Hvorfor gik stationcars ud af mode i USA?

For nogle er stationcars kedelige, ældre og for store, men for andre er stationcars den perfekte blanding mellem en sedan og en minivan/SUV. Uanset hvad du mener om stationcars, så er de helt sikkert ved at få et comeback.

Men tilbage i 1973 er salget af stationcars i USA faldet til et minimum på grund af oliekrisen. Ti år senere blev Chrysler Minivan introduceret, hvilket gav stationcar’en det endelige slag.

Minivans var simpelthen for praktiske og billige til at blive ignoreret, og de store rabatter og sikkerhedsvurderinger har også yderligere øget salget af minivans. Efter oliekrisen begyndte SUV’er og crossovers desuden også at vinde stor fremgang.

Alt dette resulterede i stationcarens undergang. Men nu er stationcars langsomt begyndt at vinde frem igen, da nogle modeller som Audi RS6, Audi RS4 og Audi RS-bilerne endelig blev introduceret på det amerikanske marked.

Stationcarens død

Før 1970’erne indtog stationcars en rimelig procentdel af bilmarkedet. Modeller som 1950’ernes Ford Country- og Chevy Bel Air-stationcars var overalt, og det så ud til, at stationcars havde en stor fremtid forude.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***

Men oliekrisen begyndte, og det markerede noget af en revolution i bilindustrien. Siden da er vi begyndt at se effektivitet og praktisk anvendelighed som aspekter, der bør være kendetegnende for en god bil. Oliekrisen har øget benzinpriserne voldsomt fra 3 dollars pr. tønde til 12 dollars.

Og de tørstige V8’ere, der har drevet stationcars i denne æra, begyndte pludselig at være dyre at køre og ikke så familievenlige. Dette var ret perfekt timet, da stationcarens popularitet har nået hidtil usete højder mellem 1950’erne og 1970’erne.

  Hvad er de bedste elbiler med hensyn til sikkerhed og pålidelighed?

Ud over selve krisen blev Chryslers minivan født i 1984. Og lige siden da var stationcars langsomt men sikkert ved at gå af mode. I dag er SUV/Crossover-æraen i fuld gang, men kombivognen er potentielt på vej til at få et comeback.

Genfødslen af stationcar’en

Nogle steder har stationcars altid været hotte. Især i Tyskland, da typiske tyske familier foretrækker en stationcar frem for en sedan. Mærker som Mercedes, Volkswagen, Volvo og især Audi har altid tilbudt utroligt konkurrencedygtige stationcars.

Audi RS6 er bredt anerkendt som den bedste allround stationcar (eller endog den bedste bil generelt), man kan købe for penge. Og det er let at se hvorfor, da den aggressive styling, en V8 med 600 hk og masser af interiør- og lastrum har øget RS6’s tiltrækningskraft i de seneste år.

Og takket være dette har Audi endelig introduceret den helt nye RS6 og RS4 på det amerikanske marked, som har ændret opfattelsen af stationcarbilen. Desuden har Porsche Panamera Sport Turismo også samlet en ganske anstændig stor entusiastbase i USA.

Med sådanne modeller er stationcar’en pludselig blevet et cool og praktisk alternativ til selve sedanen. Dette er tydeligt, fordi RS6 sælger langt bedre sammenlignet med sin slankere storebror, Audi RS7 Sportback.

Grunden til, at vi elsker stationcars

Vi elsker dem, fordi de er cool, praktiske og nemme at leve med. De er lige imponerende til at være komfortable og eksklusive og til at være en hundetransportør og et transportcentrum for familien. Takket være moderne teknologi, kameraer og sensorer er stationcars nu også nemme at navigere og se ud af.

  Skal jeg sælge min bil eller beholde den?

Med en så stor bredde af muligheder er det virkelig indlysende, hvorfor folk altid har været glade for stationcar’en. Det ”far’-image, som var stærkt forbundet med ældre stationcars, er nu blevet til RS6 og Porsche Panamera Sport Turismo som den seje hurtige forretningsmands raketskib.

Komfortable siddepladser til 5 personer, sæder med køling, opvarmning og massage, Bang and Olufsen-, Harman Kardon- og Burmester-lydsystemer, 360-kameraer, parkeringssensorer til alle sider, LED-forlygter og panoramarum er nu tilgængelige på næsten alle tyske stationcars derude.
For få år siden købte man en SUV, hvis man ville være anderledes end alle de andre i sedan-kulten, i dag køber man en stationcar for at være anderledes end alle SUV-kultisterne. Uanset hvad din holdning til stationcars er, er det i hvert fald spændende at se, at de endelig er ved at få et comeback.

FAQ-afsnit

Er sedans dyrere end stationcars?

De fleste mennesker forventer, at moderne stationcars er langt billigere sammenlignet med en sedan, men det er ikke tilfældet, da stationcars, især tyske stationcars, kræver en heftig præmie i forhold til en sedan-modpart.

Nogle højtydende vogne som den ret populære Mercedes Benz E63 AMG koster helt op til 20 % mere end en E63 sedan. Porsche Panamera Turbo S e-hybrid Sport Turismo er den dyreste Porsche familiebil på markedet.

Er stationcars hurtige?

Nutidens stationcars er hurtige. Modeller som E63 AMG, Audi RS6 og Porsche Panamera Sport Turismo kan nå 0-100 km/t på omkring 3 sekunder, hvilket er absurd hurtigt. For få år siden skulle man betale Ferrari eller Lambo penge for at opnå sådanne 0-60-tider.

  Hvilken bil er bedst til bjergene?

Men forskellen her er, at Ferrari’en, som har en nogenlunde tilsvarende 0-60 mph-tid, ikke er nær så praktisk, overkommelig eller komfortabel som en stationcar. Og de fleste af disse performance stationcars kommer også med AWD, som gør det muligt for dig at køre godt og hurtigt uanset forholdene.

Skal jeg købe en stationcar eller en SUV?

Masser af mennesker derude ved, hvad de kan lide, men begrundelsen for at sammenligne SUV’en og stationcar’en er så klar som dagen. Begge er nok de bedste allroundbiler på markedet lige nu, men der er en klar vinder.

Nogle mærker som Audi, Mercedes og Volvo er begyndt at tilbyde ”all-road” stationcarbiler. Dette segment blev defineret af Audi, men på det seneste er mange andre mærker begyndt at være med. Disse stationcars tilbyder større frihøjde og offroad-egenskaber, men de bevarer deres praktiske og brugervenlige egenskaber. Og det gør dem til de bedste biler, man kan købe for penge lige nu.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z