Volvo V70 er en eksklusiv premium stationcar, som Volvo fremstiller i tre forskellige generationer fra 1996 til 2016. V70 er en af de mest succesfulde Volvo-modeller til dato, fordi den er meget pålidelig og har stor værdi, især på brugtmarkedet.
Der er mange Volvo V70-modeller at vælge imellem, hvilket betyder, at reservedele også er let tilgængelige til alle modeller. V70 ser ud til løbende at tilbyde pålidelighedsresultater over gennemsnittet, især modellerne fra midten af 2000, som ofte ses med et par hundrede tusinde kilometer på kilometertælleren.
De mest almindelige Volvo V70-problemer er forbundet med gearkassen, fejltændinger, fejl på forhjulsophængets bøsninger, problemer med turboladeren og problemer med kølesystemet. Det gode er, at mange af disse problemer kan løses relativt hurtigt og uden alt for meget arbejde.
Hvis du er interesseret i at købe en brugt Volvo V70, skal du sørge for at gå efter post-facelift-modellerne af hver generation, da de som helhed har tendens til at være mere pålidelige. Alt i alt er V70 en pålidelig bil, men kun hvis du udfører al den nødvendige vedligeholdelse.
Volvo V70 – Problemer med gearkassen
V70 fås med enten en automatisk gearkasse eller en manuel gearkasse. Begge disse er kendt for at have problemer, især på ældre modeller. Hvis du fornemmer, at din V70 ikke er i stand til at sætte et gear problemfrit i gang, er der gode chancer for, at din gearkasse er i stykker. Dette er noget problematisk, da du aldrig er helt sikker på, hvad der er galt med gearkassen.
Du bør først forsøge at løse dette problem ved at skylle transmissionsvæsken. Hvis dette ikke løser problemet, skal du dykke dybere ned for at finde ud af, hvad der faktisk er galt med den. I værste fald er det nødvendigt at udskifte hele systemet, hvilket er dyrt og stressende.
Volvo V70 – Problemer med fejltænding
Mange Volvo V70-modeller er kendt for at opleve motorfejl på grund af nogle få forskellige årsager. Den vigtigste er forbundet med en for tidligt nedslidt kamrem. Sørg for at inspicere kambleten og udskift den om nødvendigt. Hvis du ikke gør det hurtigt nok, risikerer du at beskadige motoren meget mere, hvilket kan ende med en utrolig dyr reparationsregning.
En anden årsag til, at Volvo V70-modeller har tendens til fejltænding, skyldes defekte tændingsspoler. Hvis du fornemmer, at din V70 ikke er i stand til at gå i tomgang ved et konstant omdrejningstal, er der stor sandsynlighed for, at det er dine tændingsspoler, der er årsag til problemet. Du skal også udskifte disse hurtigt nok for ikke at beskadige motoren yderligere.
Volvo V70 – Problemer med bøsninger i forhjulsophænget
De forreste nederste styrarme er tilbøjelige til at svigte på nogle Volvo V70-modeller. Hvis du hører knirkende lyde fra det forreste hjulkasseområde, især når du kører over vejbølger, er det sandsynligvis dine bøsninger, der er årsagen. Dette er mest mærkbart under kørsel over fartbump, så sørg for at lytte til eventuelle knirkende lyde, hvis du tager en V70 til en prøvetur
Heldigvis er disse bøsninger forholdsvis nemme at udskifte, hvilket betyder, at du bør være tilbage på vejen på ingen tid. Disse problemer er ofte forbundet med, hvor tunge Volvo V70-motorerne er, hvilket betyder, at de nogle gange også kan slide motorophængene hurtigere end normalt.
Volvo V70 – Problemer med turboladere
Volvo V70 er også kendt for at udsende blålig røg fra udstødningen, hvilket typisk er forbundet med en urolig turbocharger. Hvis du også oplever manglende effekt, især højere oppe i omdrejningsområdet, er det sandsynligvis din turbolader, der er skyld i det.
Disse problemer er mest almindelige på tidligere V70-modeller, og de har en tendens til at koste ret mange penge at reparere. En helt ny turbolader er en heftig investering, hvilket betyder, at mange mennesker derude er mere villige til at investere i en brugt turbolader. Men hvis du ønsker, at din nye turbolader skal holde i længere tid, skal du vælge en helt ny.
Volvo V70 – Problemer med kølesystemet
Volvo V70-modeller har også tendens til at opleve overophedningsproblemer på grund af en lækage i kølevæskesystemet. Hvis du bemærker, at motortemperaturerne stiger hurtigt, skal du inspicere hele kølesystemet for at se, hvor lækagen er opstået. Nogle gange opstår en lækage på tanken, på slangerne eller en af pakningerne.
Dette skal behandles med det samme, for hvis du ikke gør det, kan din motor potentielt set endda bryde i brand.
FAQ-afsnit
Hvor længe kan en Volvo V70 holde?
Volvo V70 ser ud til at være en rimelig pålidelig bil generelt, hvilket betyder, at den burde kunne holde i lang tid. Internettet er fyldt med masser af stolte V70-ejere, der er mere end villige til at reklamere for deres V70-modeller, der ser ud til at holde op til 500.000 km.
Hvis du vedligeholder V70’eren godt nok, er der ingen grund til, at bilen ikke holder mindst 200.000 miles. Den platform, som V70 er baseret på, har vist sig at være robust og i stand til at holde til tidens tand, hvilket betyder, at det er op til dig, hvor godt du vil vedligeholde den.
Hvad er den bedste Volvo V70 at købe?
Tredje generation af Volvo V70 synes at være den bedste model af dem alle, fordi den balancerer effektivitet, sikkerhed og kraft bedst. Det er også den med den højeste kvalitet i interiørdesign og materialer, hvilket faktisk er noget, man forventer af en Volvo i dag.
I det hele taget er de bedste motorer at vælge T5-motorerne, som faktisk er nogle af de bedste motorer, Volvo nogensinde har tilbudt. De er pålidelige, kraftfulde og effektive.
Skal jeg købe en Volvo V70?
Hvis du er på markedet for en brugt familieklasse stationcar, bør du helt klart fokusere på Volvo V70. Den tilbyder nu en ret anstændig værdi, samtidig med at den er forholdsvis billig at vedligeholde, når man tænker på, hvad den er. V70 har længe været en af de mest populære Volvo-modeller gennem tiderne, og det er derfor, at den blev produceret så længe.
V90 er den bil, der erstattede V70, hvilket betyder, at V70 stadig bliver produceret den dag i dag. Alt i alt er V70 faktisk en rigtig god bil, og du bør overveje den.