Citroën er en fremtrædende fransk bilproducent, der er kendt for at tilbyde skæve, byorienterede, futuristiske biler, der har til formål at tilfredsstille så mange kunder som muligt. På det seneste har Citroën gjort sig umage med at investere en hel masse penge i at elektrificere deres biler, hvilket betyder, at Citroën nu har et ret omfattende EV-udbud, og vi vil fortælle dig alt om de nye elektriske Citroëns.
Som optakt til listen vil vi tale om den nyeste og måske mest skæve Citroën af dem alle, nemlig den nye Citroën AMI, en 100 % elektrisk mikrobybil, der er designet til at være billig og perfekt til travle bycentre. Hvis du vil have noget lidt mere voksent, er den nye Citroën e-C4 elbil sandsynligvis den bedste moderne Citroën EV.
Hvis du er ude efter en 100 % elektrisk MPV, der er perfekt til familiebrug, er den nye e-Berlingo det oplagte valg, da den tilbyder den bedste blanding af sikkerhed, effektivitet og værdi i denne prisklasse. Endelig skal vi også tale om den større Citroën e-Spacetourer, som har til formål at tilfredsstille dem, der har brug for op til 9 sæder i en enkelt pakke.
Det ser ud til, at Citroën også vil komme med flere elbiler i de kommende år, en af de mere interessante er helt sikkert konceptet Citroën OLI. Citroën skulle også komme ud med C3 electric og C4 X EV i de kommende måneder.
Citroën AMI
Citroën AMI drives af et lille batteri på 5,5 kWh kombineret med en elmotor, der yder gigantiske 8 hk, og et permanent FWD-system. Det er nok til, at AMI kan nå en topfart på 28 mph/45 mph, hvilket er ret fantastisk. 0-60 mph er kun muligt, hvis man kaster den lille Citroën AMI ud over en klippe. Uanset hvad er det en sjov bybil, der koster næsten ingenting og er nok til bybrug.
Citroën e-C4
Citroën e-C4 er en del mere seriøs end AMI, hvilket betyder, at den kommer med et 136 hk 50kWh-batteri, som er standard i mange Citroën elmodeller lige nu. Det er nok til at drive e-C4’eren til en rækkevidde på omkring 218 miles i top, mens opladning fra 20 % til 80 % med en hurtig DC 100kW-oplader skulle tage omkring 23 minutter.
e-C4 får et permanent FWD-system og en enkelttrins automatgear med bakgear. Ud over drivlinjen er 3-C4 mere eller mindre den samme som den almindelige C4, hvilket betyder, at den er komfortabel, rummelig og sikker. Selvfølgelig vejer e-C4 en smule mere, og den har et lidt mindre bagagerum, men bortset fra det er alle C4-modellerne ens.
Citroën e-Berlingo
Hvis du har en stor familie, og du ønsker, at den skal være så sikker og komfortabel som muligt i en elektrisk bil fra Citroën, bør du overveje Citroën e-Berlingo. e-Berlingo fås i to varianter, en personbil med plads til op til syv personer eller en varevogn med op til 116 kubikfod bagagerum.
Begge versioner drives af det velkendte 50 kWh-batteri, som findes i e-C4, men e-Berlingo kan holde op til 174 miles og yde 136 hk. Det skyldes, at e-Berlingo er tungere og mindre aerodynamisk end e-C4 og derfor ikke kan matche rækkevidden i e-C4. Uanset hvad er e-Berlingo en virkelig konkurrencedygtig elektrisk varevogn/MPV, som formår at slå de fleste biler i sit segment.
Citroën e-Spacetourer
Den største 12-sæders Citroën EV er Citroën e-Spacetourer, som også kommer med Citroëns 50 kWh-batteri og 136 hk. I bedste fald kan e-Spacetourer køre op til 167 miles, mens de fleste mennesker vil få omkring 136 miles ud af en fuldt opladet e-Spacetourer, især hvis du ofte transporterer 12 personer på én gang.
Ud over drivlinjen er e-Spacetourer stort set den samme som den almindelige Spacetourer. Vi skal også tilføje, at du nu kan købe e-Spacetourer i sin største “XL”-form, som formår at tilbyde mere eller mindre samme rækkevidde som den almindelige e-Spacetourer.
FAQ-afsnit
Hvornår kommer Citroën e-C3 på markedet?
Citroën e-C3 er allerede blevet vist frem for offentligheden, men produktionsdebuten vil sandsynligvis ske i første eller andet kvartal af 2023, nogle forudser slutningen af april eller begyndelsen af marts. Det ser ud til, at e-C3 også kommer til at få 50kWh-batteriet med 136hk. Nogle kilder oplyser, at e-C3 kommer til at kunne køre omkring 220 miles på en fuld opladning.
Vi må vente og se, om Citroën vil udvide e-C3-serien med både mindre og større batteripakker for at kunne konkurrere med de fleste af Peugeots og Renaults elektriske rivaler.
Hvornår kommer Citroën OLI ud?
Den helt nye Citroën OLI er først blevet afsløret for offentligheden for få dage siden, men den kommer ikke til at gå i produktion lige foreløbig. Citroën OLI er foreløbig en konceptbil, og formålet med dens eksistens er at vise, hvad en højvolumen, utilitaristisk og temmelig prisvenlig Citroën CUV kan tilbyde.
OLI ligner en kompakt crossover, og den får også et 50 kWh-batteri, som skulle være nok til en rækkevidde på 250 miles, fordi OLI kun vejer omkring 2200 pund, hvilket er virkelig let for en elbil. Uanset hvad er OLI kun en konceptbil indtil videre, hvilket betyder, at vi ikke vil se den på gaderne i lang tid, hvis overhovedet nogensinde.
Hvornår kommer Citroën e-C4 X ud?
Citroën e-C4 X kommer i produktion i slutningen af 2022 og begyndelsen af 2023, hvilket betyder, at den også får det 50 kWh-batteri, som vi er kommet til at se fra alle de tidligere nævnte Citroën EV’er. Det betyder 136 hk og i bedste fald omkring 210 miles rækkevidde takket være dens aerodynamik og generelle effektivitet.
e-C4 X adskiller sig fra den almindelige C4, fordi den er lidt større, mere rummelig, mere anvendelig og uden tvivl den flottere bil. e-C4 X vil sandsynligvis også få selskab af e-C5 X i tide og utide, da C5 X er det nye flagskib Citroën.