Mercedes har netop lanceret den helt nye Mercedes SL, som har til formål at stjæle kunder fra Porsche 911-afdelingen. SL kommer nu udelukkende i AMG-udgave, hvilket betyder, at den er positioneret som en sportsvognscruiser og ikke en luksusroadster, selv om den ikke mangler luksusegenskaber.
Porsche 911 er vel nok den bedste sportsvogn, der findes, fordi den hviler på en årti lang arv af imponerende bagmotormonteret herlighed. Porsche formår til stadighed at levere overlegen ydeevne ud af en flad seksmotor og samtidig tilbyde masser af luksus.
Mercedes SL føles mere luksuriøs, og den fås kun som roadster. Den byder på mere imponerende luksusfunktioner, er mere komfortabel og har større og mere spændende motorer. 911’eren tilbyder udelukkende 6-cylindrede motorer, men 911 GT-afdelingen tilbyder de bedste motorer i form af flade sekscylindrede motorer med naturlig indsugning.
911’eren er stadig en mere adræt og bedre køreklar bil, fordi den vejer betydeligt mindre. Du kan få 911’eren som coupé, Targa og cabriolet. SL er mere luksuriøs, mere komfortabel og mere teknologisk avanceret, men Porsche-mærket har en meget større værdi.
2022 Mercedes SL AMG – Et nyt AMG-flagskib
Mercedes Benz AMG GT er ophørt med at blive produceret med den vilde Black Series-model, så AMG fokuserer nu på SL. SL skulle starte på omkring 100.000 dollars for entry-level 55 AMG-versionen, der har en 469 hk 4,0L Bi-Turbo V8, mens den øverste SL 63 har 577 hk og skulle koste betydeligt mere.
Alle Mercedes SL-modeller leveres med en udtrækkelig soft-top, der kan vælges i enten sort farve, grå eller rød. Den største fordel SL har i forhold til 911’eren er interiøret, som er på linje med de mest luksuriøse Mercedes-modeller som S-Klassen.
SL tilbyder en dynamisk køreoplevelse med en fantastisk klingende V8, men den kan ikke matche 911’eren, hvad angår smidighed. Pladsmæssigt er SL mere eller mindre identisk med 911’eren, da begge ikke er beregnet til at være praktiske.
Designmæssigt er det et tæt opgør mellem de to, for begge ser fantastiske ud. SL skulle være i stand til at nå 100 km/t fra stilstand på lidt over 3 sekunder. Den leveres med AWD fra fabrikken med adaptive støddæmpere og AMG DYNAMIC SELECT-kørselstilstande.
2022 Porsche 992 911 – Et sportsvognsleksikon
Næppe nogen bil derude har en så ikonisk status som Porsche 911. En klassisk opskrift med en bagmonteret flad seksmotor og baghjulstræk gør 911’eren til en sand fornøjelse. 911 kan stadig fås med en manuel gearkasse, mens SL er en streng automatgear.
911’eren starter ved 101.000 dollars for standard 911-modellen, mens topmodellen Turbo S koster 171.300 dollars. Den baneorienterede GT3-model med naturlig indsugning starter ved 161.100 dollars, og GTS-modellen på mellemniveau starter ved 136.700 dollars.
911’eren giver en mere spændende kørsel, fordi den vejer mindre og har en manuel gearkasse. 911’eren på begynderniveau har 379 hk, mens den højeste Turbo S har 640 hk. Turbo S kan nå 60 mph fra stilstand på lynhurtige 2,6 sekunder, hvilket gør den til en af de hurtigste biler på markedet.
911 er ikke lige så luksuriøs som SL, men den har et flot interiør med materialer af høj kvalitet. SL er en del større med en højere venderadius, hvilket betyder, at 911’eren er mere manøvredygtig i byen.
Konklusion – 911’eren er stadig konge, men den nye SL er imponerende
Det er svært at sammenligne en Mercedes-model med en Porsche, fordi Porsche badgeappeal er betydeligt højere end Mercedes. 911’eren er historiens bedste sportsvogn, og hver 911-generation er speciel af forskellige årsager.
911’eren holder sin værdi bedre, og den vil sandsynligvis være meget mere pålidelig. 911’eren er mere adræt, har bedre køreegenskaber og er hurtigere i sin topspec. 911 GT3 tilbyder det bedste motorvalg af alle, og selv den større V8, som SL tilbyder, kan ikke måle sig med den fladpumpede flat-six med naturlig indsugning, som findes i GT3.
Hvis du vil have en cruiser, der kan køre mange kilometer, og du ikke er 100 % fokuseret på håndtering, er SL måske et bedre valg for dig. Men hvis du ønsker en mere kompetent bil, der tilbyder et lignende niveau af luksus og komfort, er 911’eren stadig konge.
FAQ-afsnit
Fås Mercedes SL som coupé?
Den nye Mercedes SL tilbydes udelukkende som roadster med soft-top, hvilket betyder, at du ikke længere kan købe en coupé med hardtop. Mercedes gjorde dette, fordi softtop’en vejer mindre, koster færre penge at udvikle og kan trækkes hurtigere ind og samtidig fylder mindre.
911’eren kan derimod fås som en hardtop coupé, en stilfuld Targa eller en standard cabriolet. Der findes også en Speedster 911 i begrænset oplag, som ikke ligefrem er almindelig eller let at få fat i i disse dage.
Er Mercedes SL mere pålidelig end Porsche 911?
Mercedes SL er endnu ikke kommet på vejene, hvilket betyder, at vi ikke kan vurdere korrekt, hvor pålidelig den vil være. Men i betragtning af, at 911 er en af, hvis ikke den mest pålidelige sportsvogn, der findes, er der gode chancer for, at SL ikke kommer til at kunne matche det.
Vi bliver nødt til at vente og se, men at dømme ud fra de første rapporter skulle 911’eren stadig have en overlegen pålidelighed.
Er Mercedes SL mere komfortabel end 911’eren?
Mercedes SL er en fysisk større bil, hvilket betyder, at den føles mere betydelig på vejen. Dette gjorde det også muligt for Mercedes at øge det samlede indvendige rum i SL, hvilket gjorde den en smule mere rummelig end 911’eren.
Både SL og Mercedes tilbyder relativt ubrugelige bagsæder, men hvis du vælger komfortsæder, skulle SL være mere komfortabel end 911’eren. Uanset hvad, hvis du ønsker en komfortabel stor cruiser cabriolet, er du bedre stillet med en BMW 8-serie cabriolet eller en Bentley Continental GTC.