Mercedes 190E (W201) er en Mercedes luksus-sedan på begynderniveau fra 1980’erne. Lige siden den blev udgivet, har den været og er stadig en ret almindelig bil over hele verden. 1980’erne omtales almindeligvis som Mercedes-teknikkens guldalder, fordi alle Mercedes-biler fra denne æra er lavet til at holde længe.
Men selv 1980’ernes Mercedes-modeller er uden fejl, og i betragtning af at de nu er mere end 30 år gamle, vil de opleve alle mulige problemer. Nogle af dem er hyppigere end andre, og nogle af dem er forårsaget af manglende vedligeholdelse, uanset hvad, så sørg for at læse denne artikel for at finde ud af det.
Tidlige 190E-modeller er udstyret med en defekt motor med en enkelt række timingkæde, som er kendt for at svigte for tidligt. Motorhovedpakningen er også tilbøjelig til at fungere dårligt, og det samme er Jetronic-brændstofindsprøjtningssystemet. Desuden er gearkassens kølerør også et svagt punkt på 190E og er kendt for at lække fra tid til anden.
190E er nu en over 30 år gammel bil, hvilket betyder, at den generelle slitage er mere hyppig, herunder korrosion. Affjedringssystemet vil sandsynligvis give anledning til alle mulige revner og knæk, hvilket er normalt for en så gammel bil.
Problemer med en enkelt række timingkæder
Mercedes 190E fik en heftig opdatering i 1988, da man også udskiftede den enstrengede timingkæde med en tostrenget timingkæde og dermed løste dette problem. Hvis du støder på en tidligere 190E-model, skal du dog sørge for at inspicere den enstrengede timingkæde, da den er kendt for at svigte for tidligt.
Flere kilder anfører, at du bør udskifte både kæden og spændingsenheden for ca. 100 000 miles, hvis du ønsker at holde din motor sikkert kørende. Hvis du hører mærkelige lyde, skal du inspicere kæden med det samme, for hvis du ikke udskifter den, vil din motor sandsynligvis lide mere alvorlig skade. Dette gælder for alle W201-motorer med én række, ikke kun den, der findes i 190E.
Problemer med motorhovedpakning
De fleste mekanikere er enige om, at motorhovedpakningen er en af de mest sårbare dele af 190E’s motor og derfor bør udskiftes mindst et par gange i løbet af ejerskabet. Disse motorer er i stand til at holde mere end en halv million kilometer, men du bør inspicere og udskifte hovedpakningen hver 100-150 000 kilometer.
En nem måde at se, om din 190E har brug for en ny hovedpakning, er at kigge efter udvendige olielækager, der kommer fra hovedpakningen. Problemer som disse er mere almindelige med motorer, der har en hovedpakning fremstillet af aluminium, fordi aluminium er kendt for at udvide sig mere end støbejern under store temperaturudsving.
Jetronic-brændstofindsprøjtningsproblemer
M102-motoren og M101-motoren i 190E er udstyret med et sofistikeret kontinuerligt indsprøjtningssystem (CIS), også kendt som KE-Jetronic. Dette brændstofindsprøjtningssystem er udviklet af Bosch, som er et af de mest sofistikerede virksomheder inden for bildele og teknik, der findes.
Som sådan er det sikkert at sige, at KE-Jetronic-systemet faktisk er ret pålideligt og burde holde længe. Der er dog ikke mange mekanikere, der overhovedet er klar over, hvordan dette system fungerer, og derfor er mange af dem ikke i stand til at vedligeholde det korrekt. Sørg for at spørge din mekaniker om dette spørgsmål, og hvis han ikke er i stand til at give dig den nødvendige hjælp, skal du kontakte en Mercedes-forhandler.
Korrosionsproblemer
Mange mennesker derude mener, at korrosion er den mest frygtelige fjende, som en ældre Mercedes kan stå over for, og det er ikke langt fra sandheden. Som tidligere nævnt er 190E nu en ret gammel bil, og biler fra den tid nød ikke godt af et sofistikeret korrosionsbeskyttelsessystem, hvilket betyder, at disse biler nu er udsat for rust.
Sørg for at tjekke hjulkasserne, undersiden af døren, undersiden af både for- og bagkofangere og omkring vinduerne for tegn på rust. Hvis den bil, du støder på, er stærkt rustbeskadiget, skal du vende om og aldrig se dig tilbage.
Knirken og generel slitage
Et par årtier på vejen kan virkelig tære på en bil, uanset hvor sofistikeret eller pålidelig bilen er. Det betyder, at de fleste 190E-modeller derude allerede har hundredtusindvis af kilometer på uret, hvilket også betyder, at de sandsynligvis oplever alle mulige former for knirken og raslende lyde.
En støjende affjedring er et ret almindeligt problem for ældre Mercedes-modeller, herunder 190E.
FAQ-afsnit
Er Mercedes 190E pålidelig?
Mercedes 190E er ganske vist en pålidelig bil, men det er også en bil, der er over 30 år gammel. Karrosseriet havde tidligere anstændige rustbeskyttende egenskaber, men i dag er dette meget mere tvivlsomt. De fleste 190E-modeller har en tendens til at bruge op til en million kilometer på vejen, hvilket betyder, at det er en ret vanskelig opgave at slå en 190E ihjel.
Der er et par småting her og der, men 190E er virkelig bygget til at holde, ligesom enhver anden Mercedes-model fra 1980’erne.
Hvor meget koster en Mercedes 190E?
Mercedes 190E kan nu købes for peanuts, men dem i en mere anstændig og velholdt stand plejer at løbe op i et par tusinde kroner. Den dyreste 190E-model er den Cosworth-støttede 190E 2,5 EVO II, der i dag koster helt op til 400.000 dollars for de allerbedste eksemplarer derude.
Det burde ikke være så dyrt at eje en 190E, for der findes masser af reservedele, og Mercedes er også villig til at levere alle dele direkte til dig.
Er Mercedes 190E en fremtidig klassiker?1
Den almindelige 190E er ikke en klassiker og bliver det nok heller ikke, for den er ikke så sjælden eller speciel på nogen måde. Højere trim-modeller kan måske stige i værdi med tiden, men kun hvis de holdes i uberørt stand.
Der findes så mange fantastiske Mercedes 1980’er-modeller, og 190E er kun “entry-level” baby Merc fra den tid. Selv om den har stor værdi, vil den sandsynligvis ikke blive en ægte klassiker, men kun tiden vil vise, om det virkelig er tilfældet.