VW 1.5 TSI Motorproblemer

VW problemer

VW 1.5TSI-motoren er en del af VW EA211-motorerne, som først blev lanceret i 2011. 1,5L TSI EVO kom ud i 2016 og bruges stadig i mange VW-produkter. En 4-cylindret motor med direkte indsprøjtning og turbolader, der kan yde mellem 128 hk og 150 hk og et drejningsmoment på 147lb-ft – 184lb-ft.

I denne artikel vil vi gennemgå alle de almindelige VW 1.5 TSI-motorproblemer og fortælle dig, hvordan du kan gribe løsningen af disse an. Vi vil først nævne problemerne med timing-systemet, som ikke er så alvorlige som de var med EA111-motorserien, men de er stadig forbundet med EA211-generationen.

Andre problemer omfatter et overdrevent olieforbrug, så meget at bilen nemt kan have brug for op til en liter olie hver 1.000 miles eller deromkring. Mange VW-motorer, herunder denne motor, er også tilbøjelige til at have brug for meget tid, før de når deres optimale temperatur, hvilket kan give alvorlige problemer, hvis man ikke er opmærksom på det.

Endelig skal vi også nævne problemer med ventilstyringen, som er både komplekse og til tider svære at forstå. Hvis du ønsker, at din 1,5 TSI skal holde så længe som muligt, skal du sørge for at vedligeholde den så godt som muligt. Hvis du køber denne motor brugt, skal du foretage en inspektion før købet for at få fuldt kendskab til motorens tilstand.

Problemer med timing

Til at starte med vil vi først nævne timingproblemer, som ikke nødvendigvis er så almindelige på de nyere EA211-æra motorer, men som er så alvorlige, at de stadig skal nævnes. Det betyder, at kun få af disse motorer sandsynligvis vil blive ramt af disse problemer. Hvis du samtidig er opmærksom på disse og kan handle proaktivt, kan du måske undgå dette problem.

  BMW VS Volkswagen pålidelighed - hvad er bedre?

Kæden forbinder knastakslen med motoren, hvilket betyder, at den regulerer motorens timing. Hvis spændet, som holder kæden på plads, begynder at blive slidt, vil kæden begynde at rasle mere og mere, indtil den potentielt går i stykker og ødelægger motoren fuldstændigt. Hvis du hører motoren rasle ved tomgang, skal du sørge for at inspicere disse med det samme.

Overdrevent olieforbrug

Et andet relativt almindeligt problem med forskellige VAG-motorer er et overdrevent olieforbrug. Disse skyldes for det meste manglende præcision eller utætheder, der finder sted på din turbolader, stempelringe og ventilstyringer. De to første kan relativt let spottes, hvis din bil begynder at udsende blå røg, især ved kraftigere acceleration.

Problemer med ventilguiderne er typisk forbundet med overdreven brændstoflugt omkring bilen, mens den er tunet. Hvis alle disse ting er i orden, men motoren stadig drikker alt for meget olie, er det eneste, du faktisk kan gøre for at løse problemet, at forkorte dine oliepåfyldningsskemaer.

Motoren har brug for alt for lang tid til at varme op

Alle motorer er designet til at fungere optimalt inden for et bestemt temperaturområde, hvilket betyder, at når disse temperaturer er nået, vil motoren være på sit mest effektive niveau med de laveste chancer for at udvise fremskyndet slitage. 1,5 TSI’en er dog noget berygtet for at tage alt for lang tid om at varme op, hvilket kan give yderligere problemer på lang sigt.

  Er Volkswagen Polo en god bil?

Dette skyldes desværre den måde, som motoren er konstrueret på. Slagvolumenet er så lille, at der ikke bliver skabt for meget varme, mens motoren kører. Forståeligt nok kan dette problem simpelthen ikke undgås, og derfor bør du vente, til din motor varmer ordentligt op, før du kan presse den i nogen grad.

Problemer med ventiltiming (AVT-fejl)

AVT-systemet er designet til at styre bilens ventiltiming, hvilket bidrager til bedre effektivitet og presser effekten op. Men da systemet er så komplekst i sin natur, kan de motorer, der styrer kamskivehjulets timingintervaller, blive ujævne eller uregelmæssige og dermed skabe flere problemer i stedet for at løse dem. Dette system styres direkte af bilens ECU, hvilket betyder, at ECU-problemer også kan forårsage AVT-problemer.

Det siges, at dårlig oliekvalitet sandsynligvis er det, der forårsager dette problem i de fleste motorer, så sørg for altid at bruge den rigtige olie. Disse kan medføre, at bilen ikke sparker i gang eller endda uregelmæssig tomgang. Når systemet begynder at være mere og mere uregelmæssigt, kan det også forårsage problemer med tændingssystemet, ECU’en og potentielt bilens brændstofsystem.

FAQ-afsnit

Er VW 1.5 TSI en god motor?

Den første iteration af 1,5L TSI’en var en anstændig motor, da den kom frem, og der er ingen grund til at tro, at den er anderledes i dag. Hvis den bliver ordentligt vedligeholdt, vil den kunne holde lige så længe som bilen, hvilket er mere end godt nok. 1,5L EVO er den forbedrede version, som giver mere kraft, bedre effektivitet og et langt bedre CO2-fodaftryk.

  Volkswagen Passat - Almindelige problemer & fejl

Mange mener, at denne motor er grundstammen i den masseproducerede VW-benzinmotorpalet, hvilket slet ikke er nogen overraskelse, da det er en effektiv, stærk og sofistikeret motor.

Hvilken olie bruger VW 1.5 TSI-motoren?

Ifølge VW’s anbefaling bør 1.5 TSI’en kun bruge fuldsyntetisk 5W-30-olie. Du bør også skaffe disse fra velrenommerede VW-partnere som Shell, Castrol eller endda OEM VW-olie. Hvis du er på markedet for en brugt VW med en 1,5 TSI-motor, skal du sørge for at kontrollere, om servicehistorikken viser korrekt olieforbrug.

Hvis ikke, kan du sandsynligvis prutte om prisen, da dette potentielt kan blive et problem senere hen. Hvis det virkelig er tilfældet, bør motoren inspiceres fuldstændigt.

Har VW løst problemerne med 1,5L TSI-motoren i 2023?

I mange onlinefora står der, at de fleste af disse problemer enten er blevet løst eller aldrig vil blive løst af VW. Motoren, der har brug for meget tid til at varme op, er noget, som du skal være meget opmærksom på i løbet af bilens levetid, mens olieforbrugsproblemer kan løses proaktivt med eksemplarer med lavere kilometertal.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z