Almindelige problemer med Ford 7.3 Godzilla

I de seneste par år har vi været vidne til, at bilindustrien langsomt bevæger sig væk fra traditionelle forbrændingsmotorer til fordel for hybridisering og elektrificering, hvilket i sidste ende skulle føre til en fremtid med kulstoffri transport. Alle bilproducenter derude er i gang med at producere elbiler, hybrider og neddroslede motorer, fordi de ved, at det er fremtiden.

Ford er dog endnu ikke klar til at opgive den mægtige motor med stor slagvolumen, og de er stadig i gang med at udvikle nogle af verdens største motorer. Ford V8-motoren på 7,3 liter er sandsynligvis en af, hvis ikke den største slagvolumenmotor, der i øjeblikket kan købes i en ny bil i verden. Det er virkelig en imponerende motor, men den er ikke perfekt.

De mest almindelige 7,3L Godzilla-problemer er forbundet med tændrørsledningsnettet, et højt olieforbrug, problemer med timing-systemet og cylinderscoring. Vi skal også nævne, at den benzinforbrug, som 7,3L’eren får, er hylende ringe for en 2022-model, men det er noget, man kan forvente af en så stor motor som denne.

Alt i alt er 7,3L en imponerende motor, som sandsynligvis bliver den sidste store motor, vi nogensinde kommer til at se i en masseproduceret bil. Få den, mens du kan, for disse kommer ikke til at eksistere meget længere.

Ford 7.3L V8 – Problemer med tændrørsledningsnettet

Tændrørsledningsnettet er beregnet til at forbinde tændrørene med tændingsspolerne. Dette gøres for at tændspolerne kan sende strøm til tændrørene for at skabe en gnist. Især ældre 7,3L V8-motorer, men også nogle nyere motorer, synes at lide af fejltændinger, som kan spores til en defekt tændrørssele.

Den gode nyhed er, at dette kan løses relativt nemt, og at det ikke koster så mange penge at reparere. Den dårlige nyhed er, at hvis ledningsnettet fejler helt, vil det ikke kunne sende strøm til tændrørene, hvilket vil gøre bilen helt uanvendelig. Du kan få en tredjeparts ledningsnøgle, som tilsyneladende løser dette problem helt.

  Ford Bronco Pålidelighed

Ford 7.3L V8 – Problemer med olieforbrug

En så stor motor som denne har brug for masser af motorolie til køling, smøring og rengøring. Mange ejere har imidlertid rapporteret, at 7.3’eren kan lide at forbrænde meget olie, måske endda lidt for meget. Det betyder, at du bør udskifte din olie tidligere, end hvad anbefalingerne siger, for at være 1000 % sikker på, at din motor ikke lider under oliemangel.

Hvis den gør det, kan mangel på motorolie ødelægge en motor fuldstændigt. Din motor kan overophede, den kan få fejltænding, den kan gå i stå, og den kan endda ødelægge sig selv helt. Hold derfor altid øje med oliepinden, fordi du skal være 100 % sikker.

Ford 7.3L V8 – Problemer med timingsystemet

7,3L V8’eren leveres med et system kaldet “Variabel timing”, som er designet til at spare brændstof. I betragtning af, at denne kolos af en motor bruger meget brændstof, er et system som dette bestemt en god tilføjelse. Det er sikkert at sige, at systemet spiller en stor rolle i forhold til at levere bedre brændstofforbrug, men det ser ud til, at det ikke er det mest pålidelige system derude.

Den dårlige nyhed er, at dette system er en del af bilens timingssystem, som omfatter timingkæden og spændingsenheden, som er afgørende for, at motoren kan fungere. Nogle ejere har klaget over, at disse svigter på grund af variabel timing, hvilket kan ødelægge motoren fuldstændigt.

  Er Ford Escape en god bil?

Ford 7.3L V8 – problemer med cylindre med scoring

Nogle ejere har klaget over, at 7,3L V8’eren undertiden lider af cylinderscoring, som skyldes en knækket stempelring. De siger også, at disse problemer kan spores til den forurenede inderside af stemplerne eller endog dårlig smøring af motoren.

En knækket stempelring kan være et katastrofalt problem, så det skal behandles så hurtigt som muligt. Det gode er, at dette problem ser ud til at være ret isoleret, men det er alvorligt nok til at blive nævnt i denne artikel.

Ford 7.3L V8 – Problemer med benzinforbrug

Dårlig benzinforbrug skyldes ikke et mekanisk problem, men snarere det faktum, at motoren simpelthen er for stor. Ford siger, at du bør få 10-15MPG fra denne motor, men mange ejere angiver, at 5-10MPG er et langt mere sandsynligt scenarie.
Det betyder, at 7,3L V8-motoren er en af de mindst brændstoføkonomiske motorer, du kan købe lige nu, hvis ikke den mindst brændstoføkonomiske af dem alle. Dette følger med territoriet, da man simpelthen ikke kan gøre en så stor motor som denne økonomisk.

FAQ-afsnit

Giver det mening at købe en 7,3L Ford?

Med 430 hk kan ingen sige, at 7,3L V8’eren er svag, men alle kan sige, at 430 hk for en 7,3L V8’er er hylende morsomt. For at få lidt sammenhæng, kom Mercedes med en 2.0L 4-cylindret turbomotor med 4 cylindre, som er stort set på niveau med 7.3L V8’eren, selv om den er mindre end halvt så stor.

  Ford EcoSport Pålidelighed

Dette rejser spørgsmålet om, hvorvidt det overhovedet giver mening at købe denne motor i 2022? Økonomisk set giver det kun lidt til ingen mening at købe den. Men hvis du kan lide den, og du er ligeglad med effektiviteten, så tag den bare.

Er 7.3L Ford pålidelig?

Selv om 7,3L V8’eren er for stor, for svag og for ineffektiv, kan ingen kritisere den for at være upålidelig. Nogle siger endda, at 7,3L V8’eren er den mest pålidelige Ford-lastbilsmotor, du kan få, og jeg er tilbøjelig til at være enig.

Hvis du passer ordentligt på den, og du løser alle de små problemer med den, du holder den i god stand, er der ingen grund til, at denne motor ikke skulle kunne krydse 300.000 miles.

Hvor meget kan du trække med en Ford 7.3L V8?

Mange mennesker mener, at 7,3L V8 fra Ford er en motor, der har få fordele, men mange ulemper. En af de mest imponerende ting ved 7,3L V8’eren er dog, at den kan trække 19.500 pund, hvilket er noget, du bestemt ikke kan gøre med en Mercedes 2,0L turboladet 4-cylinder med tilsvarende effekt fra Mercedes.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z