Mercedes S-klassen er en flagskibs-sedan i fuld størrelse fra Mercedes, der har til formål at tilfredsstille dem, der ønsker den mest luksuriøse limousine, der er lige så imponerende at køre og blive kørt i. S-klassen begyndte først tilbage i 1972 med W116-generationen, og den seneste er W223, som kom ud sidste år.
S550 S-Klasse-varianten er en model med højere specifikationer, der kommer med en 8-cylindret motor, og den første S550 blev introduceret til modelåret 2007, W221. Den anden generation af S550 blev introduceret i 2014 under modelbetegnelsen W222. Den nuværende W223 bliver ikke tilbudt i en S550-variant.
Første generation af 2007 S550 tilbyder en 4,7L V8, som er relativt pålidelig, men W221 S550 er kendt for at have problemer med ekstra batteri, luftophæng og elektronik i transmissionen. Anden generation af W222 S550 er mest kendt for potentielle elektriske problemer og problemer med styresystemet.
Alt i alt er S550 en relativt pålidelig S-Klasse-variant, men den koster mange penge at vedligeholde, da den er udstyret med alle mulige komplekse teknologier og funktioner. Hvis du er på markedet for en S550, er både den første og anden generation anstændige i deres faceliftede form.
Problemer med ekstra batteri – W221
W221 S-klassen leveres med 2 batterier. Det første bruges til at drive motoren, mens det andet bruges til at drive al den indvendige elektronik, herunder gearkassen. Mercedes besluttede at gøre dette, så du kan parkere bilen, selv når hovedbatteriet dør, men problemet opstår, hvis dit ekstrabatteri dør først.
Dette er et ret almindeligt problem for W221, men det kan let løses ved blot at udskifte batteriet i tide og utide. De fleste mekanikere foreslår, at du bør udskifte batteriet for hver 100.000 miles eller 7 år, hvilket betyder, at dette mere eller mindre er en opgave, der kun skal udføres én gang i livet. Det er også relativt nemt at udskifte batteriet, fordi det befinder sig bag bagsæderne.
Problemer med luftaffjedring – W221
W221 S550s er udstyret med en smart Mercedes AIRMATIC-luftophæng, der giver en utrolig behagelig kørsel, men den er nogle gange tilbøjelig til at forårsage problemer, især hvis den ikke vedligeholdes korrekt. Luftkompressoren er kendt for at svigte efter et stykke tid, hvilket resulterer i, at affjedringen ikke genererer nok tryk til at løfte bilen op.
Et andet potentielt problem med luftaffjedringen, der findes på W221, er luftaffjedringsairbaggen, som også er kendt for at svigte efter ca. 100.000 miles eller deromkring. AIRMATIC-systemet i W221 er meget bedre end systemet i W220, men du skal vedligeholde det, hvis du vil have det til at fungere tilfredsstillende til enhver tid.
Problemer med elektronik i gearkassen – W221
W221’eren fra før-faceliftet er generelt ikke lige så pålidelig som versionen fra efter-faceliftet, og den 722.9 7-trins automatgearkasse er et perfekt eksempel herpå. W221’eren fra før-faceliftet brugte en defekt gearkassekontrolenhed, som var kendt for at fejle, og det samme gjorde lederpladen og kontrolenheden.
Dette problem resulterer normalt i, at bilen sættes i en limp mode, hvilket betyder, at bilen kan køre op til en hastighed på få kilometer i timen.
Elektriske problemer – W222
W222 S-Klasse anses for at være en af de bedste S-Klasse-modeller gennem tiderne, og den ser stadig ud og føles helt ny, især efter facelift-modellen. Ingen bil er dog uden fejl, og det er nøjagtig den samme historie for W222.
W222 S550 er kendt for at blinke forskellige advarselslamper på instrumentbrættet på grund af slidte sensorer, som sjældent nogensinde skyldes et legitimt problem. W222 er en ekstremt kompleks bil, og problemer som disse er relativt almindelige.
Problemer med styresystemet – W222
Styresystemet på W222 er kendt for at være pålideligt for det meste, men når det begynder at forårsage problemer, kan disse problemer være temmelig problematiske. Nogle få ejere har klaget over, at deres W222 S550 laver slibende lyde, mens de styrer, og problemerne blev senere lokaliseret til styretøjskoblingen og gummibælgen.
Servostyring er også kendt for undertiden at forårsage problemer, og bilen vil sandsynligvis få en advarselslampe til at blinke på instrumentbrættet, hvis det virkelig er tilfældet.
FAQ-afsnit
Er W222 S-klassen bedre end W221 S-klassen?
W222 S-klassen er faktisk bedre end W221, fordi den introducerede S-klassen ind i fremtiden ved at inkorporere et design med dobbelt-widescreen-instrumentbræt, som nu er almindeligt selv på Mercedes-modeller på begynderniveau. W222 S-klassen satte virkelig standarden for alle de andre Mercedes-modeller i fødekæden.
W221 er også en fantastisk bil, især i den version, der er kommet efter et facelift, men den kan ganske enkelt ikke matche W222 med hensyn til luksus, komfort, teknologi eller generelt design og tiltrækningskraft og begærlighed.
Er S550 den bedste Mercedes S-Klasse-variant?
S550 er klassificeret som en S-Klasse-model på et højere mellemniveau, der balancerer perfekt mellem ydeevne, komfort og vedligeholdelsesomkostninger. S600 V12-modellen er ganske vist smidigere og mere eftertragtet, men den koster langt flere penge at køre og vedligeholde. Den bruger mere brændstof, og den er dyrere.
S500-modellen og lavere er faktisk ægte S-Klasse-modeller, men de tilbyder mindre motorer, der ikke er nær så slagkraftige som den motor, der findes i S550-modellen. Som sådan kan S550 lige så godt være den bedste S-Klasse-model, du kan købe.
Er S-Klassen en benchmark for luksussedaner i fuld størrelse?
Den tyske luksustrio Mercedes, BMW og Audi fortsætter med at konkurrere om det bedste produkt i hvert eneste segment derude. Segmentet for full-size sedaner er præget af S-klassen, men Audi laver den dejlige A8 og BMW laver den lige så dejlige BMW 7-serie.
Disse er i stand til at bytte slag i dagevis, men W223 S-klassen er den nyeste bil i flokken og er i øjeblikket den bedste af trioen. S-klassen har faktisk en tendens til at sætte standarder for segmentet af luksus-sedaner i fuld størrelse, og det er ret tydeligt, fordi Audi og BMW altid forsøger at indhente dem, når det gælder salget.