Hvilke Mercedes-modeller har firehjulstræk (AWD)

Det første AWD-system, der nogensinde blev monteret på en Mercedes, stammer fra 1987 og W124 Mercedes E-klasse. Siden da har Mercedes formået at pakke AWD-systemet ind i mange forskellige modeller lige fra A-Klasse hatchback helt op til flagskibet S-Klasse.

I dag kan alle Mercedes-modeller udstyres med et 4MATIC AWD-system. Første generation af AWD-systemet var et ret simpelt dobbeltspærredifferentialesystem, og Mercedes har i 2017 introduceret 4MATIC+ til E63 AMG S som det hidtil mest avancerede AWD-system.

Mercedes AWD-sedaner

C-Klasse Mercedes er den mindre Mercedes-sedan, der sælges for 51.000 kr. for C300 4MATIC-versionen. C300 4MATIC koster 10.000 dollars mere end C300 med ratdrevne motorer, men den inkluderer premium-pakken og den udvendige belysningspakke. Denne version tilbyder en 4-cylindret 2.0L turbo med 255 hk og en kombineret 23-33 MPG US.

E-klasse Mercedes er den mellemstore premium-sedan, der sælges for 57.000 dollars for E350 4MATIC-versionen. Denne version er udstyret med den samme motor, som findes i C300 4MATIC, der giver samme effekt og effektivitet. E450 4MATIC tilbyder også et AWD-system til 62.000 dollars og en 362 hk stærk 3,0L 6-cylindret motor med EQ Boost-teknologi.

Hvis du vil have en AWD Mercedes flagskibs S-klasse med AWD, skal du være klar til at betale omkring 100.000 dollars for S450 4MATIC eller 107.000 dollars for S560 4MATIC. S450 leveres med en 3.0L inline turbo med 362 hk og en anstændig 18-28MPG US. 560’eren leveres med en 4.0L BiTurbo V8 med 463 hk og 17-27MPG US brændstoføkonomi.

Mercedes AWD SUV’er med AWD

2021 Mercedes GLA250 SUV er den subkompakte Mercedes SUV crossover på entry-level niveau, som sælges for omkring 36.000 dollars for den almindelige version og 38.000 dollars for AWD 4MATIC-versionen af GLA 250. GLA250 har en 2.0L inline 4-turbo med 221 hk og 24-33MPG amerikanske brændstofværdier.

  Hvad er den største Mercedes sedan?

Mercedes GLB 2021 tilbydes også med AWD, hvis du vælger GLB250 4MATIC-versionen, som sælges for ca. 46.000 dollars. Denne version af GLB tilbyder den samme drivkraft som den, der findes i GLA250.
Hvis du vil have den mellemstore bestseller Mercedes SUV GLC, kan du vælge mellem to forskellige 4MATIC-modeller. Den første er GLC 300 4MATIC til 45k $45k med en 2,0L inline 4-motor med 255 hk og en anstændig 21-28 MPG US, eller en GLC350e hybrid til 52k $52k, der tilbyder den samme motor plus en elmotor til en kombineret ydelse på 315hk.

GLE i mellemstørrelse kan også fås med et 4MATIC AWD-system, begyndende med GLE350 4MATIC til 57.000 USD med en 2,0L 4-cylindret motor med 255 hk. Den næste i rækken er GLE450 4MATIC til 62k $62k med en 3,0L 6-cylindret inlinecylinder med 362hk. Hvis du vil have den bedste og mest kraftfulde version af GLE’en, skal du købe GLE580 til 79.000 dollars med en 4,0L 8-cylindret 4,0L-motor med 483 hk.

Mercedes’ SUV-flagskib er GLS, og GLS leveres med et AWD-system som standard, så uanset om du vælger den 6-cylindrede GLS450 til 76k $ eller den 8-cylindrede GLS580 til næsten 100k $, får du 4MATIC-systemet med i købet.

Mercedes AMG AWD

Alle disse førnævnte 4MATIC-systemer er udviklet med henblik på enten komfort og sikkerhed eller offroad-egenskaber, men AMG 4MATIC-systemer har til formål at give et atletisk og kompetent AWD-system, der ikke tager væk fra den rene køreglæde.

  Hvad er den dyreste Mercedes?

Mercedes AMG 4MATIC-systemer er meget mere variable end normalt, når det gælder kraftoverførsel til en bestemt aksel. AMG-systemer har en tendens til at sende mest kraft til baghjulene, når forholdene tillader det, mens en mere almindelig 4MATIC mest er rettet mod sikkerhed, komfort og køreløshed.

I 2017 debuterede Mercedes med den næste generation af 4MATIC-systemet kaldet 4MATIC+. Dette system blev udviklet på E63 AMG S-modellen, og festtricket ved dette system er den fulde baghjulskonfiguration med et enkelt tryk på en knap.

Dette gjorde det også muligt for E63 at tilbyde en særlig drifttilstand, som ville afkoble forakslen og gøre E63 til en fuld baghjulstrukket hooligan.

FAQ-afsnit

Er Mercedes 4MATIC bedre end Audi Quattro eller BMW xDrive?

Det er ret tricky at vælge det bedste system af de tre, fordi du ikke er i stand til at finde en bil, der tilbyder alle tre systemer. Det er alle mærkespecifikke AWD-systemer, og det er ret uberettiget at sammenligne dem, men specifikationerne af hvert enkelt system og prioriteringen af hvert enkelt system adskiller sig ret markant og er bestemt værd at nævne.

Hvor Mercedes prioriterer komfort, og lethed i kørslen, er 4MATIC-systemet knap nok mærkbart, BMW’s er derimod mest skræddersyet til en mere sportslig dynamisk køreoplevelse, hvilket betyder at xDrive lægger vægt på baghjulstræk.

Audi sigter mod at balancere de to for at opnå optimalt greb og sikkerhed. Audier er dem, du skal købe, hvis du ønsker et AWD-system til ugunstige vejrforhold, BMW til dynamisk kørsel og Mercedes til lethed i trafikken.

  Passer Mercedes-fælge til Audi?

Giver det nogen mening ikke at vælge 4MATIC-systemet som ekstraudstyr på nogle Mercedes-modeller?

Tja, det kommer an på det. Hvis du bor i et sydligt klima, og du ikke oplever for meget sne eller regn, vil et almindeligt RWD-system være tilstrækkeligt. Desuden er det ikke ualmindeligt, at nogle modeller som GLA eller C-Klassen har RWD-systemer, men det er GLE’erne og GLC’erne.

Det betyder, at det stærkt anbefales at vælge 4MATIC-systemet på SUV’erne, da det gør den mere til en SUV, og den eventuelle gensalgsværdi vil blive stærkt påvirket, hvis din ikke-4MATIC-model går imod alle de andre biler, der overvejende er udstyret med 4MATIC-system.

Er Mercedes FWD eller RWD som standard?

Mercedes-biler er overvejende RWD-biler, og kun 4 biler anvender FWD-arkitekturen. GLA, B, CLA og A-klassen hatchback er FWD. Resten af Mercedes’ sortiment er enten RWD eller AWD. Når det gælder SUV’er, er GLS og G-klassen udstyret med 4MATIC som standard, og resten af SUV-serien tilbyder en 4MATIC-indstilling.

AMG’erne er også alle begyndt at blive tilbudt med et AWD-system. Dette skyldes, at et AWD-system giver bedre greb og ydeevne, og de nyeste 4MATIC+-systemer gør det muligt at skifte til kun at have RWD, hvis du ønsker det.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z