Det er ingen hemmelighed, at den moderne bilindustri ikke er glad for den manuelle gearkasse, og ifølge nogle få kilder mener nogle endda, at den manuelle gearkasse er ved at gøre comeback. Vi skal dog huske på, at de, der higer efter en manuel gearkasse, for det meste er entusiaster, der også foretrækker manuelle daglige chauffører.
Med lanceringen af den nye Ford Bronco har Ford officielt bekræftet, at den nye Bronco også vil kunne fås som manuel gearkasse. Den længe ventede nye BMW M3 vil også kunne fås som manuel, men vær sikker på, at langt de fleste købere stadig vil vælge en automatisk bil.
Manuelt gearede biler er ganske vist sjovere og mere engagerende, men de er mest begæret af dem, der allerede ejer daglige chauffører med automatgear, så de ønsker en manuel som weekendbil. Man kan roligt sige, at manuelle gear ikke vil ophøre med at eksistere, ikke desto mindre er den manuelle gearkasse ikke ved at gøre comeback.
Det er bare langt nemmere at leve med en automatgear, især hvis man primært kører i byen. Desuden er en stor del af den yngre generation slet ikke bekendt med, hvordan en manuel gearkasse fungerer, for det er der ikke behov for at vide, da der næsten ikke findes manuelle gearkasser i dag.
Fordele ved en manuel gearkasse – #SaveTheManuals
Nogle mennesker mener, at manuelle gearkasser er automatiske gearkasser overlegne, uanset hvordan man ser på dem, og det kan være rigtigt til en vis grad. Ikke desto mindre foretrækker den brede offentlighed en automatgear, fordi det er mere bekvemt, og bekvemmelighed er en stor faktor for dem, der tilbringer meget tid bag rattet.
Det første, vi skal tale om, er dog prisen, fordi biler med manuel gearkasse er langt billigere sammenlignet med automatiske biler. Hvis du vil have en automatgearkasse, skal du i gennemsnit regne med yderligere 1.000 dollars i forhold til en bil med manuel gearkasse.
Manuelle gearkasser er ekstremt populære, når det kommer til performancebiler, fordi de giver et ekstra niveau af engagement og kontrol, hvilket gør hele køreoplevelsen lidt mere involverende og givende.
Manuelt gear er ofte også en foretrukken gearkasse til rockcrawling, fordi en manuel gearkasse giver dig mulighed for at kontrollere bilen bedre. Manuelt gear har færre bevægelige dele, hvilket også betyder, at de er lettere, nemmere at reparere og samtidig mere pålidelige.
Ulemper ved en manuel gearkasse – #KillTheManuals
Den brede offentlighed sætter pris på en sikker, komfortabel, nem og billig bil. Som sådan er en manuel gearkasse i sagens natur sværere at mestre, fordi indlæringskurven med en automatgear er let og kan håndteres ekstremt hurtigt. På den anden side kan det nogle gange tage måneder at lære at køre manuelt, før man er 100 % sikker på sine evner.
Desuden er manuelle biler eksponentielt vanskeligere at køre i kuperede områder, fordi du skal styre både speederen og koblingen tilstrækkeligt, samtidig med at du skal forhindre, at bilen ruller ned ad bakken. Selvfølgelig har mange biler i dag funktioner som f.eks. automatisk hold, men disse funktioner findes ikke på alle manuelle biler.
Et andet problem med en manuel gearkasse er det faktum, at kun få dusin biler overhovedet fås med en manuel gearkasse i dag. Nogle ekstremt populære mærker som Mercedes har solgt præcis 0 manuelle biler i USA i op til 10 år.
Desuden skal man være forsigtig med at køre en manuel, da forkert brug nærmest kan ødelægge en helt ny gearkasse. Endelig er en manuel gearkasse langsommere end en automatisk, hvilket til en vis grad ikke er så fordelagtigt for en performancebil trods alt.
Skæbnen ved en manuel gearkasse – #LoveTheManuals
I sidste ende bør en manuel gearkasse aldrig ophøre med at eksistere, for alle de førnævnte fordele er både væsentlige og nok til, at vi foretrækker en manuel bil i en bestemt situation. Biler med manuel gear er ganske vist langsommere, men vi sætter pris på dem, fordi de er mere spændende andre steder.
I nutidens tidsalder kan selv 4-dørs sedaner nå 60 mph på under 3 sekunder, så det er egentlig ikke så spændende at være hurtig, men det er spændende at køre med hæl og tå i en manuel sportsvogn, og der er gode chancer for, at det altid vil være en givende oplevelse for en entusiast.
Manuelt betjente biler er bare mere givende, når man får det rigtigt, og det ekstra niveau af kontrol gør hele oplevelsen lidt sjovere, især i dag, hvor biler langsomt bliver til robotter. Selv om manuelle biler helt sikkert ikke kommer tilbage, vil de stadig være til stede for dem, der ved, hvordan man nyder dem.
FAQ sektion
Er biler med manuel gearkasse mere effektive?
Mange mennesker mener, at manuelle gear er mere effektive end automatiske, men det afhænger i høj grad af, hvordan du kører bilen. Når det er sagt, kan en manuel bil være mere effektiv end en automatisk bil, men det er kun tilfældet, hvis du ved, hvordan du kører økonomisk.
Det er ikke nok til at kalde dem mere økonomiske fra starten, men en automatisk bil med momentomformer bruger faktisk oftere mere brændstof.
Hvorfor har biler gear?
Biler har gear, fordi gear gør det muligt for en motor at være mere effektiv og kraftigere, og fordi de også gør det muligt at ændre rotationsretningen. Lavere gear er beregnet til i første omgang at skubbe bilen fra stilstand, og når køretøjet har tilstrækkelig fart, kan man skifte til et højere gear, som gør det muligt for motoren at være mere effektiv.
Jo flere gear, jo lavere gearforhold, hvilket er en fordel, hvis du ønsker, at motoren skal fungere på en bestemt måde. Chevy bruger f.eks. en 10-trins gearkasse for at øge effektiviteten, mens Porsche GT4 bruger en 6-trins manuel gearkasse, fordi det gør motoren mere spændende at køre og mere behagelig at køre ved højere omdrejningstal.
Har elbiler gear?
Selv om de fleste EV’er ikke bruger en traditionel gearkasse, har nogle af dem det, og grunden til det er enkel. VAG er en af verdens mest magtfulde og avancerede bilmammutter, og de besluttede at tilbyde Porsche Taycan og Audi e-Tron GT med en 2-trins gearkasse, selv om de er elbiler.
Grunden til, at de besluttede at gøre det, er, at første gear gør det muligt for bilen at accelerere hurtigt, og at andet gear er mere skræddersyet til effektivitet, hvilket er nøjagtig den samme tankegang, som ICE-biler følger.