Alt om den helt elektriske Volkswagen ID. Xtreme off-road

Volkswagen ID. Xtreme off-road

For entusiaster er biler meget mere end blot maskiner, der kører fra punkt A til punkt B, og Volkswagen ID. Xtreme er det perfekte eksempel på det. Dette koncept er netop blevet afsløret, og det viser, hvor modulær og kompetent den nuværende VW MEB-platform er. VW præsenterede ID. Xtreme for at se, hvordan offentligheden ville reagere på den, så de måske endda kan gøre den til en serieproduceret bil.

Det er ikke første gang, at VW beslutter sig for at lave en bil bare for at vise, hvad de kan gøre. VW ID. R-racerbilen blev vist frem for et par år siden, og den er stadig den mest kraftfulde og mest kapable VW nogensinde. VW ID. Xtreme er baseret på ID. 4 GTX-familiebilen, men den kommer med mere kraft og visse særlige detaljer, der gør den terrængående.

Det betyder, at VW ID. Xtreme i bund og grund er en VW ID. 4 GTX nedenunder, og derfor kan den blive en serieproduceret bil, hvis der er interesse nok derude. Den ID. Xtreme kommer med højere frihøjde, opstrammede dæk, opstrammet affjedring med bredere hjulkasser, en bullbar, en mere hårdfør undervogn og en kæmpe LED-lysbjælke på toppen.

Alt i alt er VW ID. Xtreme en rigtig fed offroad-kreation, og forhåbentlig får vi den at se kørt i en eller anden form. Selv hvis det aldrig kommer til at ske, vil VW helt sikkert drage fordel af alle de erfaringer, der kom med VW ID. Xtreme-projektet i andre mindre ekstreme biler.

VW ID. Xtreme – Drivlinjen

Volkswagen ID. Xtreme får et 82 kWh-batteri koblet til to elmotorer, en på forakslen og en på bagakslen. Den samlede effekt af VW ID. Xtreme er på 382 hk, hvilket er hele 82 hk mere end standard ID. 4 GTX. Som sådan er VW ID. Xtreme den mest kraftfulde bil i ID. serien, bortset fra den førnævnte ID. R racerbil.

  Er Porsche Cayenne det samme som VW Touareg?

Kraften bliver sendt til alle fire hjul, og ID. Xtreme understøtter også en maksimal 175kW DC hurtigopladningshastighed, hvilket gør det muligt for ID. Xtreme til at lade op fra 20 % til 80 % på blot 30 minutter. Hvis du tilslutter den til en normal stikkontakt i hjemmet, kan du oplade den på ca. 8-9 timer.

VW har ikke oplyst nogen oplysninger om den maksimale rækkevidde, du kan få fra VW ID. Xtreme, men i betragtning af den øgede effekt burde Xtreme kunne klare lidt mindre end den rækkevidde på 245 miles, som du får med standard ID. 4 GTX.

VW ID. Xtreme – Design og kørsel

De mest bemærkelsesværdige ændringer mellem den almindelige ID.4 GTX og ID. Xtreme er i designafdelingen, da ID. Xtreme bruger specielle 3D-printede dele, som udvider hjulkasserne og gør bilens holdning meget mere seriøs. En bullbar ved den forreste kofanger fortæller dig straks, at dette er en offroad-bil, for slet ikke at tale om den nye LED-bar monteret på taget i fuld bredde.

ID. Xtreme er også malet i en særlig halvdigital camo-farve, som får bilen til at se endnu mere målrettet ud. Et par hjul til brug i forbindelse med brug, en forstærket affjedring og undervogn samt en helt anderledes forreste kofanger gør ID. Xtreme ligner et helt andet bæst i forhold til den almindelige ID. 4 GTX.

VW ID. Xtreme – Pålidelighed og almindelige problemer

VW ID. Xtreme er ikke en serieproduceret bil, hvilket betyder, at vi ikke rigtig kan tale om pålidelighed. Men da denne bil er baseret på ID.4, kan vi sige, at den burde kunne stå tidens prøve, men med visse problemer, der er værd at tale om.

  Volkswagen E-Golf - Almindelige problemer & fejl

Til at starte med har hele ID.-familien tendens til at lide af bremserelaterede problemer, især ID. 4. Elektriske problemer er også ret almindelige i hele serien, og det samme gælder problemer med sikkerhedsseler og nogle gange endda med forlygterne. Da ID. Xtreme deler de fleste af disse dele med den almindelige ID.4, kan vi forvente, at disse potentielt vil være et problem.

VW ID. Xtreme – Værdi og funktionalitet

VW ID. Xtreme er ikke en bil, du kan købe, da den ikke engang er lovlig på vejene i øjeblikket. Det er blot en konceptbil, der er lavet for at vise, hvad VW kan gøre, hvis de skulle lave en seriøs off-roader. Det er ikke 100 % klart, om VW gør dette for måske at samle nok interesse omkring ID. Xtreme, så de kan sælge den engang hen ad vejen.

Den praktiske anvendelighed er stort set uændret i forhold til ID. 4, hvilket betyder masser af siddepladser både foran og bagpå og masser af plads i bilens lastrum.

FAQ sektion

Kan jeg købe Volkswagen ID. Xtreme?

Nej, det kan du ikke. Som tidligere nævnt er VW ID. Xtreme kun en konceptbil, og den vil ikke blive tilgængelig til salg i den nærmeste fremtid. Den er sandsynligvis blot en testbænk for fremtidige VW-projekter og et middel til at vise, hvad VW kan gøre i det stadig mere populære offroad-segment.

  Volkswagen T-Roc - Almindelige problemer & fejl

Dermed ikke sagt, at ID. Xtreme ikke vil blive tilgængelig til salg på et tidspunkt, fordi tilstrækkelig interesse fra køberne kunne motivere VW til at lave VW ID. Xtreme til en bil, som alle kan købe.

Er Volkswagen ID. Xtreme bedre end ID. 4 GTX?

Hvis man sammenligner ID. Xtreme til ID. GTX er som at sammenligne æbler med appelsiner. Disse to er ganske vist baseret på det samme chassis, men ID. Xtreme er designet til eventyr, off-roading og sjov, mens den almindelige ID. GTX er en vejbil.

Som sådan er ID. GTX er meget bedre, når det gælder rækkevidde, komfort og sikkerhed, mens ID. Xtreme er bedre, når det gælder offroad, anvendelighed og brugbarhed.

Hvorfor laver bilproducenter konceptbiler?

Ved første øjekast kan det måske virke mærkeligt, at så mange bilproducenter laver konceptbiler, som aldrig kommer til at se dagens lys og derfor kun er en udgift på virksomhedens budget. Men disse biler bliver bragt til live for at øge mærkets popularitet, bedre markedsføre eksisterende biler, introducere nye teknologier og potentielt endda blive tilgængelige til køb engang i fremtiden.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z