Det er ekstremt nødvendigt at vaske din bil før rustbeskyttelse, for hvis du ikke fjerner alle forureninger fra overfladen, kan de endda forværre situationen.
Det betyder, at alt skidt og snavs potentielt kan sætte sig fast mellem underlaget og selve panelet og endda forårsage eller fremskynde korrosion. En god grundig vask før påføring af en underlak er afgørende og bør aldrig springes over eller tages let.
Når du påfører en hvilken som helst form for beskyttende lag som f.eks. en underlak, voks eller lakbeskyttelsesfilm, er det altid bedst at få bilen fuldstændig detaljeret og renset for alle forureninger. Hvis du ikke gør det, nedsætter du også levetiden for alle beskyttelseslag.
Når du har rustbeskyttet din bil, tager det 30 minutter for underlaget at hærde, men du skal vente mindst et døgn på, at laget er helt tørt. Det kan også anbefales, at du altid springer over at vaske bilens underside med affedtningsmidler eller højtryksrensere.
Forberedelse af overfladebehandling
Når du har besluttet dig for at underlakere din bil, skal du først samle alt det nødvendige udstyr. Et par beskyttelsesbriller og handsker er afgørende, da mange af disse overfladebehandlingsløsninger er meget giftige og endda kan skade dine øjne eller din hud ved direkte kontakt.
Sørg desuden for, at du har en afbalanceret bilhejse, der nemt kan håndtere bilens vægt, da du har brug for al den frihøjde, du kan få. Før du gør noget, skal du sørge for at vaske bilen med en højtryksrenser for at fjerne alle de hærdede forureninger.
Herefter bør du bruge en affedtningsmiddel af høj kvalitet, før du sliber eventuelle tegn på korrosion ud. Fortsæt med at bruge sandpapir for at glatte overfladen helt ud. Det er også en god idé at bruge en luftkompressor på dette tidspunkt, blot for at fjerne alle de små rester af metal.
Gennemgå alle kroge og hjørner, og undersøg undersiden fuldstændigt for eventuelle tegn på rust. Sørg også for at have en kraftig lommelygte, så du kan inspicere overfladerne mere effektivt.
Påføring af overfladebehandling
Når du er færdig med at rengøre eventuelle tegn på rust, skal du sørge for at vaske bilen ned endnu en gang og lade den tørre. Det er vigtigt, at der ikke er nogen fugt tilbage på overfladen, og en højtryksluftkompressorpistol bør gøre tricket.
Grundmal alle de områder, du har slebet, og mal dem med autolak i bilkvalitet. Når malingen er helt tørret, er du klar til at påføre belægningen. Brug jævne og langsomme håndbevægelser, når du sprøjter enhver form for væske med høj viskositet.
Sprøjt belægningen jævnt, og prøv at sikre dig, at du ikke oversprøjter på ikke-metaloverflader. Hvis der er mange ikke-metaloverflader, f.eks. elektronik, skal du tape dem væk. Du kan bruge enten en spraydåse eller en elektrisk sprøjte til denne proces.
Det er altid bedst at holde sig 6-8 tommer væk fra overfladen, mens du sprøjter. Når du er færdig med at påføre det første lag, skal du lade det tørre helt (ca. 30 minutter, se på dåseetiketten). Gå derefter videre og påfør det andet og sidste lag, og vent på, at det tørrer.
Fjernelse af belægning
Uanset pris eller anvendelse kan ingen underlak holde evigt. De fleste underlakker udskiftes hvert år, selv om nogle af dem måske endda holder et år eller to mere. Sørg for at læse dåseetiketten og konsultere dig selv online om det specifikke produkt, du bruger.
Der er et par forskellige måder, man kan fjerne en belægning på. Brug af et trådhjul er en ret almindelig metode til fjernelse af belægning, især hvis belægningen er ekstremt holdbar. Denne proces er bedre overladt til den professionelle, men hvis du ved, hvad du gør, bør det ikke være noget stort problem.
Nogle bilværksteder bruger ofte dedikerede luftskrabere til at fjerne maling, belægninger, lim eller rust uden at beskadige metallet nedenunder. Det er klart, at de fleste mennesker ikke har en luftskraber liggende, men hvis du af en eller anden grund har en luftskraber, kan du bruge en til sikkert at fjerne tjærebaserede belægninger.
Men hvis du selv vil fjerne belægningen så nemt som muligt, kan du bruge en skraber og en hårtørrer. Først skal du opvarme området, indtil belægningen begynder at blive blød og fjerne den forsigtigt. Du kan også bruge dedikerede løsninger til fjernelse af belægninger sammen med en skraber, og begge er meget effektive måder at fjerne belægninger på.
FAQ-afsnit
Skal jeg vaske min bil efter rustbeskyttelse?
Du bør vente et stykke tid, før du begynder at rengøre bilen, da belægningen tager noget tid om at hærde helt. Du kan vaske bilen let efter 24 timer efter påføring af belægningen, men du må ikke bruge aggressive kemikalier eller højtryksrensere på selve undervognen.
Du bør også springe varmt vand over i et par dage, da varmt vand potentielt kan blødgøre overfladebehandlingen for tidligt. Selv efter en uge eller to bør du ikke bruge aggressive kemikalier som f.eks. en industriel affedtningsmiddel på den overfladebehandlede overflade.
Hvad skal jeg gøre, når jeg har underlakeret en bil?
Hvis du har gjort det selv, skal du først og fremmest sige tillykke! For det andet skal du vente på, at den tørrer, før du kører i den, en dag eller to burde være nok. Når der er gået en dag eller to, skal du gå videre og tage bilen ind til en inspektion.
Masser af karrosseriværksteder er ret fortrolige med rustbeskyttelse, og de kan nemt fortælle dig, om du har gjort det med succes eller ej. Prøv at tage bilen ind til en inspektion så hurtigt som muligt. Det er sjældent, at man gør noget rigtigt første gang, og lad dig ikke afskrække fra at prøve igen.
Hvor effektiv er undercoating?
Det afhænger af påføringsprocessen og selve produktet. I teorien burde en underlak holde din bil sikker mod rust i mindst et år, hvis den er udført korrekt. Du skal ikke forvente, at disse typer overfladebehandlinger er 100 % perfekte, og sørg altid for at kontrollere påføringen fra tid til anden.
Men hvis alt gøres som anbefalet, er tjærebaserede overfladebehandlinger effektive nok. Disse typer belægninger er en af, hvis ikke den mest populære måde at rustbeskytte på. Det er værd at nævne, at 99 % af moderne biler ikke har brug for yderligere rustbeskyttelse, da de normalt er meget godt beskyttet direkte fra fabrikken.