Hvorfor er min servostyringsvæske lav

Servostyring er en vigtig sikkerheds- og bekvemmelighedsfunktion, som alle moderne biler har. Hvis du nogensinde har kørt i en bil uden servostyring, er du godt klar over alle de fordele, som servostyring giver dig. Den gør det nemmere at manøvrere bilen, samtidig med at den gør din bil mere sikker, fordi du kan reagere hurtigt og korrekt.

Servostyringen skal være pålidelig, ellers er du i stor risiko for at komme ud for en ulykke. Som sådan er du nødt til at identificere årsagerne til, at du mister servovæske korrekt. Det kan være, fordi dine slanger og pakninger i styresystemet er slidte, eller det kan være, fordi du bruger den forkerte væske.

Styretøjets væskepumpe kan også forårsage lækager i servostyringen. Hvis du overfylder din ratvæske, vil du også forårsage lækager. Endelig skal du sørge for at kontrollere din ratvæske for revner og skader, da dette ofte er den mest almindelige synder for gentagne lækager i servostyringssystemet.

Alt i alt er det bedste, du kan gøre, at tage din bil til et erfarent værksted, for hvis du ignorerer disse problemer, kan det medføre, at din servostyring helt holder op med at fungere. Det er ikke noget, du ønsker, fordi det kan forårsage alle mulige yderligere problemer, samtidig med at det gør bilen mere vanskelig at køre.

Dine servostyringsslanger og -tætninger er slidte

Mange faktorer har indflydelse på, hvor godt din servostyring fungerer. Servostyringssystemet tåler normalt højt tryk, temperaturvariationer, alle mulige eksterne elementer som f.eks. fugt, varme, kulde, korrosion og endda normal brug.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***
  Bedste hybridbil til vinterkørsel

Det betyder, at slangerne og pakningerne med tiden vil blive slidt op og forårsage lækager i servostyringen. Hvorom alting er, er de fleste servostyringssystemer lavet til at holde i lang tid. Du bør generelt ikke bekymre dig om dit servostyringssystem i mindst 60 000 miles, hvis alt fungerer som det skal.

Du bruger den forkerte blanding af servostyringsvæske

Ikke alle servostyringssystemer er ens, hvilket betyder, at de ikke alle bruger den samme type smøremiddel. Nogle af dem bruger silikonebaserede væsker, mens andre er afhængige af syntetiske automatgearvæske.
Den rigtige type blanding er afgørende, hvis du ønsker, at dit servostyringssystem skal fungere tilfredsstillende. Servostyringspumpen er afhængig af selve væsken, så hvis du bruger den forkerte type væske, kan du forårsage langt flere problemer i det lange løb. Den forkerte blanding kan også forårsage korrosion, hvilket ikke er noget, du ønsker på din bil.

Defekt pumpe til servostyringssystemet

Hvis din servostyringsvæske ikke er fyldt op i overensstemmelse hermed, kan de forårsage meget ravage på servostyringssystemet. Mere præcist, hvis dine væskeniveauer er lave, skal din servostyringspumpe sandsynligvis arbejde meget hårdere for at holde væsken cirkulerende gennem systemet.

Så hvis du fylder din servostyringshjulvæske op, og utæthederne fortsætter, betyder det ofte, at det er din servostyringspumpe, der er skyld i det. Sørg for at lytte til hvinende lyde, når du drejer på rattet, da dette er et almindeligt symptom på en defekt ratpumpe.

Overfyldning af servostyringsreservoiret

Denne årsag er ret selvforklarende, fordi systemet er designet til at fungere med en bestemt mængde servostyringsvæske. Hvis du har overfyldt reservoiret, vil du sandsynligvis øge sliddet på alle slanger og pakninger, fordi de skal tåle meget mere væske, end de ellers skal.

  Hvad er de sejeste biler under 10.000 dollars?

Dette kan nemt løses ved blot at dobbelttjekke reservoiret og sikre, at væskeniveauet er på et passende niveau.

Dit servostyringsreservoir er revnet eller beskadiget

Servostyringsreservoiret er modtageligt over for alle mulige eksterne faktorer som f.eks. høje temperaturer, snavs, stenslag, is og så videre. Det betyder, at selve reservoiret ret let kan blive beskadiget, og hvis det virkelig er tilfældet, kan det ikke undgå at forårsage lækager i servostyringssystemet.

Reservoiret er konstrueret med to slanger fastgjort til det, der kaldes sendeslangen og returslangen. Det er de to mest almindelige steder, hvor der opstår lækager, fordi selve reservoiret normalt er fremstillet af robuste materialer som f.eks. aluminium.

FAQ-afsnit

Hvor meget koster det at reparere en lækage i servostyringen?

Det afhænger af, hvad der skal udskiftes/repareres, men i gennemsnit skal du regne med et beløb på mellem 50 og 200 USD. Hvis du skal udskifte slangerne, skal du regne med omkring 80-150 USD inklusive arbejdsløn. En anden vigtig faktor at huske på er, hvor lækagen er placeret.

Hvis det kræver et betydeligt arbejde at nå lækagen, f.eks. at fjerne alle mulige komponenter i nærheden, kan sådanne reparationsopgaver koste meget mere end blot 200 $. Uanset hvad, er det bedst at løse problemet i stedet for at vente på, at hele servostyringssystemet dør.

Kan du køre i en bil med en lækage i servostyringen?

Teknisk set kan du køre bil med en lækage i servostyringssystemet. Du kan endda køre bilen uden et servostyringssystem generelt, men begge dele er ikke noget, du bør gøre. Fordi servostyringssystemet er afhængigt af en masse slanger, en pumpe og et reservoir for at fungere efter hensigten, risikerer du at forårsage alle mulige yderligere problemer, hvis du kører bilen.

  Hvilke nye SUV'er har ventilerede sæder?

Det er aldrig en god idé ikke at vide, om din servostyring er ved at dø eller ej, især fordi der ikke er nogen måde, hvorpå du kan måle korrekt, hvornår systemet er ved at gå i stykker.

Hvordan reparerer man en lækage i servostyringen?

De fleste lækager skyldes slidte komponenter, hvilket betyder, at du kan løse problemet ved blot at udskifte en slange, en pakning eller en trykventil. Det kan dog nogle gange være meget vanskeligere at reparere et servostyringssystem, hvilket betyder, at du bør tage din bil til en erfaren mekaniker.

Hvis pakningerne er ødelagt, kan det ofte betyde, at du skal udskifte alt, og disse typer reparationsopgaver kræver masser af færdigheder og præcision, især hvis du ønsker at løse problemet for altid.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z