VW Keyless Entry-problemer

VW problemer

Moderne Volkswagen-modeller er udstyret med en lang række nyttige funktioner, hvoraf nogle er der for at underholde os, mens andre er der for at gøre vores liv nemmere og sikrere. Systemer til nøglefri adgang er blevet introduceret for et stykke tid siden og gør det muligt for dig at låse din bil op/låse den op uden at tage nøglen op af lommen.

Systemet genkender, at nøglen er i nærheden af bilen, og lader dig låse bilen op ved blot at røre ved dørhåndtaget. Der findes dog VW-nøglefri adgangsproblemer, og de kan endda ødelægge hele din oplevelse, hvis du ikke er i stand til at tage dig af dem i tide og utide. Det er derfor, du kom til denne artikel, hvor vi vil liste disse og hjælpe dig med at løse dem.

De mest almindelige VW keyless entry-problemer omfatter et dødt batteri i nøglehåndtaget, at nøglehåndtaget mister forbindelsen til køretøjet, at det nøglefri system er inkonsekvent, og problemer, hvor den nøglefri start fungerer, men ikke den nøglefri adgangsfunktion.

Det gode er, at de fleste af disse problemer er ret nemme og billige at løse, men i nogle tilfælde kan de kræve professionel hjælp og dyre udskiftninger af hardware.

Dødt batteri til nøglehåndtag

Alle biler, der er udstyret med nøglefri adgangsfunktion, leveres med en VW-nøglehåndtag, som rummer et par knapper til at låse op, låse, åbne bagagerummet og potentielt en fjernstart/alarmfunktion. Hvis batteriet i nøglehåndtaget dør, vil ingen af disse fungere, hvilket også betyder, at bilen ikke vil kunne genkende, at nøglen er i nærheden af køretøjet, og dermed vil bilens nøglefri adgangsfunktion blive deaktiveret.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***

For at løse dette skal du teste de hårdt trykkede knapper på nøglehåndtaget og se, om alle knapperne virker. Hvis ikke, skyldes det næsten med sikkerhed et dødt batteri, som skal udskiftes. Dette er også en almindelig årsag til, at din bil ikke vil starte. Batteriet koster typisk et par dollars og kan nemt udskiftes uden at skulle til forhandleren eller et servicecenter. Klik her, hvis du vil vide, hvordan du selv kan udskifte batteriet.

  Kommer der en VW Passat i 2023?

Nøglehåndtaget mister forbindelsen til bilen

Nogle gange kan nøglehåndtaget med mellemrum miste forbindelsen til bilen, hvilket betyder, at bilens nøglens nærhedssensorer fungerer dårligt. Som sådan vil bilen også tro, at den ikke er i nærheden af bilen, og vil ikke lade dig låse op eller låse den. Disse sker for det meste med mellemrum, hvis bilen ikke kan genkende nøglen konstant, er batteriet sandsynligvis dødt.

For at løse dette er det nødvendigt med en softwarereset af systemet, men i sjældne tilfælde skal en tekniker inspicere bilens elektriske systemer og måske endda udskifte en sensor eller to. Det gode er, at disse problemer er ret sjældne sammenlignet med de fleste af de andre problemer, der er nævnt i denne artikel.

Keyless-systemet er inkonsekvent

Dette problem opstår, når systemet giver dig mulighed for enten at låse eller låse bilen op via den nøglefri adgangsfunktion, men det giver dig ikke mulighed for at gøre begge dele. Systemet kan også nogle gange gøre det muligt for dig at låse op/låse bilen op med kun førerdøren eller kun passagerdøren.

Det er tilfældigvis relativt almindeligt med den nøglefrie adgangsfunktion i VW’en. For at løse dette skal du tage batteriet i nøglehåndtaget ud og lade det stå ude i ca. 5 minutter eller deromkring. Når du sætter det tilbage i nøglehåndtaget, skulle bilen genkende det, og alt skulle være i orden. Hvis ikke, skal du kontakte en VW-specialist/forhandler.

  Er Volkswagen Amarok en god bil?

Keyless Start virker, men Keyless Entry virker ikke

Nogle få ejere har også klaget over, at det nøglefri adgangssystem svigter, men uden at bilens nøglefri startfunktionalitet er hæmmet. Det betyder, at bilen sandsynligvis ikke er i stand til at genkende, at nøglen befinder sig i nærheden af bilen, men den er i stand til at genkende den, mens den befinder sig i bilen. For at afprøve dette kan du prøve at lade nøglehåndtaget være inde i bilen og afprøve bilens nøglefri startfunktion.

Hvis den ikke virker, kan det skyldes et svagt batteri. Hvis det ikke virker, skyldes det sandsynligvis et modulproblem. For at løse dette problem skal du enten foretage en softwarereset/opdatering eller i sjældne tilfælde udskifte det defekte modul helt og holdent.

FAQ-afsnit

Er nøglefri adgangsfunktioner i biler sikre?

Selv om nøglefri adgang helt sikkert er en virkelig nyttig funktion, der gør det muligt for dig aldrig at tage nøglen ud af lommen, når du låser og låser bilen op. Realiteten er imidlertid, at biler med disse funktioner er mere tilbøjelige til at blive stjålet, da der findes visse anordninger, der kan registrere og genkende det signal, der sendes fra bilen til nøglen (og omvendt) og gemme det.

Dette vil gøre det muligt for personer med disse anordninger at få adgang til bilen og nogle gange endda være i stand til at starte bilen. Producenterne prøver altid forskellige måder at forsøge at undgå disse detektorer på, men det er 100 % sikkert at sige, at en bil uden disse funktioner helt sikkert er mere sikker mod ulovlig adgang eller tyveri.

  4MATIC vs. 4MOTION - forskel, fordele og ulemper

Hvordan forhindrer man hacking af Keyless Entry?

Der er et par rigtig gode måder, hvordan du kan sikre dig, at det er betydeligt sværere at hacke din nøglehåndtag end med de fleste biler, hvilket meget vel kan være grunden til, at din bil ikke blev stjålet og en andens bil blev det. Den første ting du bør gøre er at investere i en signalblokker nøglespændepose, der er designet til at blokere indgående og udgående signaler fra nøglespænden.

Du kan også altid låse rattet, når du forlader bilen, omprogrammere dine nøgler, parkere defensivt, bruge en bilalarm og slå bilens nøglefri signal fra. Det er værd at nævne, at du ikke rigtig kan være 100 % sikker, men du er sikker på at være mere sikker end de fleste mennesker.

Kan jeg eftermontere nøglefri adgang?

Kort sagt, ja, men der er forskellige metoder og måder, hvordan man kan opnå dette. De mest elementære systemer vil sandsynligvis være de mindst pålidelige og vil være mest udsat for hacking. Mere avanceret OEM-eftermontering vil sandsynligvis kræve en masse kodning, nye ledninger, nye moduler og muligvis nye og/eller omprogrammerede nøgler.

Hvis du eftermonterer systemet på din bil, vil du sandsynligvis bruge mange penge, og det er ikke 100 % sikkert, at du vil kunne øge din bils gensalgsværdi, hvis systemet ikke er 100 % OEM og ikke kan skelnes fra den ægte vare.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z