VW Crafter Problemer & fejl

Volkswagen Crafter

Volkswagen Crafter er en tre til fem tons stor erhvervskassevogn, der blev introduceret for første gang i modelåret 2006 og siden da har været i kontinuerlig produktion. Den 2. generation af VW Crafter kom ud i 2017. Crafter varevognen er baseret på VW MNB Modular Light Commercial Vehicle-platformen, som også deles med MAN TGE.

I denne artikel vil vi gennemgå alle VW Crafter-problemer, som både omfatter årsagerne til disse problemer og deres respektive løsninger. Vi vil også nævne bemærkelsesværdige tilbagekaldelser for at give dig en bred forståelse af, hvad du kan forvente, når du køber en af disse.

De mest almindelige VW Crafter-problemer omfatter injektorproblemer, som kan medføre, at motoren svigter for tidligt. 2,5L TDI-dieselmotoren er sandsynligvis den mest populære motor blandt Crafter-ejere, men denne motor er også kendt for at lide af problemer med turboladeren, som lettest kan bemærkes på grund af fløjtende lyde fra motorrumsområdet.

DPF (Diesel Particulate Filter) er også en bemærkelsesværdig omtale, da mange VW-dieselmotorer oplever problemer med disse filtre, hvoraf nogle kan være meget dyre at reparere. Endelig skal vi også nævne problemer med baghjulsaffjedringen, mere specifikt bagakslen.

Injektorproblemer

Hvis du fornemmer, at din Crafter udviser tab af effekt, eller hvis den nægter at starte, er der stor sandsynlighed for, at det er dine injektorer, der er årsagen. De kan også føre til rykagtige, inkonsekvente accelerationer og potentielt en mærkbar brændstoflugt i og omkring bilen. Alle fire injektorer kan være et problem, og derfor bør du inspicere disse, hvis du er på markedet for en brugt Crafter.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***
  Alt om Volkswagen ID. 4 Pro 4MOTION

Det siges, at disse skulle kunne holde mellem 50.000 og 100.000 miles. Men hvis brændstoffiltrene bliver tilstoppede, er det kendt, at disse svigter endnu tidligere, hvilket betyder, at du kan blive konfronteret med disse problemer flere gange i løbet af varevognens levetid. Det er meget tilrådeligt at udskifte alle fire injektorer på samme tid, når disse problemer opstår.

2.5L TDI-motorproblemer

2,5L V6 TDI-motoren er sandsynligvis den bedste og mest populære motor i Crafteren, men den kan også lide af et par bemærkelsesværdige problemer. For det første er turboladeren kendt for at blæse på disse, hvilket lettest kan ses ved at varevognen udsender fløjtende lyde, især under acceleration. EGR’en kan også fejle, mens flowmeteret kan følge trop.

Alt i alt bør du passe ordentligt på denne motor, hvis du ønsker, at den skal holde længe. Heldigvis har de, der vedligeholder denne motor godt nok, tendens til at stole på den i hundredtusindvis af kilometer. VW har designet denne motor til at kunne modstå vedvarende stress og misbrug, hvilket gør den så god til erhvervsmæssig brug.

DPF-problemer (dieselpartikelfilter)

DPF (Diesel Particulate Filter) har til opgave at fjerne alle de skadelige partikler, inden de forlader udstødningen, hvilket så fører til et mindre CO2-fodaftryk. Dette er vigtigt for dieselmotorer, da den nuværende æra med strenge emissionsbestemmelser kræver, at bilproducenterne gør deres dieselmotorer så rene som muligt.

Problemet med Crafters TDI-motorpalet er imidlertid, at disse ikke har tid nok til at varme ordentligt op, hvilket betyder, at de ikke kan brænde alle de farlige partikler af, hvis de ikke køres i længere tid. Dette kan føre til tilstopning, hvilket vil kræve, at du enten skal rense DPF’en (hvis muligt) eller udskifte den med en ny, hvilket ikke er overkommeligt.

  Volkswagen Up - Almindelige problemer & fejl

Problemer med det bageste affjedringssystem

Crafterens affjedringssystem skal kunne bære en enorm vægt i årevis uden at svigte, hvilket faktisk er en vanskelig opgave. Som sådan har bagakslerne en tendens til at svigte oftest, hvilket også var grunden til, at VW tilbagekaldte Crafteren tilbage i 2014. Varebiler, der er udstyret med luftaffjedring, er endnu mere problematiske, da luftaffjedringssystemet kan få varebilen til at hænge til den ene eller den anden side.

Et andet affjedringsrelateret problem med VW Crafter er et problem, hvor 2016-2018 Crafter er tilbøjelig til at få kardanakslen til at brække af varevognen og dermed forårsage en ulykke. Dette førte også til en tilbagekaldelse tilbage i 2018, hvor VW tog sig af dette problem for det meste.

FAQ-afsnit

Er Volkswagen Crafter pålidelig?

Volkswagen Crafter nyder et ret konsekvent ry for at være pålidelig og langtidsholdbar, hvilket er en del af grunden til, at disse er så populære på 2. håndmarkedet. Da de fleste af disse bliver brugt til kommercielle flådeformål, har de en tendens til at blive vedligeholdt når det er nødvendigt, hvilket gør dem i stand til at holde år efter år uden større eftersyn.

Der er dog også en anstændig mængde af disse, der ikke er blevet vedligeholdt, hvilket i sidste ende førte til, at de svigtede for tidligt. Som sådan, hvis du er på markedet for en af disse, skal du sørge for at foretage en inspektion før købet.

  Aiways vs. VW - hvad er bedst?

Hvilke varevogne kan konkurrere med VW Crafter?

VW Crafter er ikke den eneste varevogn i dette segment, hvilket betyder, at den er rivaliseret af den lidt dyrere Mercedes Benz Sprinter og den lidt billigere Ford Transit. Alle tre er enormt populære og vil sandsynligvis forblive det i lang tid fremover.

Den 1. generation af Crafter og Sprinter deler en rimelig mængde dele med hinanden, hvilket betyder, at de ligner hinanden bemærkelsesværdigt meget. Vi skal også nævne Fiat Ducato og Renault Master som de to andre VW Crafter-rivaler.

Er VW Crafter en elektrisk varevogn?

Til modelåret 2017 kom VW ud med e-Crafter, som er en af de allerførste elektriske varevogne i dette segment. e-Crafter bruger et ret lille 43 kWh-batteri, som er nok til at give dig mellem 100 og 130 miles rækkevidde. Lastrummet er angivet til 11,3 kubikmeter, den huser en enkelt elmotor med 136hk og 214lb-ft drejningsmoment.

VW vil sandsynligvis snart opdatere e-Crafteren med et større batteri, sandsynligvis det, du kan få med den helt nye VW .ID Buzz.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z