Almindelige problemer med Mercedes E220

Mercedes E220 er Mercedes Benz E-Klasse-modellen på indgangsniveau, som almindeligvis bruger enten en 2,0L 4-cylindret motor til de nyere modeller eller en 2,2L 4-cylindret motor til ældre E-Klasse-modeller. Nogle mener, at man ikke bør købe en E-Klasse, hvis den ikke kommer med mindst en 6-cylindret motor, mens andre mener, at den 4-cylindrede bare er perfekt.

En 4-cylindret motor koster mindre i drift, den bruger ikke nær så meget brændstof, den er lettere og er i de fleste tilfælde billigere at reparere. En 6-cylindret motor føles dog mere passende til en mellemstor luksus-sedan, fordi den giver en mere fyldig og kraftigere køreoplevelse.

I dag er Mercedes 4-cylindrede motorer mere end i stand til at yde op til 200 hk, men en 6-cylindret Mercedes yder normalt omkring 300 hk. Alt i alt har E220-modellinjen tendens til at lide af sprækker i bøsninger i stødleddet, lækager i differentialet, grov affjedring, potentiel overophedning og generel mangel på kraft.

E220 er dog Mercedes E-klasse på indgangsniveau, og de fleste E220-modeller bliver købt af taxachauffører, hvilket faktisk er et godt tegn på, at motoren i E220 er pålidelig. E220 er lidt af en standardmotor som valgmulighed for en taxachauffør, og mange af disse er kendt for at holde flere hundrede tusinde kilometer.

Skubforbindelsesbøsning revner

Mercedes E220 leveres med en smart måde at få affjedringen til at føles mere raffineret og mere sammenhængende ved at fylde de forreste bøsninger med en særlig olie, der har tendens til at reducere den generelle rysten og vibrationerne i forbindelse med kørsel på mindre end ideelle veje. Disse bøsninger er dog kendt for at knække efter et stykke tid, hvilket betyder, at de danner utætheder.

  Skal jeg rustbeskytte min Mercedes?

Dette fører normalt til en mere ujævn kørsel, som har en tendens til gradvist at blive værre, før du er i stand til at bemærke det. Dette fører også til øget dækslid, så sørg for at være meget opmærksom for ikke at skabe flere problemer.

Differentiallækager

Som tidligere nævnt er E220 motoren den foretrukne motor for de fleste taxachauffører i Europa, og det er Mercedes klar over. Derfor har de en tendens til at overkonstruere disse motorer, så de er arbejdsheste og holder længe, men det betyder ikke, at de ikke er udsat for problemer, der stammer fra dårlig vedligeholdelse.

Et almindeligt problem i forbindelse med manglende vedligeholdelse på E220-modeller med et højt kilometertal er et utæt differentiale. Hvis differentialet begynder at lække, er det sandsynligvis nødvendigt med en ny forsegling eller en komplet udskiftning af huset, hvis problemerne er mere alvorlige.

Grov affjedring

Både bøsninger og kugleled er et kendt fælles problem for de fleste E-Klasse-modeller derude. Mercedes gør sit bedste for at lave en overlegen komfortabel bil, hvilket ikke nødvendigvis betyder at lave det mest pålidelige affjedringssystem.

Nogle AIRMATIC-luftophængsmodeller er kendt for at blive utætte fra tid til anden, især hvis de ikke vedligeholdes korrekt. Selv de ældre modeller med pneumatiske selvnivellerende affjedringssystemer er kendt for at opleve alle mulige problemer, der i sidste ende fører til, at bilen synker til den ene eller den anden side.

Overophedning

Der var en hel del Mercedes E-Klasse-modeller, der har været del af mindst et enkelt overophedningsproblem. Problemer som disse er mere almindelige med en mindre motor som f.eks. den 4-cylindrede 2,2L-motor, fordi de nogle gange skal arbejde hårdere for at opnå samme effekt som en 6-cylindret motor.

  2022 Mercedes GLA vs Audi Q3

Hvis du kombinerer det med en defekt vandpumpe, er der gode chancer for, at din E220 kommer til at overophede på et tidspunkt. Som sådan skal du sørge for at holde øje med temperaturmåleren.

Mangel på effekt

En Mercedes E-klasse er en mellemstor luksussedan, der konkurrerer med BMW 5-serie og Audi A6. Alle tre af disse biler bliver normalt købt med 6-cylindrede motorer, fordi en 6-cylindret motor er meget mere passende til en så stor og tung bil.

Selv om moderne 4-cylindrede Mercedes-motorer i dag er i stand til at presse langt over 200 hk, er de stadig ikke lige så potente eller behagelige at køre som en 6-cylindret motor. De har en tendens til at mangle kraft og er ikke så gode til overhalinger som 6-cylindrede motorer er. Desuden er en 6-cylindret motor mere støjsvag og nogle gange endda mere økonomisk, afhængigt af hvor og hvordan du kører.

FAQ-afsnit

Er Mercedes E220 den bedste E-klasse-variant?

Mercedes E220 er den bil, du skal købe, hvis du ønsker at sænke dine samlede ejeromkostninger, og du er ligeglad med at køre med den bedste og mest støjsvage motor, der findes. Som tidligere nævnt bliver de fleste E220-modeller købt til arbejdsformål, hvilket betyder, at de har en tendens til at krydse et par hundrede tusinde kilometer i deres levetid.

De er ikke de mest kraftfulde og heller ikke de mest raffinerede, men de har tendens til at koste mindre at køre, både fordi de bruger mindre brændstof, og fordi de er billigere at forsikre. Denne 4-cylindrede motor fås for at spare penge, og den er ikke nær den bedste og mest raffinerede drivmiddelmulighed til en så stor bil som E-klassen.

  Hvorfor stoppede Mercedes med at fremstille GLK?

Er E220 udstyret med AWD som standard?

Mercedes E220 leveres ikke med et firehjulstræk som standard, da AWD-systemet er mere skræddersyet til de højere E-Klasse-modeller. Det betyder ikke, at du ikke kan opgradere til AWD-systemet, men snarere at det ikke leveres som standard, og at de fleste har en tendens til at springe det over.

4MATIC-tilvalget plejer at koste omkring 2.000 dollars, hvilket betyder, at du næsten kan opgradere til en E-Klasse i den højere ende for det beløb, hvilket jeg altid ville gøre.

Er E220 komfortabel og raffineret?

Selv om E220 er billigere, langsommere og ikke nær så cool, betyder det ikke, at den ikke er raffineret eller komfortabel. En 6-cylidner er faktisk mere raffineret og mere støjsvag, men forskellene er ikke store. De fleste mennesker, der ikke interesserer sig for biler, vil ikke kunne mærke forskellen uden at gøre opmærksom på den.

Det er bare det faktum, at en 6-cylindret motor passer lidt bedre til E-Klassens karakter. Selv om vi kan nyde større motorer i større biler, bør vi helt sikkert også gøre det.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z