Volkswagen Phaeton er den største VW-sedan, der er lavet til dem, der foretrækker at blive kørt med chauffør i stedet for at køre bilen selv. Den første iteration af Phaeton kom ud tilbage i 2002 og blev efterfulgt af en kraftig restyle i 2014. Phaeton blev officielt udgået tilbage i 2016, men VW planlagde at udgive en efterfølger til den.
Det var indtil Dieselgate skete, hvor VW var nødt til at genoverveje hele sin produktstrategi. Takket være enorme lønbøder og kompensationer blev den nye Volkswagen Phaeton til sidst skrottet helt. Mange troværdige kilder hævder, at Phaeton var en af de største pengeslugere i virksomhedens historie, da VW angiveligt tabte helt op til 28.000 euro ved hver solgt enhed.
Dette er hovedårsagerne til, at Phaeton aldrig blev til, men i juli 2022 offentliggjorde VW aldrig før sete billeder af det, der skulle være den nye Phaeton. Det gjorde de for at fejre bilens 20 års jubilæum, og vi kan helhjertet sige, at D2 Phaeton virker som en imponerende pakke.
I denne artikel vil vi sammenligne 1. generation af Volkswagen Phaeton vs. Volkswagen Phaeton D2 og fortælle dig, hvad det er, vi er gået glip af. Hvem ved, måske ser D2 Phaeton dagens lys en gang i fremtiden.
Volkswagen Phaeton
Da den originale VW Phaeton kom ud, opdagede folk hurtigt, at den havde visse funktioner, som ikke mange biler kommer med i dag. Den oprindelige Phaeton var ikke baseret på den samme platform som Audi A8, men derimod på Bentley Flying Spur. Selvfølgelig blev motorerne delt mellem alle tre mærker, men Phaeton gik ikke glip af noget af dette.
Den originale Phaeton fås med både diesel- og benzin V6-motorer, en benzin V8-motor, en diesel V10-motor eller en benzin W12-motor i topklasse. Alle modeller af Phaeton har op til 241 hk, mens den førnævnte W12 har 450 hk og er en af de mest smidige drivlinjer, der findes i nogen bil. AWD var inkluderet i de fleste modeller, men nogle kom også med en FWD-opsætning.
Den originale Phaeton kan nu fås for så lidt som 5.000 USD, mens den gennemsnitlige pris for en Phaeton af 1. generation ligger på omkring 12.000 USD. Til denne pris er VW Phaeton et absolut luksusbilstilbud, men vedligeholdelsesomkostningerne er ikke så tillokkende. Uanset hvad, tilbyder den originale Phaeton et hav af plads på alle måder, og det er en virkelig komfortabel bil i det hele taget.
Pålidelighed er ikke bilens stærke side, mest fordi folk køber dem billigt og har en tendens til at vedligeholde dem billigt. Alligevel har den originale Phaeton stærke motorer, en virkelig komfortabel kørsel, en overraskende mængde teknologi og er sikker som en tank.
Volkswagen Phaeton D2
Tro det eller ej, men Tesla Model S var også årsagen til, at D2 Phaeton aldrig blev til, da det var på det tidspunkt, hvor VW besluttede at kanalisere det meste af sin økonomiske indsats mod MEB-platformen til elbiler. Bag kulisserne arbejdede VW-ingeniørerne dog på den nye generation af Phaeton, som endelig har set dagens lys i sommeren 2022.
D2 Phaeton, der kun fås med lang hjulbase, skulle komme med enten en diesel-V6, en hybrid benzin-V6, en diesel-V8 eller endog en W12-motor i den højeste motorklasse, som findes i den nuværende Bentley Flying Spur. Kilder siger, at denne motor skulle yde omkring 650 hk og et kolossalt drejningsmoment på 664 lb-ft. VW brugte nogle af deres erfaringer fra D2 Phaeton til produktionen af den nuværende VW Phideon, som kun findes i Kina.
Interiøret i D2 Phaeton er en sand festival af teknologi og luksus, da det ligner VW Touareg, men med materialer af højere kvalitet. Der er plads nok inde i D2 Phaeton til en fodboldkamp, da den kun fås i LWB-form. Uanset hvordan man ser på det, er D2 Phaeton en ægte flagskibssedan.
Verden havde dog andre planer, og Dieselgate, elbiler og det langsomme salg af D1 Phaeton betød, at Phaeton D2 kun var en fjern drøm.
Bedømmelse – Phaeton D2 er en fantastisk bil, men den blev aldrig til noget
Det er svært at sammenligne en bil, der har været ude i 20 år, og en bil, der aldrig blev bygget. D2 Phaeton giver os dog mulighed for at se, hvad der kunne have været, hvis biler som disse er lige så populære, som de engang var. VW ved, at hvis de skulle komme med den nye Phaeton, ville salget sandsynligvis ikke slå til.
Som sådan står vi tilbage og spekulerer på, om VW har truffet et godt valg her, men Audi A8, en bil, der deler hele sin filosofi med Phaeton, er også hastigt faldende i salget. Som sådan er det mere end sandsynligt, at D2 bare ville blive endnu et pengetønde for VW.
FAQ-afsnit
Er Volkswagen Phaeton en ægte luksusbil?
Volkswagen er et af de mærker, der formår at gå på grænsen mellem luksusbiler og mere almindelige biler. Nogle af deres modeller som Polo, Golf eller Jetta er ikke luksusbiler, selv om de er kvalitetsprodukter. På den anden side kan VW Phaeton, Touareg og muligvis endda VW Arteon betragtes som luksusbiler.
Phaeton er langt den mest luksuriøse VW-bil gennem tiderne, og nogle mener endda, at den generelt er en bedre bil sammenlignet med den tyske luksustrio fra den tid.
Hvordan er VW Phaeton sammenlignet med Mercedes S-klasse, BMW 7-serie og Audi A8?
Tja, når det kommer til badgeappeal, kan VW Phaeton simpelthen ikke klare det, og i betragtning af at de fleste mennesker ikke engang er helt klar over, hvor god Phaeton egentlig er, mister den helt sikkert mange købere, fordi den ikke kommer med det mest premium badge derude.
Men indholdsmæssigt er Phaeton ikke kun på niveau med sine tyske konkurrenter, men formår endda at slå dem på mange forskellige områder. Desuden var den oprindelige Phaeton dyrere end den ret tvivlsomme W220 S-klasse.