Hvad er den dyreste luksusbil?

Biler kan være dyre, men hvis du tror, at ingen er villige til at bruge millioner af dollars på et enkelt køretøj, så tro om igen. De ultrarige har mange penge til rådighed, og hvis de ønsker en bil, der viser denne rigdom frem for verden, er der meget, der kan imødekomme dem. Mens nogle mennesker tænker på Aston Martin eller Rolls Royce som det dyreste køretøj på vejen i dag, er der andre, der koster endnu mere.
I skrivende stund er den dyreste luksusbil i verden Bugatti La Voiture Noire, som sælges for hele 18,68 millioner dollars. Bugatti kom på scenen i 2019, så den er en nybegynder, når det gælder luksusbiler, men den har alligevel alle de klokker og fløjter, som en bil med denne slags prisskilt bør have. Lad os tage et nærmere kig.

Historien om Bugatti La Voiture Noire

La Voiture Noire, der oversat betyder Den Sorte Bil, er fremstillet af Bugatti Engineering GmbH i Tyskland, og den er en udløber af deres køretøj Chiron. Bilen blev præsenteret på biludstillingen i Genève i 2019 og er designet af Etienne Salome, en designer hos Bugatti. Den har en langstrakt næse og en langstrakt bagdel, og bilens karrosseri er lavet af kulfiber og er håndbygget.
Mange af de funktioner, der følger med bilen, er taget fra Bugatti Type 57 SC Atlantic, som blev udviklet i 1934 og stadig betragtes som et af de mest værdifulde køretøjer i verden. Atlantic havde en art-deco-stil, og firmaet lavede kun fire af dem. Tre af disse køretøjer er registreret, men den fjerde bil gik tabt under Anden Verdenskrig. Eksperter spekulerer i, at hvis bilen blev fundet, ville den være omkring 100 millioner dollars værd i dag. Atlantic er stadig en af de mest eftertragtede luksusbiler i verden.

  Er det i orden at lade en elbil stå i stikkontakten?

Hvad gør La Voiture Noire så speciel?

Den sorte bil har et midtermotorlayout og unikke funktioner som f.eks. sidespejle og en LED-baglygtebånd. Der er en beklædning på bilen, der går fra bilens forkant til bagspoileren, og som ligner meget den rygfinne, der var med på firmaets Type 57 SC. Den leveres også med en flydende forrude og maskerede A-stolper. Når det kommer til motoren i La Voiture Noire, har den den samme som Chiron – en 8,0-liters quad-turboladet W16-motor med fire turboer, men firmaet har kraftigt revideret den syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse med dobbeltkobling og systemet med firehjulstræk.
Andre funktioner i La Voiture Noire omfatter blødere støddæmpere og et revideret chassis samt seks udstødningsrør, der minder om designs fra år tilbage. Hvis du undrer dig over dens hastighed og kraft, så tænk på dette: Den sorte bil har en motor med 1.500 hestekræfter og et drejningsmoment på 1.180 pundfødder. Det betyder i praksis, at bilen kan køre fra 0 til 60 MPH på 2,5 sekunder, hvilket er noget af en bedrift. Takket være denne type motor har bilen også en topfart på 261 MPH.
Bilen har radikale nye fælge, en skræddersyet og meget aggressiv frontplade og et stort lysende badge bagpå, der staver navnet på mærket. Når du ser på bilen fra enhver vinkel, skriger den praktisk talt “luksus” med sit superflotte design, den smukke sorte farve og funktioner, som du sandsynligvis aldrig har set i andre biler. Den kombinerer luksus, elegance og dynamik, så du får en bil, der gør kørsel ikke til en nødvendighed, men til noget, du ser frem til hver eneste dag året rundt.

  Hvad er en god første bil med automatgear?

Nogle flere interessante detaljer

Indtil videre er der kun blevet fremstillet én bil af denne type, og den blev solgt for mere end 12 millioner dollars. Men køretøjet har nu en udbudspris på mere end 18 millioner dollars, som folk helt sikkert vil være villige til at betale. Den blev bygget for at fejre Bugattis 110-års jubilæum og blev lavet specielt til en Bugatti-entusiast, som påstod at være fascineret af Atlanterhavet og ønskede noget lignende. Mens bilen er næsten en nøjagtig kopi under motorhjelmen som Chiron, er den på ydersiden anderledes på mange måder.
La Voiture Noire blev der arbejdet på i årevis, så hver eneste tomme af den var perfekt. Designerne hævdede, at de arbejdede på køretøjet, indtil absolut intet andet kunne forbedres, både indeni og udenpå køretøjet. Det er en to-sædet, to-dørs coupé med kurvede linjer, en solid skulptur og et aerodynamisk design, der gør det intet mindre end fantastisk at køre den. Bilen er slank og slank, bl.a. fordi dens signaturlinjer på siden er rundere og blidere end dem på Chiron.
Ud over at gå fra 0 til 60 MPH på kun 2,5 sekunder kan bilen køre fra 0 til 124 MPH på 6,5 sekunder og fra 0 til 186 MPH på 13,6 sekunder. Den vejer omkring 3.000 pund, og den har massive rotorer, der måler 16,5 tommer foran og 15,7 tommer bagud. Bremserne på køretøjet er med otte stempler foran og seks stempler bagpå, og hvert stempel har fået en unik størrelse, så det fejet område bliver maksimeret. Takket være et par aerodynamisk udformede dele skaber de forreste rotorvarmeskjolde faktisk en turbineeffekt, hvilket betyder, at du får øget downforce, når du kommer op på marchhastigheder.
Bugatti La Voiture Noire er helt sikkert et køretøj, der vil få meget opmærksomhed, bl.a. fordi det tilbyder topkvalitet, et smukt design, som førerne vil elske at vise frem, og et prisskilt, som de også kan prale af.

  Vil elbiler blive billigere?

Andre dyre luksusbiler

Som du kan forestille dig, er der adskillige andre køretøjer, der er næsten lige så dyre som Bugatti La Voiture Noire. Her er nogle af detaljerne om disse:

  • Pagani Zonda HP Barchetta: 17,6 millioner dollars
  • Bugatti Centodieci: 9 millioner dollars
  • Maybach Exelero: 8 millioner dollars
  • Bugatti Chiron Super Sport 300+: 3,9 millioner dollars
  • Gordon Murray T.50: 3,08 millioner dollars
    Endnu en bemærkning: Hvis du kan få fingrene i en Ferrari 250 GTO fra 1963, skal du være forberedt på at betale omkring 70 millioner dollars for den!

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z