Volvo C40 Recharge er en helt ny Volvo coupé/crossover SUV, der er baseret på den eksisterende XC40-platform. Det er mere eller mindre en Volvo XC40, men den er blevet fuldstændig elektrificeret og redesignet for at se slankere og mere strømlinet ud. Med mere end 400 hk er C40 en af de kraftigste Volvo SUV’er, der nogensinde er udkommet.
Hvad angår pålidelighed, har vi virkelig ikke mange klager, da C40 mere eller mindre er en helt ny bil. Der er dog nogle elektriske problemer, problemer med opladning, Apple CarPlay og sikkerhedssystemproblemer, som vi er nødt til at tale om. Indtil nu ser det ud til, at disse problemer ikke er alt for alvorlige, og at de fleste af dem er/vil blive løst på ingen tid.
Nogle siger, at C40 Recharge er/vil lide af stort set den samme overflod af problemer som i den normale XC40, da disse deler en masse dele med hinanden. Hvorom alting er, så virker C40 Recharge som en af de fedeste Volvo SUV’er, der nogensinde er udkommet, og derfor bør du bestemt overveje den, hvis du kan lide Volvos tilgang til luksus og styling.
Alt i alt er C40 en ret pålidelig bil (indtil nu), og den vil sandsynligvis blive bedre, da de fleste problemer er omkring softwaresiden af tingene.
Volvo C40 – Elektriske problemer
Volvo C40 er udstyret med mange elektriske funktioner, hvoraf nogle er designet til at holde dig sikker, mens andre er designet til at holde dig komfortabel. For eksempel leveres den med indbygget Google-assistent, som er et af de bedste stemmegenkendelsessystemer i branchen, men nogle få ejere har klaget over, at systemet kan misfortolke det, du siger, og vælge en helt anden indstilling.
Da C40 leveres med en knap uden trykknap til start, har nogle ejere sagt, at bilen ikke koblede sig på, når de satte den til kørsel og ønskede at køre væk. Instrumentbrættet lyser op, og alt ser ud til at være fint, men hjulene får ingen kraft.
Andre elektriske problemer omfatter problemer med BECM-modulet (Battery Energy Control Module), som får bilen til at låse bremserne og slukke for den. Dette er et problem, der er almindeligt for flere EV/hybrid Volvo-biler.
Volvo C40 – Problemer med opladning
Hvad angår opladningsprocessen, har nogle få ejere klaget over, at bilen oplades alt for langsomt, så langsomt, at bilen kun har opnået ca. 60 % af opladningen på over 15 timer. Nogle siger, at dette problem kan løses ved at genstarte den af Volvo medfølgende EVSE-oplader, men dette er ikke en fuldstændig løsning, da problemet også kan opstå efterfølgende.
Andre rapporterede, at opladningsstatus ikke vises på midterskærmen, hvilket kan være en gene, når man lader fra starten. Dette er dog ikke så almindeligt, og det kan normalt løses ved at sætte opladeren i stikket igen.
Volvo C40 – Problemer med sikkerhedssystemet
Volvo-biler er kendt for at være nogle af de sikreste biler på vejene i dag, hvilket giver god mening, da Volvo var pioner for mange af verdens mest fremtrædende sikkerhedssystemer i biler som f.eks. sikkerhedsseler. Problemet her er dog ikke forbundet med sikkerhedsselerne, men snarere med softwaresikkerhedsfunktioner, der kan fejle af og til.
F.eks. er det kendt, at vognbaneassistenten nogle gange ikke er i stand til at identificere vognbanerne, selv om de er tydeligt markeret. Systemet til forebyggelse af kollisioner foran kan også ofte være lidt for følsomt for de fleste mennesker, da det kan bippe dig, selv om du bare kører i almindelig kofanger-til-kofanger-trafik.
Volvo C40 – Apple CarPlay-problemer
Nogle ejere af Volvo C40 har rapporteret om problemer med bilens Apple CarPlay-system, som bare ikke starter op, når du ønsker det. Desuden er Apple CarPlay også kendt for nogle gange at afbryde forbindelsen uden nogen åbenlys grund. Begge disse problemer kan kun løses ved at genstarte bilen og gentilslutte systemet igen.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe en Volvo C40 Recharge?
Hvis du kan lide Volvos styling og den måde, som de griber design og fremstilling af luksusbiler an på, vil du sandsynligvis nyde den nye C40 Recharge. Den ser bedre ud end XC40, fordi den har et renere look foran og en meget mere moderne og ungdommelig bagende. Takket være en coupé-agtig skrå taglinje tiltrækker C40 meget mere opmærksomhed end XC40.
Hvorom alting er, så er C40 en relativt dyr bil, hvilket betyder, at du kan købe en meget veludstyret XC40 Recharge for C40’s indgangspris. Dette er ret almindeligt, da fuldt elektriske biler har en høj pris. Hvis du kan lide den, er der således ingen grund til ikke at købe C40.
Hvor stor rækkevidde har Volvo C40?
Under gulvet i C40 ligger et anstændigt 75 kWh-batteri med tilstrækkelig rækkevidde til at give dig omkring 225 miles rækkevidde på en fuld opladning. Volvo anslår, at en fuldt opladet C40 kan klare 270 miles, men test i den virkelige verden har vist, at den er god til omkring 220-230 miles.
Alt i alt er det en okay rækkevidde, men den er ikke nær så god som nogle af konkurrenterne. For at give en lille smule sammenhæng kan Tesla Model Y klare 330 miles på en fuld opladning, hvilket er en anstændig opgradering i forhold til C40. Hyundai Ioniq 5 kan også klare mere end 300, hvilket også er tilfældet for Kia EV6.
Er Volvo C40 udstyret med en telefonapp?
Som det er tilfældet med de fleste moderne EV’er, leveres Volvo 40 også med en telefonapp, der kan styre stort set alle dele af køreoplevelsen. Den medfølgende app kan bruges til at fjernstarte bilen, forvarme eller forkøle bilen, når det er nødvendigt, og den kan altid fortælle dig, hvor bilen befinder sig, og den kan give dig en kort statusopdatering om din rækkevidde.
Desuden rummer den alle de nødvendige instruktionsmanualer og forskellige genveje til at bestille dine tjenester.