Hvis du er på udkig efter en klassisk, holdbar og komfortabel Mercedes cruiser, bør W126 helt sikkert vække din interesse, da den er en af de mest ikoniske S-klasse modeller gennem tiderne. Stort set alle S-Klasse modeller undtagen W220 er imponerende og stadigvæk dejlige biler at eje og køre i til daglig.
W126 var dog i produktion mellem 1979 og 1991, og for en så gammel bil holder den sig flot. Det betyder ikke, at W126 ikke kommer med sin del af problemer, og de mest almindelige er forbundet med timingkæden, olielækager, transmissionsproblemer, slidt interiørbeklædning og det pneumatiske affjedringssystem.
W126 S-klassen er kendt for at holde hundredtusindvis af kilometer uden at have brug for store eftersyn. Alle motorvarianter er potente og sofistikerede, men den bedste motor at få er S500 V8-motoren. Alt i alt bør W126 tjene dig godt, men sørg for at være meget opmærksom på de komponenter, der er nævnt ovenfor.
Det er værd at nævne, at de almindelige W126-problemer er langt større end dem, der er nævnt i denne artikel. Elektronikken kan også spille ud efter et stykke tid, og den samme historie gælder for rusten, da disse biler er alt for gamle til at være ordentligt rustbeskyttede.
Problemer med styringskæden
Et af de største problemer i forbindelse med W126 er plastikstyrene til styringskæderne, som er kendt for at svigte for tidligt. De slides hurtigt og bliver skøre, og det kræver kun lidt til ingen kraft at bryde dem. Dette problem påvirker både tidlige og sene W126-modeller og bør løses hurtigst muligt, så bilen kan yde sit bedste i lang tid.
Hvis du ikke løser disse problemer tidligt nok, vil du sandsynligvis stå over for mere alvorlige motorproblemer senere hen, så meget, at reparationsomkostningerne potentielt set endda kan gøre hele bilen til et hul i pengepungen. Inspicer altid guiderne, når du kan, uanset om du kun køber bilen eller selv ejer den.
Olielækager
Den drivlinje, der findes i W126, er robust og bør holde længe, men specifikke problemer som olielækager fra styretøjsdækslet er kendt for at negere dette. Dette kan øge det samlede olieforbrug, uden at du overhovedet bemærker det, så sørg for at kontrollere oliestanden, når du kan, for at sikre, at din W126 kører problemfrit.
Desværre er dette ikke det eneste sted, hvor olielækager har tendens til at opstå, for de har også tendens til at opstå omkring ventildækslets pakdæksler. Det er ret nemt at spotte disse olielækager med en ordentlig lommelygte, men hvis den W126, du leder efter, efterlader oliepletter på jorden, er der stor sandsynlighed for, at olielækagerne er meget mere alvorlige.
Problemer med transmission
W126 leveres med enten en manuel eller en automatisk gearkasse. Den manuelle gearkasse er ikke egnet til en så stor bil, men den synes at være den mere pålidelige løsning. Den 4-trins automatiske gearkasse tager nogle gange for lang tid om at skifte ind i gear, så sørg for at teste den, hvis du er på markedet for en W126.
Den automatiske gearkasse er kendt for at blive slidt op, især hvis du kigger på et eksemplar med et højt kilometertal. Nogle gange har din W126 brug for en komplet ombygning, mens nogle gearkasser kun skal have udskiftet nogle få komponenter.
Nedslidt interiør
W126’eren er nu en rigtig gammel bil, hvilket betyder, at den ikke kommer til at se lige så pæn ud, som den engang gjorde. Det betyder ikke, at W126 ikke er sofistikeret nok, men snarere at det indvendige læder og træbeklædning er tilbøjelig til at revne og misfarves, især hvis du har valgt et lysere interiør.
Problemer med det pneumatiske affjedringssystem
Nogle W126-modeller er udstyret med et pneumatisk affjedringssystem bagtil, som er kendt for at få bilen til at hænge bagtil. Dette skyldes ofte en utæt støddæmper eller problemer omkring nogle af de ekstra dele af affjedringssystemet. Hvis disse systemer begynder at fungere dårligt, vil din kørselskomfort sandsynligvis blive påvirket nok til, at du bliver klar over det.
FAQ-afsnit
Er Mercedes W126 tilbøjelig til at ruste?
Mercedes W126 er en velbygget bil, der anvender maling af høj kvalitet, som kan holde til tidens tand. Men i betragtning af at W126’eren nu er et par årtier gammel, er de beskyttende egenskaber i dag ikke længere så effektive, som de var engang.
Som sådan bør du være meget opmærksom på specifikke potentielle rustpletter på din bil, begyndende med bilens underside, hjulkasserne, omkring vinduerne, under dørene, under batteribakken og under de plastlister, der omgiver bilen.
Er Mercedes W126 en klassisk bil?
Mercedes W126 er faktisk en klassisk bil i dag, fordi den indeholder en masse interessante funktioner og designvalg i det, der nu er kendt som den allerførste S-klasse. Der er en hel del W126’ere, der strejfer rundt, hvilket betyder, at den ikke ligefrem er et værdsat aktiv.
Men hvis det lykkes dig at finde en i god stand med ikke alt for mange kilometer på uret, kan du måske endda få glæde af den i en ikke alt for fjern fremtid. Det er også værd at nævne, at størstedelen af Mercedes Benz-entusiasterne er interesseret i de mere kraftfulde V8-modeller.
Er Mercedes W126 den bedste Mercedes-bil gennem tiderne?
W126 er den allerførste S-klasse, og S-klassen er benchmark for luksussedaner i fuld størrelse. Dette rejser spørgsmålet om W126 er god nok til at blive betragtet som en af, hvis ikke endda den bedste Mercedes-sedan nogensinde. Nogle mener, at W126 faktisk er den bedste Mercedes-bil nogensinde, mens de fleste er uenige.
Det er sikkert at sige, at W126 tilbyder en hel del værdi, og den kan have været den allerbedste bil i verden tilbage i 1979. Man mener normalt, at W140 er den bedste S-klasse gennem tiderne og dermed den bedste Mercedes-model gennem tiderne, og jeg er tilbøjelig til at være enig i det, selv om W126 ligger højt på den liste.