Når det drejer sig om VW’s 4-cylindrede benzinmotorer, er den 4-cylindrede 1,8 liter motor med direkte indsprøjtning kongen. Denne motor kom først ud i 2007, men den blev senere efterfulgt af 2. generation 1.8L TSI, der kom ud i 2008, mens 3. generation 1.8 TSI kom ud i 2011. Disse senere iterationer var primært fokuseret på at løse problemer, men de kom også med værdige opgraderinger af effekt og effektivitet.
Denne motor yder mellem 120 hk og 180 hk og et drejningsmoment på 170 og 240 lb-pund. Den anvendes almindeligvis i VW-, Audi-, Seat- og Skoda-modeller. I denne artikel vil vi opregne alle de almindelige VW 1.8 TSI-motorproblemer og fortælle dig, hvad du skal holde øje med, når du er på markedet for en af disse.
Til at starte med omfatter disse problemer problemer med olieudtømning, som sandsynligvis er den største klage med de to første generationer. Vandpumpen er tilbøjelig til at gå i stykker, især med EA888-motorfamilien. Tændingsspoler er lidt af et standardproblem på forskellige VW-motorer, mens overophedning/termostatproblemer også er relativt almindelige.
Sidst, men ikke mindst, skal vi nævne timingproblemer, som ikke er så almindelige som tidligere, men som er så farlige, at de også skal nævnes. Alt i alt, hvis du vil have sådan en, skal du sørge for at foretage en inspektion før købet og undersøge motoren grundigt.
Problemer med olieudtømning
1,8L TSI’en har haft en meget hård tid med problemer med olieudtømning, især 1,8L-enheden, som vel nok er den værste af dem alle. At gå igennem enorme mængder olie er et dobbelt problem. For det første vil det øge dine vedligeholdelsesomkostninger, men det værre problem er, at de, der ikke er opmærksomme på dette, let kan blive konfronteret med enorme motorproblemer.
Stempelringene er de skyldige i dette problem og skal udskiftes, når det er nødvendigt. Hvis du bemærker, at der kommer store mængder blå røg ud af udstødningen, skyldes det sandsynligvis en defekt stempelring. En god idé ville være at gå med GEN 1 1.8L TSI-stempler, da disse har tendens til at være lidt mere holdbare i denne henseende.
Svigt i vandpumpen
1,8L TSI-motoren benytter sig af et kompressorhjul af plast, hvilket er hovedårsagen til, at vandpumpen kan gå i stykker næsten hver 20.000 miles eller deromkring. Da de fleste af disse motorer bliver skubbet mod 200.000 miles, betyder det, at du potentielt kan være nødt til at udskifte vandpumpen helt op til 10 gange.
Symptomerne på disse problemer er bl.a. høje motorbrøl, høj motortemperatur, en kontrollampe for motoren og potentielt lækage af kølevæske. Den eneste måde at løse dette problem på er at udskifte vandpumpen, men nogle har sagt, at du også kan udskifte kompressorhjulet af plastik med et mere præcist hjul, hvilket skulle aflaste vandpumpen.
Problemer med tændingsspolen
Tændingsspoler bruges til at konvertere energi fra batteriet til tændrørene, som derefter kickstarter forbrændingsprocessen. Men hvis du opdager, at din 1.8 TSI ikke vil starte, eller hvis den begynder at have fejltænding, kan det meget vel skyldes problemer med tændspolen. Det gode er, at disse ikke’ fejler alt for ofte, men når de gør det, bør du udskifte dem alle på én gang.
Nogle gange kan det være lidt svært at finde ud af, om problemerne stammer fra tændrørene eller tændspolerne, og derfor mener mange VW-specialister, at det er bedst at udskifte alle tændrørene, når du udskifter alle tændspoler. Du kan ofte få øje på disse problemer med modeller som VW UP eller VW Tiguan.
Termostatproblemer
Termostathuset på 1.8 TSI’en er kendt for at udvikle utætheder, som nogle gange kan kaste al din kølevæske ud, hvilket vil gøre din motor ekstremt sårbar over for overophedning. Hvis du bemærker, at din motortemperatur overstiger den optimale grænse, skal du sørge for at inspicere vandpumpen og termostathuset, da disse to er kendt for at fejle.
Det siges, at du også skal trykprøve hele kølesystemet for at lokalisere lækagen og derefter reparere den, hvor det er muligt.
Timing-problemer
Udstrakte timingkæder/remme er også et relativt almindeligt problem med VW-motorer, især ældre motorer. Hvorom alting er, er nyere motorer også udsat for timingproblemer, som kan løses proaktivt. Hvis du undlader at løse disse tidligt, vil de sandsynligvis forårsage massive motorskader.
Disse problemer har tendens til at opstå hver 80.000 miles eller deromkring, hvor du kan støde på en kontrollampe for motoren, kæden hopper over, rasler eller endda små metalskår i olien. Sørg for at udskifte spændingsenheden og kæden med det samme for at minimere skaden.
FAQ-afsnit
Er VW 1.8 TSI en god motor?
På trods af dens mindre gode ry mener de fleste ejere, at 1,8L TSI’en er en rigtig god motor, da den giver nok kraft, men stadig er forholdsvis effektiv og nem at leve med. Den 2. generation af 1,8L TSI’en er langt den dårligste, mens den 3. generation er langt den bedste.
Alt i alt kan vi konkludere, at 1,8L motoren kan være en fantastisk motor, hvis den vedligeholdes korrekt og ikke misbruges i løbet af sin levetid.
Er VW 1.8L TSI-motoren stadig i produktion?
Den 3. generation af 1.8L TSI-motoren er stadig i produktion, den 2. generation blev udgået i 2011, mens den første generation blev udgået engang i 2008/2009. 1.8L TSI-motoren vil sandsynligvis fortsætte sin levetid i de næste par år, hvor den vil blive erstattet af hybrid-iteringer.
Det er ikke klart, om 1,8L’eren nogensinde vil få hybridbehandling, da VW tilbyder den med den sammenligneligt mindre 1,4L Hybrid og 1,5L Hybrid- og Mild Hybrid-modellerne.
Er VW 1.8L TSI en stærk motor?
Med op til 180 hk er 1.8L TSI’en mere end god nok til de fleste pendleranvendelser, men den er ikke helt på højde med sin storebror, 2.0L TSI’en, som er en meget kraftigere motor. 1.8’eren er ikke lavet til racerkørsel eller performancekørsel, hvilket betyder, at den ikke generelt betragtes som en stærk motor, men nogle har tunet den op til 300 hk, uden at motoren faldt fra hinanden.