Almindelige BMW N20 motorproblemer

Almindelige BMW N20 motorproblemer

BMW har flere enestående motorer på markedet, og BMW N20 er en af dem. Denne motor blev introduceret i 2011 som erstatning for N52- og N53-motorerne. På trods af at være pålidelig, kommer N20-motoren også med flere problemer. Hvad er de almindelige problemer med BMW N20-motoren?

Nogle af de almindelige BMW N20-motorproblemer er problemer med tandkæden, olielækage, problemer med kølesystemet, dårlige tændrør, hyppige olieskift, revnet pakning af oliefilterhuset og dårlig luftmåler. På trods af at BMW N20-motoren har flere problemer, er den pålidelig og yder fremragende.

BMW N20-motoren har 1,6-liters og 2,0-liters muligheder. Det er også en turboladet firecylindret DOHC-benzinmotor med variabel ventilløft og variabel ventilstyring. Denne motor erstattede den sekscylindrede seks-cylindrede N52/N53 med naturlig indsugning, fordi den driver tilsvarende modeller og dermed producerer samme hestekræfter som N52- og N53-motorerne.

N20-motoren har dog et bedre drejningsmoment ved lave omdrejninger og større effektivitet end N52/N53-motorerne. Desuden er den udstyret med en twin-scroll-turbolader, dobbelt-VANOS, Valvetronic, direkte indsprøjtning, automatisk stop-start og en elektrisk vandpumpe.

Hvad er de almindelige problemer med BMW N20-motoren?

Problemer med styretøjskæden

Det mest almindelige problem med BMW N20-motoren er timingkæden. Dette problem er almindeligt på næsten alle BMW’er. Ikke desto mindre er dette problem udbredt på BMW N20-motorer fremstillet mellem 2011 og 2015. Dette skyldes, at BMW har omdesignet dele af timingkæden på BMW N20-motorer fremstillet efter 2015; derfor er dette problem ikke almindeligt.

Tegn på en dårlig timingkæde på N20-motoren er overdreven slaphed, en høj hvinende lyd fra motoren og en masse ridser på kæden.

Olielækage

Et andet almindeligt problem, som BMW-brugere med N20-motor står over for, er olielækage. Dette sker, fordi ventildækslet og ventildæksletpakningen er fremstillet af henholdsvis plastik og gummi. Som følge heraf slides de hurtigt, hvilket gør, at olien begynder at løbe ud og forårsager forskellige problemer.

  Volkswagen Atlas - Problemer & Fejl

Ventildækslet og ventildæksletpakningen bør udskiftes hver 60.000 miles for at undgå olielækage og andre problemer.

Sprækket pakning til oliefilterhus

Ligesom ventildækslets pakning er oliefilterhusets pakning også lavet af gummi, som ikke holder længe. Når du har tilbagelagt over 60.000 miles, bør du holde øje med denne komponent, da den kan revne og forårsage flere problemer. Udskift oliefilterhusets pakning hver 60.000 miles.

Dårlige tændrør og tændingsspoler

Tændrør og tændingsspoler slides hurtigere. Så efter 50.000 miles bør du skifte tændrør og tændspoler for at sikre, at motoren kører problemfrit. Disse to dele er afgørende, da de antænder luft/brændstof-blandingen i cylinderen og dermed genererer strøm.

Hyppige olieskift

Når din BMW N20 har taget adskillige kilometer på, bør du holde øje med oliestanden, da en dårlig pakning af oliefilterhuset og en dårlig pakning af ventildækslet kan medføre, at motoren mister olie. Derfor kan du blive tvunget til at fylde olie på oftere end normalt. Skift olie hver 7.000 miles.

Dårlig luftstrømmemåler eller luftmassemåler

En anden almindelig ting, som ejere af BMW N20-motorer kan opleve, er et højt brændstofforbrug. Dette skyldes hovedsageligt en dårlig luftflowmåler eller masse-luftflow-sensor. Hvis luftmassemængdesensoren bliver dårlig eller defekt, kan motoren begynde at køre for rigeligt og føre til dårlig brændstoføkonomi. Udskift den dårlige luftmassestrømssensor.

FAQ

Er BMW N20-motoren pålidelig?

Det afhænger af det modelår, som du taler om. Det skyldes, at den tidligere BMW N20-motor, som blev bygget mellem 2011 og 2015, har en masse problemer. På den anden side har den sidstnævnte model, som blev bygget mellem 2015 og 2017, færre problemer. Så den sidstnævnte model er mere pålidelig end den ældre model.

  Hvilken bil har de færreste problemer?

Samlet set er BMW N20-motoren pålidelig, da den rangerer lidt over gennemsnittet i pålidelighed. Men som de fleste BMW-motorer er denne motor også dyr og besværlig at reparere.

Hvilke BMW-modeller leveres med BMW N20-motoren?

Flere BMW-modeller er udstyret med N20-motoren. Nogle af dem omfatter 2013 til 2016 E89 Z4 sDrive18i, 2011 til 2017 F25 X3 sDrive20i, 2014 til 2016 F32 420i, 2011 til 2016 F10 520i, 2013 til 2016 F10 520Li, 2011 til 2016 E89 Z4 sDrive28i, 2014 til 2016 F32 428i og meget mere.

Hvornår skal BMW N20 timingkæden udskiftes?

Afhængigt af hvor godt du vedligeholder din BMW-bil med en N20-motor, kan du begynde at opleve problemer med timingkæden efter at have tilbagelagt 50.000 miles. Men hvis du ikke vedligeholder din bil ordentligt, kan du begynde at få disse problemer allerede ved 40.000 miles. Du bør derfor kontrollere og udskifte timingkæden på N20-motoren hver 50.000 miles.

Efter hvor mange kilometer begynder BMW N20-motoren at få problemer?

Det afhænger af, hvor godt du passer på din BMW. Ikke desto mindre bør folk med BMW-biler, der er udstyret med N20-motorer, forvente at begynde at opleve mindre problemer efter at have tilbagelagt over 60.000 miles. Alvorlige problemer bør begynde efter at have tilbagelagt 100.000 miles.

Hvis du altid vedligeholder din bil godt, bør du opleve alvorlige problemer, og større reparationer kan foretages efter at have kørt over 150.000 km.

  BMW X6 VS Hellcat - hvilken er bedst?

Hvor meget koster en BMW-motorombygning?

Reparation af en motor er ganske billigere sammenlignet med ombygning af motoren. Men hvis problemerne er mange, er det bedre at ombygge motoren i stedet for at reparere blot nogle få problemer. Udgifterne til reparation af en BMW-motor kan koste mellem 3.000 og 5.000 dollars. Selvfølgelig varierer prisen alt efter motortypen.

Hvis du har til hensigt at genopbygge en BMW N20-motor, skal du dog af med omkring 4.500 dollars. N20-motoren er en af BMW’s dyreste motorer.

Resumé

Hvis du har til hensigt at købe en BMW med en N20-motor, er det afgørende at kende nogle af de problemer, som du sandsynligvis vil stå over for, før du investerer i den. BMW N20 er en pålidelig motor, der er bygget mellem 2011 og 2017. Den har dog nogle almindelige problemer, såsom problemer med timingkæden, olielækage, dårlige tændrør og problemer med kølesystemet.

Den gode nyhed er, at de fleste af disse problemer kan håndteres af en professionel BMW-mekaniker eller på et BMW-servicecenter. Alt i alt vil korrekt vedligeholdelse forlænge levetiden for BMW N20-motoren.

Bilproblemer, typiske fejl og svagheder.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z