For et par år siden blev adaptiv fartpilot kun betragtet som en gimmick, da den ikke var avanceret nok til at give mening. Selvfølgelig er enhver form for fartpilot værd at bruge i visse tilfælde, f.eks. ved motorvejskørsel uden trafik, men i virkelige scenarier og miljøer er der altid en tendens til at være lidt uforudsigelige, hvilket ikke er noget, du ønsker, når du bruger autonome kørefunktioner.
VW er ikke et mærke, der er kendt for autonom kørsel i sig selv, men VW tilbyder nu ret avancerede adaptive fartpilot-systemer, der kan tage toppen af hverdagens pendlerkørsel. Hvorom alting er, så er der nogle bemærkelsesværdige VW adaptive fartpilotproblemer, som vi vil nævne i denne artikel. Det skulle være til gavn for dig, hvis du støder på nogle af disse.
Det første og sandsynligvis mest almindelige problem er, når den adaptive fartpilot nægter overhovedet at fungere. Andre problemer omfatter, at systemet aktiverer bremserne af sig selv uden nogen specifik grund, hvilket ikke kun er ubehageligt, men også kan være yderst farligt.
For det tredje skal vi tale om, at systemet pludselig kobler fra og ofte nægter at tænde. Sidst, men ikke mindst, bør vi også nævne tilfælde, hvor systemet accelererer og ikke synes at kunne holde en konstant bestemt hastighed.
Adaptiv fartpilot ikke tilgængelig
Det mest almindelige problem, som de fleste VW-ejere står over for med ACC-systemer, er, når de nægter at aktivere sig overhovedet. Disse problemer er typisk forbundet med en specifik ACC-advarselslampe, der dukker op på instrumentbrættet og ikke lader dig aktivere systemet. Det første, du skal kontrollere, er selve ACC-radaren, da den er kendt for ikke at reagere, hvis den er dækket af en masse snavs. Hvis du kører gennem kraftig sne eller regn, vil radaren heller ikke kunne fungere.
Sørg også for at rydde området foran radaren, da eventuelle forhindringer som f.eks. nummerplader eller karrosseridele vil føre til, at systemet nægter at aktivere sig. En sprunget sikring kan også forårsage dette problem, og det samme kan en beskadiget sensor. Hvis det ikke lykkedes dig at løse problemet, kan du prøve at parkere bilen i 15 minutter og prøve igen. Hvis intet af dette hjælper, skal du kontakte en VW-tekniker.
Adaptiv fartpilot bremser af sig selv
Der har været en del rapporter fra stressede bilister om, at nogle VW-modeller kan udvise utilsigtet opbremsning, mens ACC-systemet er aktiveret. Dette er nok det farligste problem, du kan opleve med ACC-systemet, da det er uforudsigeligt og kan være fatalt ved motorvejshastigheder. Desværre synes der ikke at være nogen klar forklaring på, hvad der forårsager disse problemer, bortset fra at nogle ynder at kalde dem front assist-defekter.
VW blev endda ramt af adskillige retssager vedrørende dette problem, men der kom aldrig noget konkret ud af dem. Nogle sagde, at disse problemer kan løses proaktivt ved altid at opdatere systemerne og servicere bilen regelmæssigt, men virkeligheden er, at disse systemer nogle gange kan misfortolke omgivelserne som fjendtlige og bremse, selv om det er helt unødvendigt.
Adaptiv fartpilot slår fra
Dette problem (som mange andre) er ikke specifikt knyttet til VW’er, da det er et iboende problem med de fleste ACC-systemer. Problemet her er, at systemet pludselig slukker og overlader det til dig at tage fuld kontrol over køretøjet. I nogle situationer kan dette være lidt af et problem, især hvis du kører relativt hurtigt på en forholdsvis trafikeret vej.
Det siges, at dette problem typisk skyldes en ekstern faktor, der enten forvirrer eller med voldsom kraft slår systemet fra. Kraftig sidevind ved høje hastigheder kan svinge bilen og derved frakoble systemet, så du ikke kan tænde det. Tab af vejgreb og kørsel over vandpytter kan også forårsage dette problem.
Den adaptive fartpilot kan ikke holde en bestemt hastighed
Den første årsag er, at systemet nægter at lade dig aktivere en særlig høj hastighed, hvis trafikken er for tæt trafikeret. For det andet kan bremsekontakten være defekt, hvilket vil narre systemet til at tro, at du har bremset. Sørg også for at kontrollere køretøjets hastighedssensor, som har til opgave at kommunikere med ECU’en om den hastighed, bilen kører.
Et ødelagt eller løst fartpilotkabel kan forårsage samme problem, hvorfor disse også bør kontrolleres.
FAQ-afsnit
Er adaptiv fartpilot sikker?
I det væsentlige er de fleste ACC-systemer helt sikre og pålidelige nok til at blive brugt i det daglige, men misbrug af disse systemer kan gøre dem ekstremt farlige. Tanken bag ACC-systemet er ikke at erstatte din opmærksomhed og din wokeness, men snarere blot at komplimentere din kørsel og gøre din oplevelse en lille smule mere behagelig.
Du skal altid være meget opmærksom på vejen foran dig og altid overholde hastighedsgrænserne, uanset om du bruger et ACC-system eller ej. Hvis du befinder dig på en velkendt vej, og trafikstrømmen er konstant nok, er der ingen grund til ikke at aktivere din adaptive fartpilot, da det netop er det, den er designet til at gøre.
Er alle adaptive fartpilotsystemer ens?
Der er stor variation med moderne ACC-systemer, nogle er rudimentære og tilbyder dig kun grundlæggende funktioner som f.eks. at indstille en bestemt afstand til bilen foran og opretholde en ønsket hastighed.
Andre er langt mere avancerede, da de kan sætte farten op, bremse op eller endda standse helt og køre af, hvis du ønsker det. Nogle er i stand til at tage kontrol over dine styringsinput og centrere bilen inden for vognbanen, mens de mest avancerede systemer endda kan foretage vognbaneskift og næsten ikke kan skelnes fra autonome køresystemer.
Er alle VW-modeller udstyret med adaptiv fartpilot?
Alle VW-modeller kan i dag fås med adaptiv fartpilotfunktionalitet, men ikke alle modeller tilbyder ACC som standard. Højere modeller tilbyder typisk disse systemer fra fabrikken, mens mere prisvenlige modeller har dem som en del af ekstraudstyrspakker.