu 25 år gammel, hvilket betyder, at mange af disse også oplever problemer, der er forbundet med alderdommen. Alt i alt kan C70 være en overvejelse værd, men kun hvis al vedligeholdelse er udført korrekt.
Anden generation af C70 ser ud til at klare sig lidt bedre, men er stadig under gennemsnittet, når det gælder pålidelighed, især sammenlignet med nyere Volvo-modeller.
Volvo C70 – Problemer med tagmekanismen
Mange Volvo C70-ejere klager over, at tagmekanismen begynder at give problemer, allerede før bilen når et betydeligt antal kilometer. Problemet skyldes primært en fejl i de mikrokontakter, der styrer tagmekanismen. Taget har derfor en tendens til at lukke langsomt eller slet ikke at lukke.
Desuden er taget kendt for at lække på 1. generation af modellen, og det skyldes for det meste slidte og tilstoppede tætninger og afløb. Disse kan der tages hånd om ved konstant at rengøre disse komponenter, men hvis du undlader at gøre det i tide, vil du sandsynligvis blive nødt til at udskifte disse komponenter helt.
Volvo C70 – Problemer med turboladeren
Begge generationer af Volvo C70 er kendt for at lide af problemer med turboladere. Hvis du ser blå eller sort røg komme ud af udstødningen, er der gode chancer for, at det er din turbolader, der er skyld i det. De fleste Volvo-specialister mener, at turboladeren kan holde i lang tid, men kun hvis den vedligeholdes korrekt.
Hvis ikke, vil du være tvunget til at investere i helt nye turboladere, hvilket kan være en rigtig dyr reparation. Almindelige symptomer i forbindelse med en defekt turbolader er også manglende effekt, ujævn acceleration og fløjtende lyde, der kommer fra under motorhjelmen.
Volvo C70 – Kølingsproblemer
Mange Volvo C70-ejere klager over, at deres biler oplever overophedning på grund af enten en defekt pumpe, en defekt termostat eller en lækage et eller andet sted i kølesystemet. Nogle af disse manifesterer sig ved langsomme og konstante stigninger i motorens driftstemperatur, andre meddeles til føreren via advarselslampen for svigtende termostat.
Desuden har nogle ejere klaget over, at kølemidlet bobler og masser af hvid røg pumpes ud under kølerhjelmen. Hvis dette faktisk sker, er din bil overophedet, og du bør parkere bilen og tilkalde vejhjælp.
Volvo C70 – olielækager
Volvo C70 er nu en 25 år gammel bil, og de alleryngste C70-modeller på vejene er nu næsten 10 år gamle. Det betyder, at mange af disse har akkumuleret mange kilometer på uret, så det er ikke underligt, at de forbruger større mængder olie. Nogle gange skyldes dette problem dog direkte en olielækage.
Olielækager i Volvo C70 har tendens til at ske omkring de tætninger og slanger, der forbinder olietanken med motoren. Disse kan afhjælpes ved blot at efterjustere disse komponenter eller ved helt at udskifte dem. Uanset hvad er olielækage på vejen en betydelig sikkerhedsrisiko for dig selv, din bil og alle omkring dig.
Volvo C70 – Elektriske problemer
I det hele taget er Volvo ikke rigtig et mærke, der har tendens til at opleve omfattende elektriske problemer, som det er tilfældet med nogle af de tyske konkurrenter. Uanset hvad, har alderen taget hårdt på C70, hvilket betyder, at elektriske problemer bliver mere og mere relevante.
De mest almindelige elektriske problemer, der plager C70, er tagmekanismen, der svigter, elruder, der svigter, udvendig belysning, tilbehør i bilen, der svigter, problemer med instrumentbrættet, brændstofmåler, der ikke virker, og mange flere potentielle problemer i forbindelse med interiørsystemer.
FAQ-afsnit
Hvorfor stoppede Volvo med at fremstille C70?
Volvo C70 blev oprindeligt designet til at være en Volvo sports coupé med avancerede materialer, potente motorer og luksuriøse interiørdele. Volvo fyrede dog C70 i begyndelsen af 2010’erne, fordi salget faktisk led under det. Volvo har sagt, at Polestar 1 er den åndelige efterfølger til C70, men Polestar 1 er udelukkende en hybrid sportscoupé.
Uanset hvad var begyndelsen af 2010’erne en æra, hvor SUV’er og crossovers begyndte at overtage verden, hvad angår salget. Dette er fortsat den dag i dag, og derfor er der ikke mange bilproducenter, der er lige så villige til at lave en cabriolet/coupé, som de var engang.
Hvilken generation af Volvo C70 skal jeg købe?
- generation af Volvo C70 er langt mere moderne, mere sikker, bedre udstyret og komfortabel, især fordi den fås som hardtop-cabriolet. På den anden side giver 1. generation af C70 en noget tidskapselagtig oplevelse, fordi bilen blev bygget i en anden tid.
Hvis du kan lide den gammeldags følelse, eller hvis du vil have en streng coupé, er 1. generations C70 derfor den rigtige at købe. Hvis du derimod ønsker en mere moderne bil, der i langt højere grad er i stand til at opfylde alle de moderne daglige pligter, er 2. generation af C70 det oplagte valg.
Hvilken Volvo C70-motor er bedst?
Den bedste Volvo C70-motor er den 2,5L T5 5-cylindrede rækkemotor med 5 cylindre på 2,5 liter, der yder 227 hk. Denne motor synes at balancere pålidelighed, brugervenlighed, raffinement og effekt bedst. Hvis du køber en C70, og du vil have den bedste C70-oplevelse, du kan få, skal du gå efter en af de 5-cylindrede motorer.
Som sådan er 2,5T sandsynligvis den bedste at få, fordi den giver nok kraft og samtidig er relativt sofistikeret, men er lidt til den højere side.