Volkswagen Auto Group (VAG) er et af de største aktie- og anpartsselskaber inden for bilindustrien, da VAG-gruppen ejer mærker som Volkswagen, Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Skoda, Seat, Bugatti og Cupra. Med en så bred vifte af fantastiske bilmærker er VW virkelig et kraftcenter, når det gælder om at lave imponerende motorer.
1,4L TSI’en er nok ikke den, man kommer til at tænke på, når vi tænker på de bedste VW-motorer i moderne tid, men ingen kan benægte, at 1,4L TSI’en er grundstenen i moderne VW-motorer. Den yder mere end 140 hk i nogle iterationer og er også utrolig effektiv. 1,4 TSI’en debuterede tilbage i 2006 og er siden blevet brugt i mange VW-, Audi-, Skoda-, Cupra- og Seat-modeller.
Det er dog ikke alt, der er lyst med 1.4L TSI’en, da der er nogle problemer, der er værd at tale om. Nogle af VW 1.4 TSI motorproblemerne er alvorlige og kræver professionel hjælp. Disse omfatter overdrevent forbrug af olie, fejl på tændspoler, problemer med tandremmen, problemer med turboladeren og kulstofophobning.
Nogle af disse kan løses proaktivt ved rettidig og korrekt vedligeholdelse, men andre er meget mere stædige end det. Vi vil nu opregne disse enkeltvis og fortælle dig alt, hvad du behøver at vide om dem. Dette vil give dig en bred forståelse af, hvad du kan forvente med 1,4L TSI’en.
Overdrevent forbrug af olie
Overdrevent olieforbrug er et ret stort problem med ældre VW-motorer, primært EA111-generationen, mens EA211-generationen er bedre, men ikke fri for problemer med olieforbrug. Det er her, at 1,4L TSI’en hører hjemme. Det siges, at 1,4L TSI’en kan forbruge mere end en liter olie hver 1.000 miles, hvilket betyder, at de, der ikke er nænsomme med deres olieskift, kan ende med defekte motorinteriører.
Desværre er den eneste måde, hvorpå man faktisk kan håndtere dette, at man blot popper olien op, når det er nødvendigt. Det betyder, at du bør forkorte dine olieskiftintervaller, især hvis du ejer en 1,4L TSI med et højere kilometertal.
Fejl på tændingsspolen
Mange turbomotorer er tilbøjelige til at få problemer med tændspoler og tændrør, og 1,4L TSI’en er ikke anderledes. Spolerne har til opgave at levere spænding fra batteriet, som igen antænder gnisten. Det er dette, der sætter forbrændingsprocessen i gang, hvilket betyder, at fejltændinger er de symptomer, du bør holde øje med.
Hvis en tændspole svigter, er det tilrådeligt at udskifte dem alle sammen, da det vil sikre, at dit næste parti holder en bedre del af 80.000 – 100.000 miles. Disse er også normalt understøttet af fejlkoder. Alt i alt er det ikke sandsynligt, at disse vil fejle flere gange i løbet af bilens levetid.
Problemer med tandremmen
Problemer med tandremmen er nogle af de værste problemer, du kan støde på, da de har for vane at ødelægge stemplerne. Spændingsremmene på disse er kendt for at miste spændingen og begynder derfor at slå rundt og kan let beskadige motorens indre dele. Heldigvis er problemet her ikke så almindeligt som det var med tidligere EA111-motorer, der brugte en kæde, men det er helt sikkert farligt.
De mest almindelige symptomer på problemer med tandremmen er dårlig ydelse, motorraslen i tomgang, en løs rem, rysten i motoren og muligvis metalsplinter i olien. For at løse dette problem skal du normalt udskifte både spændingsenheden og remmen.
Problemer med turboladere
De to mest almindelige problemer med turboladeren på 1.4 TSI’en er, at wastegate-turboladeren klistrer/rattler. Wastegaten er en komponent, der har til opgave at regulere motorens ladetryk. Den styrer turbinens hastighed, hvilket hjælper til optimal effektforøgelse og holder systemet på afstand, når det gælder overophedning.
Disse ventiler kan enten åbne eller lukke, og problemet her er, når de ikke åbner/lukker, når det er nødvendigt. Hvis din brændstofeffektivitet begynder at lide, eller hvis din motor begynder at flagre, er det bedst at inspicere ventilen og udskifte/reparere den.
Kulstofophobning
Kulstofophobning er et iboende problem med alle motorer med direkte indsprøjtning, hvilket betyder, at andre mærker som Ford f.eks. Der er forskellige ulemper og fordele ved motorer med direkte indsprøjtning, men det ser ud til, at de fleste bilproducenter i dag mener, at fordelene opvejer ulemperne.
Kulstofophobning sker, når kulstof aflejrer sig på motorens indre dele og kan i sidste ende belaste motoren så meget, at den kan gå i stykker. Heldigvis sker dette kun en eller to gange i løbet af motorens levetid. For at forebygge/løse dette problem skal du rense motorens indvendige dele med en proces, der kaldes valnøddeblæsning.
FAQ-afsnit
Er VW 1.4 TSI en god motor?
1,4L VW TSI er en af de mest populære motorer, som VW fremstiller, hvilket betyder, at et betydeligt antal af alle VWs modeller anvender netop denne motor. Den bliver tilbudt i et par trin af tuning afhængigt af dine præferencer for effekt og effektivitet. Alt i alt er denne motor også støjsvag og ret sofistikeret, hvilket betyder, at den er mere end rigeligt for de fleste mennesker.
Det er måske ikke en spændende motor, men det er designet, da VW tilbyder sin kraftigere 2,0L TSI, der findes i Golf GTI, Golf R og et par Audi Sport-modeller.
Hvor effektiv er VW 1.4 TSI-motoren?
1.4L TSI-motoren tilbydes i et par forskellige iterationer. Den mindst kraftfulde er den 85 hk-variant, som du kan finde i noget som en VW Polo. Denne motor er i stand til at give 38MPG US, mens den mere kraftfulde 125hk-variant er i stand til at give 35MPG.
VW Sirocco bruger en 1.4L 160hk motor, der kan give 25MPG, hvilket er et anstændigt tal. Hybridversioner af 1.4L-motoren, som den, der findes i Seat Leon 1.4TSI e-Hybrid, kan give omkring 168 MPG kombineret.
Vil VW indstille 1.4L TSI’en?
Det er uklart, om VW vil afvikle 1,4L TSI’en helt eller ej, men det er sikkert, at VW mest kigger mod elektrificering og hybridisering af hele sit sortiment. Det betyder, at 1.4L hybrid TSI-modellen med sikkerhed kommer til at holde meget længere, og at de kraftigere ikke-hybrid 1.4L TSI-modeller bliver de første på huggeblokken.