Volkswagen Sharan er en multi-purpose van, der har været i produktion siden 1995. Anden generation af Sharan blev introduceret i 2010, mens 2. generations facelift blev introduceret i 2015.
Ifølge de fleste data, der er tilgængelige online, tilbyder Sharan en middelmådig pålidelighed. De mest almindelige VW Sharan-problemer er forbundet med gearkassen, udstyret, MAF-sensoren, det elektriske system og karrosseriet. De fleste af disse kan løses gennem forebyggende vedligeholdelse, men andre, såsom MAF-sensoren, skal udskiftes på et tidspunkt.
Det er også sikkert at sige, at 1. generation af Sharan er den mest problematiske af dem alle, mens 2. generation ikke er meget bedre. 2. generations facelift tilbyder dog masser af opgraderinger i forhold til de to første modeller og er det foretrukne valg, hvis du er ude efter en 2. brugt Sharan.
VW Sharan – Problemer med gearkassen
Ifølge masser af data, der er tilgængelige online, synes Sharan at lide af forskellige gearkasse-relaterede problemer både med den manuelle og den automatiske gearkasse. De ældre Synchro-automatgearkasser er kendt for at være klodsede, langsomt reagerende og temmelig ubehagelige, når de ikke bliver babbet fra stilstand. DSG er ligaer bedre og er den bedste gearkasse til Sharan.
De manuelle versioner er også kendt for at lide af svigtende gearforbindelser, som gør det umuligt for dig at vælge det ønskede gear. Når dette sker, er den eneste måde at løse dette for altid at udskifte gearstangen helt og holdent. Nogle mennesker foretrækker at kæmpe med pinden for at tvinge den i gear, men det kan give mange flere problemer senere hen.
VW Sharan – Udstyrsproblemer
Sharan lider også af forskellige udstyrsrelaterede problemer som f.eks. en defekt reservehjulsmekanisme, der har en tendens til at blive siddende, hvis den ikke bliver serviceret når det er nødvendigt. Et andet problem med Sharan er, at mange af bilens komponenter er kendt for at gå i stykker, fordi de er lavet af billig plastik. Dørhøjttalerdækslerne er kendt for at gå utrolig let i stykker.
Andre udstyrsproblemer med Sharan er forbundet med sæderne, da de ofte har en tendens til at blive svære at bevæge og betjene. Nogle plastdele i interiøret kan sætte sig fast og blive utroligt svære at betjene. Dette er for det meste tilfældet for 1. gen Sharan og nyere eksemplarer med et højt kilometertal.
VW Sharan – problemer med MAF-sensor
Mange Volkswagen-modeller er kendt for at lide af MAF-problemer (Mass airflow sensor), og Sharan er også en del af denne gruppe. Hvis du fornemmer, at bilen lider af manglende acceleration, eller hvis bilen ikke er i stand til at holde en højere hastighed, er der stor sandsynlighed for, at det er MAF’en, der er skyld i det.
Den bedste måde at løse dette på er simpelthen at udskifte MAF’en helt og holdent, da problemer som disse har tendens til at blive værre med tiden. Hvis du undlader at udskifte den tidligt nok, er der stor chance for, at disse bliver til langt flere problemer hen ad vejen.
VW Sharan – Elektriske problemer
Sharan er også kendt for at lide af forskellige elektriske problemer såsom problemer med den udvendige og indvendige belysning, problemer med instrumentbrættets målere, problemer med de elektriske vinduer og problemer med forskellige elektriske installationer, kontakter og lys i bilen. Den 1. generation af Sharan er den mest problematiske af slagsen, men det ser ud til, at selv de nyere modeller lejlighedsvis lider af elektriske problemer.
For at løse disse skal du nogle gange blot genstarte systemerne eller skifte pærer, mens du andre gange skal udskifte større dele eller tjekke sikringsboksen, hvis noget ikke er brændt.
VW Sharan – problemer med karrosseriet
Volkswagen Sharan er en stor bil, hvilket betyder, at den lider under problemer, der er forbundet med store biler. Fordi den er så stor, har Sharan en tendens til at bøje sig over forskellige bølger, hvilket kan påvirke bilens panelspalter og spaltejustering. Dette kan føre til problemer med at åbne og lukke døre, som er tidskrævende at reparere.
Uanset hvad, skal du sørge for at gennemgå hele bilen og åbne og lukke alle døre for at se, om alt er, hvor det skal være. Sørg også for at skubbe alle sæder, døre og alt, der er beregnet til at bevæge sig, da du ikke ønsker en bil med for mange af disse problemer.
FAQ-afsnit
Er VW Sharan en god familiebil?
Volkswagen Sharan er faktisk en god all-around familiebil, da den tilbyder en overflod af plads og anstændige faciliteter, og den er en rigtig sikker bil generelt. Sharan kan nemt rumme op til syv passagerer, hvilket betyder, at selv de største familier burde kunne få det behageligt i Sharan. Bagagerummet er også enormt, hvilket yderligere understreger, at Sharan er en fantastisk familiebil.
De bedste familiebiler skal også være sikre, så det er godt at vide, at VW Sharan er en 5-stjernet sikkerhedsklassificeret bil, der fås med alle de nyeste sikkerhedsfunktioner som f.eks. lane keep assist, kameraer, sensorer, parkeringspilot og adaptiv fartpilot.
Hvor længe kan en VW Sharan holde?
Volkswagen Sharan er bygget på en rigtig gammel platform, hvilket betyder, at VW har formået at løse de fleste af de problemer, der potentielt kunne trække Sharan på pension før tid. Det betyder, at Sharan nemt kan holde op over 200.000 miles, men kun hvis du vedligeholder den godt nok.
Sharan er et klassisk eksempel på en tysk luksusbil, hvor den formår at holde længe, men kun hvis den er blevet vedligeholdt korrekt. Hvis du er ude efter en brugt Sharan, skal du sørge for at vælge en med færre kilometer på uret og med al servicehistorik siden bilen blev købt.
Skal jeg købe en VW Sharan?
Hvis du er ude efter en minibus til familien, er Sharan et rigtig godt valg, da den tilbyder masser af plads, men alligevel føles den ikke som en bus at køre. Sharan er måske ikke den nyeste minivan på markedet, hvilket gør, at dens værdi er tvivlsom fra ny, men hvis du går efter et velholdt brugt eksemplar, giver det god mening at gøre det.
Du skal også huske på, at Sharan er ved at blive udgået, så den nyeste model vil sandsynligvis bevare sin værdi godt.