Aiways er en lovende kinesisk startup-virksomhed inden for elbiler, som først er begyndt at fremstille biler for få år siden, mens Volvo er et af de mest konsistente luksusbilmærker på markedet. Forskellene mellem disse to mærker er store, fordi de tilbyder helt forskellige biler.
Aiways er fokuseret på at lave konkurrencedygtige, billige og allround tilgængelige elbiler, mens Volvo er kendt for at lave luksuslimousiner, stationcars og SUV’er i luksusklassen i den høje ende af skalaen. Volvo tilbyder også elbiler både som Volvo-mærkede biler og som selvstændige Polestar luksus-elbiler.
Volvo dækker stort set alle segmenter, fordi de fremstiller SUV’er, sedaner, stationære biler, crossovers og endda større erhvervskøretøjer som f.eks. sættevogne, varevogne og busser. Aiways tilbyder derimod kun to modeller lige nu, og de er begge stort set ens.
Det er svært at sammenligne disse to mærker med rette, da Volvo er et stort bilmærke, mens Aiways er et nystartet kinesisk elbilmærke. Som sådan er Volvo bedre end Aiways i næsten alle segmenter, men dette kan potentielt ændre sig, hvis Aiways fortsætter med at levere konkurrencedygtige og anstændigt fremstillede biler.
Aiways – mærkeoversigt
Som tidligere nævnt tilbyder Aiways i øjeblikket to modeller, U5 SUV og U5 Coupe-lignende SUV. Aiways har også afsløret U7-konceptet, som snart skulle se dagens lys, og det skulle være en full-size familie-SUV med et mere premium-prismærke.
U5 er en ret populær elbil i Europa, fordi den giver meget værdi for pengene. U6 er først lige begyndt at komme til salg, og den skulle følge en lignende udvikling. U5 leveres med et 63 kWh-batteri, der skulle være nok til omkring 250 WLTP-mil.
Du kan oplade U5 fra 20 % til 80 % på lidt over 30 minutter, hvis du benytter en DC-snellader, mens langsom AC-opladning tager 8-10 timer for samme procentdel. U5 har en enkelt elmotor med 150 kW (201 hk) og er en af de bedste elbiler, du kan få for pengene.
Hvis Aiways fortsætter med at lave biler til konkurrencedygtige priser, og hvis de forbedrer sig på visse områder såsom sikkerhed, design og markedsføring, kan de potentielt nå et lignende popularitetsniveau. Kun tiden vil vise, om dette virkelig er muligt, men indtil videre er Volvo et sikkert skridt over Aiways i næsten alle henseender.
Volvo – mærkeoversigt
Det er sikkert at sige, at Volvo er et stort bilfirma, fordi de sælger enorme mængder biler på årsbasis. Nogle Volvo-modeller som den mellemstore XC90 SUV eller XC40 crossover-modellen er i mange henseender førende i klassen, fordi de tilbyder overlegen sikkerhed og raffinement.
Det er ikke noget, som Aiways i øjeblikket kan gøre, fordi de næppe kan røre luksusbilsegmentet. Den største forskel mellem Aiways og Volvo er den overordnede brand appeal, fordi Volvo er en velkendt stor bilvirksomhed, mens Aiways lige er startet op.
Volvo XC40 P8 AWD Recharge er den nærmeste potentielle konkurrent til U5, fordi den til en vis grad tilbyder en lignende oplevelse. Den fuldt elektriske XC40 har et 75 kWh-batteri, der skulle være nok til ca. 250 WLTP-mil, hvilket er næsten identisk med U5’eren.
XC40 har dog 300 kW kraft, hvilket er dobbelt så meget som U5’eren, samtidig med at den er en mere sofistikeret og mere eftertragtet bil. U5 kan ikke matche XC40, men hvis Aiways fortsætter med at lave konkurrencedygtige biler, kan de måske konkurrere med Volvo i fremtiden.
Brand appeal – Hvor vigtigt er brand appeal i bilindustrien?
Det er ret svært at opnå en solid brand appeal i bilbranchen, fordi bilbranchen allerede er fyldt med en overflod af mærker, der har eksisteret i århundreder. Som sådan skal en helt ny kinesisk elbilstartup tilbyde noget, som alle disse store spillere ikke kan tilbyde, og det er overkommelige priser.
At være i stand til at designe et konkurrencedygtigt produkt, der samtidig koster færre penge, er den eneste måde, hvorpå disse mærker i sidste ende kan slå sig ned og blive en vigtig tilføjelse til bilindustrien. Mærker som Volvo har eksisteret i årtier, og det er noget, som potentielle kunder er opmærksomme på.
Som sådan kan man roligt sige, at brand appeal er et ekstremt vigtigt aspekt, når det kommer til bilkøb, da biler er både følelsesmæssige og rationelle køb. De får os til at føle os færdige, og vi har en tendens til at tilbringe meget tid i dem.
Vi betror dem vores liv, så de skal være sikre og ønskværdige. Aiways er ikke nået dertil endnu, men hvis de fortsætter med at gøre det, de gør nu, kan de måske nå dertil i en fjern fremtid.
FAQ sektion
Hvad er det bedste ved Aiways U5?
Det bedste ved U5 er den mængde plads, den tilbyder for pengene, fordi den tilbyder næsten executive-sæder og lastrum, samtidig med at den koster lige så meget som nogle kompakte elbiler. Det betyder, at U5 er perfekt til familietransportopgaver, og det er noget, som det nuværende marked helt sikkert sætter pris på.
Den næststørste ting ved U5 er naturligvis prisen, da næppe noget andet elbilmærke derude kan tilbyde det, som Aiways kan, når man tager prisen i betragtning. U5 kommer også med alle det 21. århundredes teknologier såsom avancerede førerassistentsystemer, et anstændigt infotainmentsystem og en ret komfortabel kørsel.
Hvad er det værste ved Aiways U5?
U5 tilbyder understandard sikkerhedsvurderinger, hvilket er en klar bekymring for mange familieorienterede kunder. Mere specifikt har U5 ikke bestået Euro NCAP’s sidekollisionstest, mens den også tilbyder middelmådige aktive sikkerhedsfunktioner.
Desuden har Aiways stort set ingen brand appeal i øjeblikket, og det er vigtigt for de fleste kunder derude.
Hvorfor er Volvo bedre end Aiways?
Volvo har lavet konkurrencedygtige biler i årtier, mens Aiways først for nylig er kommet til i branchen. Som sådan er Volvo også et mærke, der er kendt for sine overlegne sikkerhedsvurderinger, mens Aiways er det stik modsatte. Volvo er mere luksuriøs, mere komfortabel og langt mere eftertragtet.
Volvo tilbyder snesevis af biler inden for alle tænkelige segmenter, mens Aiways kun tilbyder to biler i øjeblikket. Volvo tilbyder også mere teknologi, bedre byggematerialer og et generelt kvalitetsløft.